3"JT downpipe

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
SpeekTuning
Geregistreerd lid

3"JT downpipe

Bericht door SpeekTuning » vr 25 jun, 2004 9:44

Gisteren heb ik met mijn eigen auto voor het eerst gereden met de 3" downpipe van JT.

Moet toch eerlijk zeggen dat ik ervan baal dat ik vandaag niet vrij ben! 'k had graag nog een heel stuk gereden, met uiteraard raampjes open. Het geluid wat de uitlaat geeft bij goede belasting is adembenemend. Ook de prestaties bij zowel lage als hogere toerentallen zijn aanzienlijk verbeterd.

Met hartelijke dank aan Hans-Martin, die mij deze downpipe heeft verkocht. Een echte aanrader voor de 900/9-3 rijder!

Maarten
Lid van verdienste

Re: 3"JT downpipe

Bericht door Maarten » ma 12 jul, 2004 15:53

Na montage van een 3 inch downpipe komt de turbo een stuk sneller op gang. Het toerengebied waarin de turbo flink meeblaast, wordt een stuk breder.
Een dikke downpipe heeft in mijn eigen ervaring meer merkbaar effect dan het monteren van een sportuitlaat vanaf de cat.

Het is inderdaad een aanrader.

stippie
Geregistreerd lid

Bericht door stippie » di 13 jul, 2004 19:09

bij welk toerental komt de druk nu op na installatie van de down pipe? we hebben het toch over de downpipe die bij elkparts voor pak 'm beet 450 pond is te verkrijgen? is dat nog interessant icm maptuning?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 16 jul, 2004 0:32

Na het monteren van een ECU van bijvoorbeeld Maptun moet er meer uitlaatgas via de turbo en de uitlaat afgevoerd worden. Zeker bij een getunede Saab is het zinvol om een dikke downpipe en sportuitlaat te monteren.

De exacte toerentallen waarbij de turbodruk opgebouwd wordt, kan ik je helaas niet geven. Mijn 900 is uitgerust met een turbo met een wat grotere capaciteit, waardoor het spoolup karakter niet overeenkomt met jouw auto.
Als er vanuit lage toeren opgetrokken wordt, staat de turbodrukmeter bij 2000 toeren aan de grens tussen oranje en rood. Bij 3000 is de volle turbodruk bereikt en staat de naald halverwege het rode gebied.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 16 jul, 2004 0:42

stippie schreef:we hebben het toch over de downpipe die bij elkparts voor pak 'm beet 450 pond is te verkrijgen?
Klopt :wink:

Afbeelding

Afbeelding

klik ook even op onderstaande link voor meer info over de downpipe: http://www.lehigh.edu/~cak7/Upgrades/St ... npipe.html

Plaats reactie