Welke schokdempers beste

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Stef cabrio
Geregistreerd lid

Welke schokdempers beste

Bericht door Stef cabrio » za 11 feb, 2006 1:20

Omdat ik de niet zo goede wegligging van mijn 9-3 cabrio wil verbeteren zou ik nieuwe schokdempers willen steken.
Na enig opzoekwerk op dit forum zie ik dat vooral de gele Koni's aanbevolen worden, en dan zeker de regelbare,die wel tamelijk prijzig zijn maar ongetwijfeld zeer goed.
Maar zijn er mensen met ervaringen met schokdempers van het merk
Monroe?
Want het zal hem zeker wel tussen deze 2 merken gaan, alleen, zijn deze merken aan elkaar gewaagd of is er kwalitatief enig merkbaar verschil?

greetz, Stef

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 11 feb, 2006 19:44

Monroe kan je zien als de simpele vervangingsdemper verkrijgbaar bij o.a. de kwikfit. Als je goede dempers zoekt, neem dan de koni's of eventueel billstein.

Stef cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Stef cabrio » ma 13 feb, 2006 15:29

Op de website van mccsport staan de afstelbare gele koni's te koop voor maar 529euro, inclusief veren van koni!

zie www.mccsport.nl

Maar, bij gebruik van die veren zou de wagen wel 35mm verlagen en daarom zou ik enkel de dempers willen gebruiken i.c.m. met mijn standaardveren.

Maar wat is eigenlijk de gebruikelijke richtprijs voor enkel alleen de koni's?,want bij prijsaanvraag kwam ik aan 850 euro,geplaatst en inclus.btw.
En dat vond ik toch wel vrij duur uitkomen :(

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » ma 13 feb, 2006 15:56

Ik heb Monroe onder mijn 9-3. Ze doen hun werk maar meer niet. Het is maar een lichte verbetering tov de originele.

De Koni's zullen ongetwijfeld het beste zijn. Zeker icm Eibach verlagingsveren :wink:

viggen
Geregistreerd lid

Bericht door viggen » ma 13 feb, 2006 16:33

je moet wel opletten er rijn twee soorten koni zorg wel dat het de gele koni sport zijn de andere is goedkoper

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » ma 13 feb, 2006 21:16

Jochen schreef:De Koni's zullen ongetwijfeld het beste zijn. Zeker icm Eibach verlagingsveren :wink:
Twijfel maar niet meer, dit is echt de beste combinatie. Rijdt echt super.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » wo 15 feb, 2006 10:52

Rooie Cabrio schreef:
Jochen schreef:De Koni's zullen ongetwijfeld het beste zijn. Zeker icm Eibach verlagingsveren :wink:
Dit schijnt zo te zijn als je hier het forum bekijkt.

De koni veren schijnen een skelter effect te geven,te stug dus. Dat is niet wat je wil, denkik.

De eibach veren werken, zoals het mij uitgelegd is, progressief. D.w.z. dat ze in het beginstuk veren zols je gewend bent, daarna worden ze stugger.

Stef cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Stef cabrio » wo 15 feb, 2006 13:34

Psychotic schreef:
Rooie Cabrio schreef:
Dit schijnt zo te zijn als je hier het forum bekijkt.

De koni veren schijnen een skelter effect te geven,te stug dus. Dat is niet wat je wil, denkik.

De eibach veren werken, zoals het mij uitgelegd is, progressief. D.w.z. dat ze in het beginstuk veren zols je gewend bent, daarna worden ze stugger.
De Koni veren plaatsen is volledig uitgesloten wegens idd te stug, evenals de Eibach veren en dan enkel om de reden dat mijn wagen is uitgerust met de aero-spoilers en dus al laag genoeg tegen de grond hangt.

Maar geven de Koni-dempers i.c.m. de standaard veren ook al een goed effekt,of bestaat er een alternatief voor deze veren zonder dat de wagen verlaagd wordt?

Het is dus de bedoeling om het dweileffekt van de wagen te minderen en de wegligging te verbeteren :wink:

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » wo 15 feb, 2006 13:56

Om het dweileffect tegen te gaan, zou je misschien (als je dat nog niet gedaan hebt) eerst eens naar de stabilsator stangen voor en achter moeten kijken en viggen rescue kit moeten plaatsen.

