domme vraag maptun

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Edjes
Geregistreerd lid

domme vraag maptun

Bericht door Edjes » zo 09 apr, 2006 21:50

Collegae Saabvrienden,

Graag wil ik mijn Saab 9-3 2.0 Aero MY 2002 laten tunen.

Dat wordt hoogstwaarschijnlijk Maptun.

Domme vraag 1:
Indien ik nu kies voor stage 1 en ik wil later stage 2 of 3, moet dan ook de software module vervangen worden en dus weer veel duurder? Is het dan misschien beter om gelijk naar stage 2 te gaan?

Domme vraag 2:
(al eerder even in een topic besproken)
Mijn officiele dealer adviseerde niet te tunen. De coulanceregeling vervalt. Hoezo vervalt? Je moet zowieso boffen wanneer je daar gebruik van mag maken? Is dit een risico? Kunnen zij mijn auto na tunen goed in onderhoud hebben? Black sludge?

Domme vraag 3:
Gevoelsmatig ga ik liever naar Tholen dan naar Toni, omdat dat in Nederland is. Gerechtelijk makkelijker indien er iets niet goed is of zo. Of zie ik dat verkeerd?

Hartelijk dank voor eventueel meedenken,
Edjes

Spec.4
Geregistreerd lid

Bericht door Spec.4 » zo 09 apr, 2006 22:02

Als je eerst een stage 1 van Map-Tun laat monteren en je besluit later een hogere stage monteren krijg je 90% van je stage 1 ecu retour.
Mijn advies neem geen stage 2 want het verschil in vermogen is nauwlijks voelbaar,ten opzichte van een stage 1.

Spec.4
Geregistreerd lid

Bericht door Spec.4 » zo 09 apr, 2006 22:05

Oh,ja domme vragen zijn er niet alleen domme antwoorden :lol:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 09 apr, 2006 22:52

Spec.4 schreef:Als je eerst een stage 1 van Map-Tun laat monteren en je besluit later een hogere stage monteren krijg je 90% van je stage 1 ecu retour.
Mijn advies neem geen stage 2 want het verschil in vermogen is nauwlijks voelbaar,ten opzichte van een stage 1.
Die korting op de ECU krijg je als je ook de bijbehorende hardware bij Maptun koopt.

Ik ben het eens met Spec.4: Stage 2 is vrij zinloos. Het piekvermogen van stage 3 is welliswaar niet spectaculair hoger, maar door de montage van een dikke downpipe komt de turbo eerder op gang waardoor de motor volledig anders aanvoelt.

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Re: domme vraag maptun

Bericht door Rooie Cabrio » ma 10 apr, 2006 8:56

Edjes schreef: Domme vraag 3:
Gevoelsmatig ga ik liever naar Tholen dan naar Toni, omdat dat in Nederland is. Gerechtelijk makkelijker indien er iets niet goed is of zo. Of zie ik dat verkeerd?
Hoe het juridisch in elkaar steekt van NL tov BE, weet ik niet. Het lijkt me dat je kopersbescherming gewoon behoud als je in BE koopt. Maar maak je geen zorgen bij Toni, want die zal zijn verantwoordelijkheden wel nemen. Ik kan hem zeker adviseren, het houdt bij hem niet op bij alleen een stage plaatsen.

Erik
Lid van verdienste

Re: domme vraag maptun

Bericht door Erik » ma 10 apr, 2006 11:12

Rooie Cabrio schreef:
Edjes schreef: Domme vraag 3:

Hoe het juridisch in elkaar steekt van NL tov BE, weet ik niet. Het lijkt me dat je kopersbescherming gewoon behoud als je in BE koopt. Maar maak je geen zorgen bij Toni, want die zal zijn verantwoordelijkheden wel nemen. Ik kan hem zeker adviseren, het houdt bij hem niet op bij alleen een stage plaatsen.
Kan ik ook alleen maar volledig onderschrijven!!!!

Edjes
Geregistreerd lid

Bericht door Edjes » ma 10 apr, 2006 18:57

Hartelijk dank voor opbeurende woorden 8)

Stage 2 niet de moeite waard. OK.
Stage 3 wel gelijk groot prijsverschil, ruim 1000 euro duurder dan stage 1.

PK verschil tussen 1 en 3 is niet groot, 260 vs 270, en 350 vs 370 Nm.
Toch is dit verschil goed merkbaar?

Oude ECU's worden dus terug ingenomen, dus ook weer hergebruikt in nieuwe upgrades? Oftewel, je kan een 2e hands ECU krijgen?
(niet dat dit heel erg zou zijn, lijkt me)

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 10 apr, 2006 19:07

Edjes schreef:
Oude ECU's worden dus terug ingenomen, dus ook weer hergebruikt in nieuwe upgrades? Oftewel, je kan een 2e hands ECU krijgen?
Klopt! Maar dit laat je ook toe om een willekeurige T7 computer op de kop te tikken, die in te ruilen en je originele te behouden.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » do 13 apr, 2006 10:27

marky schreef:
Edjes schreef:
Klopt! Maar dit laat je ook toe om een willekeurige T7 computer op de kop te tikken, die in te ruilen en je originele te behouden.
En kan je dan je origenele ECU gewoon terug inklikken naar keuze (bijvoorbeeld net na een ongeluk :twisted: )

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 13 apr, 2006 10:53

Na het inklikken moet je bij 9-3's en 9-5's met de Tech2 de ECU en de auto aan elkaar koppelen.
Bij NG900 kan je wel gewoon de ECU computer uitwisselen en meteen gebruiken.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 13 apr, 2006 11:01

Maarten schreef: Bij NG900 kan je wel gewoon de ECU computer uitwisselen en meteen gebruiken.
Enkel en alleen wanneer deze niet uitgerust is met VVS.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » do 13 apr, 2006 12:39

marky schreef: Klopt! Maar dit laat je ook toe om een willekeurige T7 computer op de kop te tikken, die in te ruilen en je originele te behouden.
als de T7 tenminste van NA de modificatie is ......

Dave
Geregistreerd lid

Bericht door Dave » ma 01 mei, 2006 18:42

Dan nog een vraag, ik heb reeds de Maptun RVS uitlaat met grotere downpipe en race kat, dan zal de ECU upgrade naar stage 3 toch minder kosten dan die 1000 EUR? Of zit er in stage 3 nog andere onderdelen (buiten de ECU zelf natuurlijk)?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 01 mei, 2006 21:16

Maptun stage 3 schreef:# Maptun Software

# Complete exhaust

# Sport Air filter
De uitlaat heb je al. Dus je hebt de ECU en het sportfilter nodig. (voor de 2.3t) Kijk gewoon in het lijstje voor jouw auto. Alle genoemde onderdelen kan je ook los kopen.

Plaats reactie