Uitlaat

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » vr 10 mar, 2006 13:48

Waneer er U9 op het kenteken staat is de kat met korting (subsidie) van de overheid onder de auto gezet.
Er onder vandaan halen kan, mits je wél aan de emissietest voldoet.

Mijn kat is ook weg en na wat testen weet ik dat de mijne er nét wél onder moet met de APK, het is niet anders. Ze komt net niet door de emissietest.
Er worden geloof ik 2 zaken door elkaar gehaald..... :wink: Die korting is gegeven bij het halen van een strengere emissie-eis dan wat toentertijd wettelijk gold. Dat is echter een andere eis dan alleen het APK CO percentage dat wordt gemeten bij onze Classic 900's. Deze eis gaat over meer uitlaatgas componenten dan alleen maar CO (b.v. koolwaterstoffen, stikstofoxiden etc.).

Bij de APK wordt inderdaad niet gekeken naar wel of niet U9 en wel of niet kat. Je moet beneden de CO limiet blijven, dat is het enige dat telt (4 gas meting is nog niet van toepassing, misschien alleen bij de allerlaatste 900's).

Het enige waar je wel problemen mee kunt krijgen is tijdens een controle van politie/belastingdienst. Die kunnen hier volgens mij een bekeuring voor uitschrijven of misschien wel een nafheffing vorderen op het onterecht krijgen van subsidie op U9.

Daarnaast kun je je afvragen of je voor die paar PK's extra het milieu veel zwaarder wilt vervuilen.....

Hans SV
Geregistreerd lid

Bericht door Hans SV » di 14 mar, 2006 21:28

Heb de uitlaat even uitgestald :D

Afbeelding

Meer foto's als hij eronder zit.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 14 mar, 2006 21:32

Kom het geluid een keer laten horen ;)

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 14 mar, 2006 22:26

Hans SV schreef:Heb de uitlaat even uitgestald :D

Afbeelding

Meer foto's als hij eronder zit.
Hij is dikker dan wanneer die nog in de doos zit! :wink:

Niet vergeten foto's te maken he?

gr. Sander

bassie8
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door bassie8 » do 16 mar, 2006 11:18

Viergasmeting

Auto’s met een benzine- of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later moeten een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt. Auto's van na 1-1-1993 krijgen een viergasmeting en dus moet ook het lambdagetal/HC (koolwaterstoffen) goed zijn.

CO meting

Alle auto's moeten voldoen aan de gestelde maximale CO uitstoot. De toegestane hoeveelheid is afhankelijk van het bouwjaar van de auto. Het makkelijkste is om te kijken op het kentekenbewijs welke code erop staat.

K6 = 1,5% CO

U9 = 0,5% CO

Volgens de wet moet elke auto na 31-12-1992 een katalysator onder de auto hebben. Auto`s die voor die datum zijn geproduceerd zijn dus niet verplicht een katalysator te hebben maar moeten echter wel aan de maximale CO uitstoot voldoen.

Het kan dus echter wel voorkomen dat er bij een auto van voor 31-12-1992 een katalysator onder de auto zit, deze hoeft dan officieel niet aanwezig te zijn en zal ook gewoon goedgekeurd worden als de uitstoot niet boven de toegestane hoeveelheid komt.

Blijkt de CO uitstoot te hoog, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Zit het net iets boven de toegestane hoeveelheid, dan kan dit meestal opgelost worden door de inhoud van een flesje injectorreiniger in de tank te gooien. Is de motor goed op temperatuur rij dan een tijdje in hoge toerentallen om de doorstroming van de in- en uitlaat gassen te bevorderen.

Is de CO uitstoot extreem hoog, kijk dan of er een foutcode gegeven wordt door de ECU, vaak is word dit veroorzaakt door een Lambda storing

Hans SV
Geregistreerd lid

Bericht door Hans SV » ma 20 mar, 2006 20:13

Paar foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles zit bijna goed nog wat afwerking is nog nodig.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 20 mar, 2006 21:26

Hans SV schreef:Paar foto's

Alles zit bijna goed nog wat afwerking is nog nodig.
Hey Hans,

Stoere downpipe!

Vind het er toppie uitzien. Heb je ook al foto's van de onderzijde?

groeten Sander

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » ma 20 mar, 2006 21:41

speektuning schreef:Hey Hans,
Stoere downpipe!
Vind het er toppie uitzien. Heb je ook al foto's van de onderzijde?
groeten Sander
Da's inderdaad wel een stoer pijpie zeg.
Ben wel benieuwd naar het geluid.

tinus
Geregistreerd lid

Bericht door tinus » di 21 mar, 2006 20:32

jaa geluidje / filmpje posten !! 8)

Hans SV
Geregistreerd lid

Bericht door Hans SV » di 21 mar, 2006 22:00

Ben nog even bezig met luchtfilter en accu te bevestigen zodra het klaar is post ik wel meer foto's en filmpje alt lukt.

Hans SV
Geregistreerd lid

Bericht door Hans SV » za 25 mar, 2006 10:53

Meer foto's in mijn fotogalerij.
Filmpjes moet ik even ergens regelen met iemand met digi-camera.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 25 mar, 2006 20:52

Leuk!

Nu het geluid nog :headphones:

Plaats reactie