Vraagje over aandrijvingsverlies

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Marc
Lid van verdienste

Vraagje over aandrijvingsverlies

Bericht door Marc » vr 04 jun, 2004 2:47

Ik vraag me af waarom het aandrijverlies altijd wordt weergegeven in %

Een 900 turbo 185pk heeft 150pk aan de wielen, dit is dus een verlies van 35pk of 23% (of 19% naargelang van welk cijfer je vertrekt)

Nu bij een getunde auto wordt er altijd een percentage bijgeteld ipv een vaste waarde. Waarom? Het aandrijfverlies wordt toch niet groter naargelang je motorvermogen stijgt? Of zie ik dat nu verkeerd?

Maarten zijn auto had op de rollenbank 230pk aan het wiel. Heeft deze nu 265 of 283pk? (of 285?)

trollspeed
Geregistreerd lid

Re: Vraagje over aandrijvingsverlies

Bericht door trollspeed » vr 04 jun, 2004 18:46

Naar mijn idee maken wij dan een denkfout, als een Saabje 185 pk
aan de krukas leverd en dan aan de wielen 150 pk is het verlies
35 pk (Goed uitgerekend he 8) ). Goed 35 pk verlies in de aan drijflijn
wrijving etc, dan leverd naar mijn idee, de Saab van Maarten 230 + 35
=265 pk aan de krukas. Dus weg met die Procenten, maar alleen de verliezen meerekenen in reële-waarden. (Denk ik dan hè :shock: )
Ik heb vroeger werktuigbouwkunde gestudeert en veel met tandwielkasten
gewerkt en verliesberekeningen gemaakt vandaar dit idee :D

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 04 jun, 2004 22:53

Aandrijvingsverlies in % is goed. Wat jullie zeggen is dat het aandrijf verlies een absolute waarde zou zijn, met andere woorden naarmate het vermogen toeneemt zou het percentage verlies lager zijn. In de praktijk zou dit inhouden dat als de motor in het toerengebied komt waarop hij meer vermogen gaat leveren dan 35pk, dat hij dan pas gaat rijden, daarvoor dus niet. Het merendeel van de saabs zal vanuit stationair toerental deze 35 pk nog niet halen en volgens jullie theorie nog niet kunnen optrekken. Het is andersom, naarmate de vermogens groter worden, neemt ook de wrijving toe, de lagers, de tandwielen en overbrengingen in de aandrijfassen etc krijgen allemaal veel meer kracht te verwerken en zullen hierdoor zwaarder gaan draaien naarmate deze kracht toeneemt zal de wrijving gaan toenemen, in praktijk zal het percentage verlies bij hogere vermogens zelfs nog hoger uitvallen.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 04 jun, 2004 23:03

MXL schreef:naarmate de vermogens groter worden, neemt ook de wrijving toe, de lagers, de tandwielen en overbrengingen in de aandrijfassen etc krijgen allemaal veel meer kracht te verwerken en zullen hierdoor zwaarder gaan draaien naarmate deze kracht toeneemt zal de wrijving gaan toenemen
Ik zie om eerlijk te zijn niet in waarom de wrijving groter wordt indien het motorvermogen toeneemt. Dat ze meer kracht te verwerken krijgen lijkt me duidelijk, dat het daardoor stroever gaat draaien is iets anders.

Maar aan de andere kant, fysica is nooit mijn sterkste punt geweest :roll:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 05 jun, 2004 5:05

Erg goede vraag, Marky. Het definitieve antwoord weet ik helaas ook niet.

Met het aandrijfverlies wordt het verlies bedoelt bij het toerental dat het piekvermogen levert. In dit voorbeeld is het 35 pk. Zoals MXL zegt, is het niet zo dat het in het hele toerengebied 35 pk is. Op hogere toeren zal er meer aandrijfverlies zijn dan in het lage toerengebied. Om de aandrijving van de auto 1000 maal rond te laten draaien, moet er 1000 maal een bepaalde kracht (koppel) uitgeoefend worden. Als bij 6000 toeren de kracht hetzelfde is, maar wel 6000 maal wordt uitgeoefend, is de hoeveelheid energie die verbruikt wordt groter. Het aandrijfverlies loopt dus op als het toerental stijgt.

Maar of het aandrijfverlies ook oploopt als het vermogen oploopt?????? Geen idee :? .

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 05 jun, 2004 5:21

Maarten schreef:Maar of het aandrijfverlies ook oploopt als het vermogen oploopt?????? Geen idee :? .
Na wat zoeken op het internet kwam ik onderstaande tegen:

....However some other losses also occur in diffs and axles that are load (torque) related... Gear teeth, side loads caused by helical cut gears on thrust bearings etc do experience greater losses as the torque going through them increases. This effect is pretty minor compared to the above, but does occur. There is obviously an oil film present, or the components would destroy themselves, but the increase is measurable....

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » za 05 jun, 2004 22:05

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je (absolute) vermogensverlies WEL toeneemt naarmate je meer vermogen krijgt.
Alle overbrengings-onderdelen zijn immers berekend op een bepaalde (maximale) kracht, en belangrijker nog een bepaald moment (kracht maal arm).

Maar kan (n)iemand hier wetenschappelijk uitsluitsel over geven???

Plaats reactie