tuningmogelijkheden

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Danny Tieman
Geregistreerd lid

tuningmogelijkheden

Bericht door Danny Tieman » wo 31 mei, 2006 23:45

ik heb een saab 2.0 T- fpt automaat, 205 pk bouwjaar 2000
in eerste instantie was de planning om er een maptun stage1 tegenaan te gooien. Aangezien er nog geen modificaties plaats hebben gevonden op het gebied van verlaging/demping en powerflex vond ik het verstandig om eerst deze modificaties door te voeren voordat er een map tuning plaats vindt. Al met al kost het aardig wat pegeltjes. :shock:

Nu is mijn vraag: welke modificaties zijn er om de prestaties van de motor te verbeteren en die wat vriendelijker in prijs zijn en waar ik in de toekomst, wanneer er een map tuning in komt ook nog plezier van heb.

Nog een vraag: als er een open filter/ dumpvalve e.d. geplaatst wordt, moet er dan ook een afstelling van de motor plaats vinden of kan het zo geplaatst worden.:?:

alvast bedankt voor de reacties

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 01 jun, 2006 13:20

Een goede keuze om eerst iets aan de wegligging te doen. :bluethumb:
Danny Tieman schreef:Welke modificaties zijn er om de prestaties van de motor te verbeteren en die wat vriendelijker in prijs zijn en waar ik in de toekomst, wanneer er een map tuning in komt ook nog plezier van heb.
Helaas, dat zal moeilijk gaan. Het enige wat je kan doen is zorgen dat je auto technisch in topconditie is voordat je gaat tunen.
Je hebt een T7. Een gevolg hiervan is dat je de software moet aanpassen als je meer vermogen wilt hebben. Als de ECU merkt dat de gevraagde luchtmassa per verbranding overschreden wordt zal er negatieve adaptie plaatsvinden. Dit kan je zien via de Tech2. In eerste instantie zal de auto iets sneller zijn, maar na verloop van tijd zal door de negatieve adaptie de luchtmassa per verbranding lager zijn om de motor te beschermen. Als er bij een bepaald toerental (door veranderde hardware) meer lucht door de motor kan stromen zal de ECU, bijvoorbeeld door de stand van de gasklep te regelen, proberen de luchtmassa per verbranding niet boven de voorgeprogrammeerde waarde te laten komen.

Een dumpvalve kan je beter niet monteren omdat je een luchtmassameter hebt. Door lucht uit het inlaatkanaal te laten ontsnappen schop je de berekeningen van de ECU in de war. Daar gaat de motor niet beter van lopen. Een mooie bypassvalve kan wel gemonteerd worden.

Lees voordat je een open luchtfilter gaat monteren eerst even dit artikel.
Als je op zoek bent naar meer geluid is dat een goede reden om zo'n ding te monteren. Houd echter jezelf niet voor de gek door te denken dat je op deze manier veel vermogen kan winnen bij een 9-3.

Danny Tieman
Geregistreerd lid

Bericht door Danny Tieman » za 03 jun, 2006 0:46

Bij speek tuning worden dumpvalves voor T7 verkocht (met recirculatie).
m.i. moet het dus wel mogelijk zijn. heeft iemand hier ervaring mee?

wat is de functie van een bypassvalve? dit heeft toch met de benzine inspuiting te maken? :?:

zoals het er nu uit ziet wordt het een kwestie van geld in/verzamelen (lees: kroegverbod) voor een maptun. :?

ArvidD
Geregistreerd lid

Bericht door ArvidD » vr 07 jul, 2006 12:45

Een dumpvalve kan je beter niet monteren omdat je een luchtmassameter hebt. Door lucht uit het inlaatkanaal te laten ontsnappen schop je de berekeningen van de ECU in de war. Daar gaat de motor niet beter van lopen. Een mooie bypassvalve kan wel gemonteerd worden.
hier heb je tegenwoordig speciale dumpvalves voor die ook naast afblazen naar de buitenlucht ook recirculeren. Passen ook direct op de plaats van de oude dumpvalve dus geen ingewikkelde montage/laswerk.

Kom zelf origineel uit de VAG hoek en daar is het een bekend probleen bij de 1.8 20VT motoren. De nieuwe bov's werken prima.

Plaats reactie