Maar zijn jouw Aero-Spoilers zo laag, dat je de auto niet verder kan laten zakken ?

Stef cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Stef cabrio » wo 15 feb, 2006 14:07

De spoilers of de uitlaat (denk ik) raken nu reeds soms de weg bij dwarsen van drempels,de demping is echt miserabel,en veel speling is er zeker niet meer over om de wagen nog 3 cm extra te verlagen.

Maar voor de algemene wegligging zou ik ook eventueel flexpower bussen willen steken op de voorwielophanging, zo te zien op dit forum zijn er daar veel mensen zeer positief over.

Wat die stabilisatorstangen betreft, is dat wel aan te raden om op een cabrio een dikkere stang te steken achteraan, gevaar voor torderen?

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 15 feb, 2006 14:43

Stef cabrio schreef: Maar voor de algemene wegligging zou ik ook eventueel flexpower bussen willen steken op de voorwielophanging, zo te zien op dit forum zijn er daar veel mensen zeer positief over.

Wat die stabilisatorstangen betreft, is dat wel aan te raden om op een cabrio een dikkere stang te steken achteraan, gevaar voor torderen?
Ik zou zelf ook die flexpower bussen rondom monteren. Zal zeker een betere feedback geven. Ik denk ook dat een stabilisator stang dan onontbeerlijk gaat worden. Doordat je veel flex uit je ophanging gaat halen zullen de krachten worden doorgegeven aan de carrosserie die toch al neiging heeft tot torderen.

Het zou best zo kunnen zijn dat je de vering/demping wat comfortabeler kan/moet zetten. Kwestei van experimenteren.

Ik ben niet zo'n voorstander van ook direkt de auto verlagen. Je veranderd teveel in 1 keer en als het niet bevalt is het moeilijk te achterhalen waar het nu aan ligt. 1 dink tegelijk dus. (Ben voor de openbare weg überhaupt niet zo voor verlagen omdat je de auto daardoor een beetje 'single minded' maakt.)

Ben niet zo thuis in de autovering/schokdempers maar vanuit mijn motorervaring kan ik wel zeggen dat upgraden erg zal helpen. Maar ik durf ook te zeggen dat wij, of je nu Koni of Bilstein of een andere kwaliteitsdemper neemt, niet snel in staat zullen zijn om een kwalitatief verschil te merken. Je kan wel een voorkeur hebben voor een bepaalde verings/dempings-karakteristiek. Dan nog is dit afhankelijk van de afstelling, als deze erop zit. Een beroerd afgestelde demper is niet fijn.

Speed4Life
Geregistreerd lid

Bericht door Speed4Life » wo 15 feb, 2006 16:26

Mijn vader heeft Eibach schokdempers onder zijn 9-5 zitten, ze bevallen heel goed! Om aan te raden..!

Stef cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Stef cabrio » wo 15 feb, 2006 17:10

Rooie Cabrio schreef:
Maar zijn jouw Aero-Spoilers zo laag, dat je de auto niet verder kan laten zakken ?
Mijn Saab cabrio is exact dezelfde als diegene die te koop staat bij ap cars in Houthalen,dus een wagen met de aero-spoilers en velgen maar met de slechte standaard ophanging

zie www.apcars.be

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » wo 15 feb, 2006 17:27

Stef cabrio schreef:
Rooie Cabrio schreef:
Mijn Saab cabrio is exact dezelfde als diegene die te koop staat bij ap cars in Houthalen,dus een wagen met de aero-spoilers en velgen maar met de slechte standaard ophanging

zie www.apcars.be
Deze auto is reeds verlaagd en als jouw auto ook zo laag is, dan lijkt hij mij al verlaagd. Zijn je veren of schokbrekers niet gewoon stuk of zo ?

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 15 feb, 2006 20:18

Enkel koni schokdempers met de originele veren werkt uitstekend, zeker de Aero veren, die al een maatje stugger zijn dan anders.

Plaats reactie