chiptuning 2.0 i

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Alpine
Geregistreerd lid

chiptuning 2.0 i

Bericht door Alpine » di 20 jun, 2006 0:01

Hallo,

Ik heb een saab 900 2.0 i carlsson van 1996. Is bij deze motor chiptuning mogelijk?
zoja weet iemand wat de kosten en de vermogenstoename zijn?
Misschien heeft iemand anders tips voor vermogens toename bij dit type motor????

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 20 jun, 2006 8:29

er is hier al veel over geschreven.

Chiptuning heeft nauwelijks zin voor een niet turbo motor, je praat dan over winsten van 10 tot 15 pk. Vaak gaat meer vermogen bij een niet-turbo ten koste van iets anders (hoger brandstof verbuik of slechte stationair loop bijv) en dan nog is de winst erg klein.

Niet turbo's zijn wel te tunen maar de kosten daarvan liggen dan erg hoog, denk aan port-flowen, throttle bodies, lichtere zuigers.

Ik geloof dat je uit een 2.0i 15 pk extra kan krijgen met een aangepast motormanagement en luchtfilter, dit kost je dan wel 600 euro.

Wil je meer vermogen, dan zal je er toch echt aan moeten geloven: Koop een turbo (is mij ook overkomen)

John.K
Geregistreerd lid

Re: chiptuning 2.0 i

Bericht door John.K » di 20 jun, 2006 9:34

Alpine schreef:Hallo,

Ik heb een saab 900 2.0 i carlsson van 1996. Is bij deze motor chiptuning mogelijk?
zoja weet iemand wat de kosten en de vermogenstoename zijn?
Misschien heeft iemand anders tips voor vermogens toename bij dit type motor????
Tja wil je veel bang voor weinig geld dan is nitro een optie maar verder is de 2.0i niet echt veel sneller te maken zonder flink de buidel open te trekken.
Gewoon genieten en de volgende een turbo laten zijn.

John

Alpine
Geregistreerd lid

Bericht door Alpine » di 20 jun, 2006 19:02

Mijn volgende Saab word zeker een turbo maar ik ben pas 19 jaar en ik heb daar nu nog niet genoeg geld voor. Deze auto nu een jaar. ben er heel tevreden mee.
Ik had over dit onderwerp al veel informatie ingewonnen en al gehoord dat dit moeilijker is om te tunen.

MXL wat bedoel je met throttle bodies???

Harold

Saab 900 2.0 i Carlsson

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 21 jun, 2006 0:14

Alpine schreef:Mijn volgende Saab word zeker een turbo maar ik ben pas 19 jaar en ik heb daar nu nog niet genoeg geld voor. Deze auto nu een jaar. ben er heel tevreden mee.
Ik had over dit onderwerp al veel informatie ingewonnen en al gehoord dat dit moeilijker is om te tunen.

MXL wat bedoel je met throttle bodies???

Harold

Saab 900 2.0 i Carlsson
Dit is wat ook op motoren terug te vinden is, je hebt dan 1 pijp per inlaat, in die pijp zit de gasklep en de injector. Hiermee maak je het inlaattraject korter en verminder je de weerstand drastisch. maar het is een niet realistische upgrade, je betaald er ongeveer 2000 euro voor (zouden dan speciaal gemaakt moeten worden plus dat er een programma geschreven moet worden)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 21 jun, 2006 0:18

gaat ie vast meer door verbruiken :?

davidjoost

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 21 jun, 2006 9:21

davidjoost schreef:gaat ie vast meer door verbruiken :?

davidjoost
Meer vermogen krijg je niets voor niets.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » wo 21 jun, 2006 10:22

Meer flow hoeft niet te leiden tot meer verbruik hoor, je verlegt met het verkorten van het inlaattraject of vergroten van de doorlaat wel het vermogen naar een hoger toerenbereik, maw, minder koppel onderin,meer pk op toeren.
Zou ik gezien het karakter van de 2.0i afraden, is nou niet echt een toerenmonster.
John.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 21 jun, 2006 10:40

Ook ik heb de verleiding gehad het i-blok te laten tunen.

Maarre,

Doe maar niet......

Een mooie NG900 FPT is tegenwoordig niet meer zo duur hoor :wink:

Alpine
Geregistreerd lid

Bericht door Alpine » wo 21 jun, 2006 15:53

De saab die ik nu heb werd ingeruild op mn vaders werk en heb deze dus voor inkoopsprijs gekocht. Dus ik blijf er voorlopig nog mee rijden tot ik van school af ben, want het is een hele fijne reiswagen. Het vermogen valt ook niet echt tegen maar wat extra's is altijd mooi meegenomen. Had van mn vader ook al gehoord dat het moeilijker en erg duur is om deze motor te tunen. Dus vandaar dat ik de vraag hier heb voorgelegt want soms heeft iemand anders nog wel is een goed idee!!!!

Saab 900 Carllson

Plaats reactie