topsnelheid maptun stage 1 93ss aero bwj2004

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
pbearo93ss
Geregistreerd lid

topsnelheid maptun stage 1 93ss aero bwj2004

Bericht door pbearo93ss » ma 13 feb, 2006 22:21

Hallo,

Ik heb een saab 93ss aero met stage 1 van maptun; 240 pk 340nm. Verschil met orginele versie (210 pk, 300nm) duidelijk merkbaar, echt de moeite waard. Alleen de topsnelheid valt mij wat tegen. Bij Tholen in Bergen op zoom(tuner) zeiden ze dat de topsnelheid 250kmh zou zijn. Ik kom niet verder dan 243 (gemeten met navigatiesysteem). De begrenzer grijpt met 4900 tpm al in. Aangezien ik veel in Duitsland rijdt vindt ik dat toch jammer. Heeft iemand ervaring met een 93ss aero van Maptun???en hoe zit het met de Hirsch rijders? Voor de Hirsch aero93ss geven ze ook een top van 250kmh op.
Ik heb deze vraag bij de tuner neergelegd maar die blijft vaag. Volgens hun moet het gezocht worden in de marge van het motorblok.
Groet Edwin

Estatic
Geregistreerd lid

Re: topsnelheid maptun stage 1 93ss aero bwj2004

Bericht door Estatic » di 14 feb, 2006 19:31

pbearo93ss schreef:Aangezien ik veel in Duitsland rijdt vindt ik dat toch jammer.

243 of 250 ?????
Zal dat extra duwtje in je rug dan wel zijn :lol:

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » di 14 feb, 2006 20:29

afrolmaat banden?

Jacow
Geregistreerd lid

Re: topsnelheid maptun stage 1 93ss aero bwj2004

Bericht door Jacow » di 14 feb, 2006 21:12

pbearo93ss schreef:Hallo,
. Bij Tholen in Bergen op zoom(tuner) zeiden ze dat de topsnelheid 250kmh zou zijn. Ik kom niet verder dan 243 (gemeten met navigatiesysteem). Voor de Hirsch aero93ss geven ze ook een top van 250kmh op.
250 is de tellerstand, elke autofabrikant bouwt een marge in voor de veiligheid en om niet aansprakelijk gesteld te worden voor allerlei boetes en straffen die mensen krijgen na een snelheidsovertreding. Die 250 zou dus kunnen kloppen......In elk geval zou die 7 kilometer mij bij die snelheid zonder kilometerteller niet opvallen :lol:

groetjes,

Jacow

viggen
Geregistreerd lid

Bericht door viggen » wo 15 feb, 2006 23:17

Grijp de begrenzer ook in bij de andere versnelingen bij 4900 toeren of alleen bij de hoogste versneling er zal zeker een begrenzer op staan of wel toeren of topsnelheid maar maptun past dit wel aan op verzoek van de klant dat je zeker de 250 haalt

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 16 feb, 2006 21:37

viggen schreef:Grijp de begrenzer ook in bij de andere versnelingen bij 4900 toeren of alleen bij de hoogste versneling er zal zeker een begrenzer op staan of wel toeren of topsnelheid maar maptun past dit wel aan op verzoek van de klant dat je zeker de 250 haalt
Die 4900 rpm vind ik ook wel erg weinig. Mijn stage1 93 (t5) loopt gerust naar de 6000rpm alleen heb ik nog niet de top kunnen meten en dus in de hoogte versnelling kunnen kijken wat hij haalt.

Als ik het goed opgezocht heb, is de 93SS er in een 5- en 6 versnellingen versie. Als je een 6-bak hebt, wellicht dat je dan in de 5e een hogere snelheid haalt op een hoger toerental? Tenzij je een automaat hebt natuurlijk :wink: Het maximale koppel zou bij 5500rpm (orgineel) gehaald moeten worden:
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1988 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm
compressieverh. 9,5:1
max. vermogen 154 kW (210 pk)
5500tpm
max. koppel 300 Nm
2500tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo ja, met intercooler
katalysator geregeld

Het vehaal hierboven van de banden omtrek i.cm.m de snelheidsmeter klopt wel maar je navigator geeft wel een goede snelheid aan, daar kan je wel van opaan....

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » do 16 feb, 2006 21:49

Psychotic schreef:.......maar je navigator geeft wel een goede snelheid aan, daar kan je wel van opaan....
Maar dit gaat niet op als je een steile berg op of af zou rijden.
Jouw verplaatsing wordt vanuit de lucht gemeten.
Overdreven gezien zou je met een helling van 45 gr. (Landrover of zo) op je teller een snelheid hebben van bv. 50 km/h en je navigatie geeft je pakweg iets in de buurt van de 35. :-)

Ik kan me natuurlijk vergissen

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » do 16 feb, 2006 23:00

Estatic schreef:Maar dit gaat niet op als je een steile berg op of af zou rijden.
Jouw verplaatsing wordt vanuit de lucht gemeten.
Overdreven gezien zou je met een helling van 45 gr. (Landrover of zo) op je teller een snelheid hebben van bv. 50 km/h en je navigatie geeft je pakweg iets in de buurt van de 35. :-)
Ik kan me natuurlijk vergissen
GPRS werkt toch op meerdere (2/3) satalieten? Alleen daardoor kan in drie dimensies een plaats eenduidig worden bepaald. Volgens mij maakt een helling dus niets uit voor de snelheidsmeting, al is ie nog zo stijl. Maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.....

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » do 16 feb, 2006 23:59

RG-64 schreef:GPRS werkt toch op meerdere (2/3) satalieten? Alleen daardoor kan in drie dimensies een plaats eenduidig worden bepaald. Volgens mij maakt een helling dus niets uit voor de snelheidsmeting, al is ie nog zo stijl. Maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.....
Zou kunnen.
Om vertikale verplaatsing te meten zijn volgens mij wel meerdere satellieten nodig.
Ik denk dat mijn TomTom bij een bunji-jump "0" aangeeft. :green_many: Zijn er vrijwilligers om de proef op de som te nemen haha

Maar ehh, volgens mij gaan we nu "off-topic" :roll:

Plaats reactie