BSR - distributie

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
vroonhof
Geregistreerd lid

BSR - distributie

Bericht door vroonhof » di 21 feb, 2006 15:40

Wellicht al op het forum geweest maar ik kan het niet verder vinden...
Ik heb via Elkparts een modele van BSR besteld en gedonwloaded in mijn 1.8t.
Kracht en koppel in overvloed.
Ik heb echter ook het probleem dat de auto m.i. in 5 bij volgas tussen 2000 en 3000 rpm voelbaar 'rommelt'. Dit is geen effect van het koppel maar meer het gevoel dat je hebt als je veel gas geeft bij een te laag toerental: de motor verzet zich. Overigens trekt de motor wel (en goed ook), maar gerust ben ik er niet op en comfortabel is het ook niet.
Mijn vorige Saab 9-3 (oud model) , getuned by Hirsch had dit niet.
Via de mail weet BSR ook geen oplossing.
Overigens berichtte mijn dealer, toen ik klaagde over resonanties, dat de ketting van de distributie te lang is (geworden). Binnenkort komt er een niewe ketting in... Zijn er mensen met ervaring?

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » di 21 feb, 2006 22:49

Duur grapje die ketting, garantie? of coulance?
Dit verhaal wat je vertelt klinkt als pingelen of een te arm mengsel
ook wel "knocking" genoemd, als dit het geval is moet je uitkijken dit kan motor schade geven. Laat een (Saab)monteur die er verstand van heeft eens even proefrijden.

EJ

vroonhof
Geregistreerd lid

ketting

Bericht door vroonhof » wo 22 feb, 2006 11:35

Gelukkig is het een leaseauto... dus de ketting kost me niets... maar wel een vreemde zaak. Als het een priveauto was had dit wel een pittige discussie opgeleverd!
'Knocking' is ook mij idee. Vreemd. Ik dacht dat het Trionic systeem dit te allen tijde voorkomt.

Marc
Lid van verdienste

Re: ketting

Bericht door Marc » wo 22 feb, 2006 19:31

vroonhof schreef:. Ik dacht dat het Trionic systeem dit te allen tijde voorkomt.
Deze grens wordt softwarematig bepaald, dus ja :roll:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: BSR - distributie

Bericht door SpeekTuning » zo 26 feb, 2006 21:35

Is dat gerommel wat je noemt......niet afkomstig uit de versnellingsbak?

Bij een laag toerental zoveel koppel loslaten op de bak vraagt vaak het nodige gerommel.........na mijn bakrevisie was ook dit geluid weg.

vroonhof
Geregistreerd lid

tuning - vibraties

Bericht door vroonhof » di 28 feb, 2006 16:38

Versnellingsbak...? hmmm, mijn 9-3ss is pas 3 jaar oud met 70.000 op de teller.
BSR is aan het nagaan maar kan geen verklaring geven voor het gerommel. Gaf nog iets aan over een vliegwiel dat in onbalans is.
Overigens is het gerommel minder bij een erg koude motor.
Het ergst bij berg op en gas bijgeven bij 80-100 in 5. Het hele dashboard begint te trillen :x ... tot 120-130 en dan is het over.
Ik laat mijn dealer er eens mee rijden, misschien herkent hij het geluid.
Er wordt volgende week een nieuwe distributieketting gemonteerd dus de auto mag een paar dagen logeren :cry: .

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » di 14 mar, 2006 14:08

Ik heb zoiets gehad met mijn getunede Alfa 156. Ik dacht eerst dat het aan het tunen lag dat hij bij lage toeren wat meer bonkte.
Volgens een vriend kon dit ook met een verstopte injector te maken hebben :?:

Heb je er alleen last van in de 5e versnelling?

Ik heb de auto maar ingeruild op de Saab en weet dus niet waar het aan gelegen heeft. Maakt ook niet meer uit. :D

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 14 mar, 2006 15:44

Ik ga toch voor detoneren!

Plaats reactie