Zweten kan inderdaad erger worden en er is geen noodzaak om naar 0w40 te gaan (tenzij je van de winter naar de noordkaap wil).waxle schreef:Dank.
Kan ik ook naar een 0W40 gaan of is dat niet aan te raden nu? (het blok 'zweet' een beetje, dat zou kunnen verergeren, neem ik aan?
welke olie is de beste
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Re: welke olie is de beste
Nieuwe saabjes gewoon volsyntheet 5w30 om de 20.000km.gripen 9-3 schreef:Heb al ruim gezocht op het forum maar deze vraag niet beantwoord kunnen krijgen.
Welke olie (volsyntheet natuurlijk) is de beste voor een SAAB turbo? Er loopt hier bij mij op het werk een SAAB'er rond die zweert bij Mobil 1 maar dat is een beetje een blazer. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie gebruiken voor je Turbo.
Verversen bij 10.000 of gewoon bij de grote beurt laten doen (20.000)?
Voor de 900c neem gewoon goedkope olie en als deze niet meer
bruin is maar zwart nieuwe olie er op 10w40 semisyntheet.
Voor een 900 turbo classic neem ik gewoon 10w40 elke 10.000km vervangen,neem aan dat ze in 1990 van saab geen volsyntheet op gooiden?
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Wij tappen Kroon Oil 4w50 volsynthetisch "Emperol" die schijnt (volgens de kroonoil dealer) bestanddelen te hebben tegen black sludge, maar in hoeverre dat praatje waar is. Het stond in ieder geval ook op de site van kroon oil vermeld.
"Omschrijving
Emperol 5W-40 is een moderne synthetische brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisoliën, welke van nature een hoge viscositeitsindex bezitten, waaraan zeer geavanceerde additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Brandstofbesparing (tot 3%)
Een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen 'shearing'
Een vlotte koude start
Een veilige smeerfilm, zelfs bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
Een zeer goede detergerende en dispergerende werking
(daardoor een hoge 'Black Sludge' voorkomende werking)
Een zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen "
Zit in mijn vader zijn 9-5 2.3 lpt (ververst elk jaar dus bij 5000 km)
en zit in mijn 900NG 2.0i gasbak en ook in mijn motorfiets (een duitser met een droge koppeling).
Voordeel van zo'n 60 liter "grootverpakking" is dat het nu 7 euro per liter kost en je niet telkens naar een garage hoeft.
"Omschrijving
Emperol 5W-40 is een moderne synthetische brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisoliën, welke van nature een hoge viscositeitsindex bezitten, waaraan zeer geavanceerde additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Een vlotte koude start
en zit in mijn 900NG 2.0i gasbak en ook in mijn motorfiets (een duitser met een droge koppeling).
Voordeel van zo'n 60 liter "grootverpakking" is dat het nu 7 euro per liter kost en je niet telkens naar een garage hoeft.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
jwaterink schreef:Wij tappen Kroon Oil 4w50 volsynthetisch "Emperol" die schijnt (volgens de kroonoil dealer) bestanddelen te hebben tegen black sludge, maar in hoeverre dat praatje waar is. Het stond in ieder geval ook op de site van kroon oil vermeld.
"Omschrijving
Een vlotte koude start
Sorry maar die kroonolie is echt troep!
auto maakt veel meer geluid en olie word warmer en sneller donker bruin.
Blok krijgt er een aanslag van op alle deksels en in olie lijdingen etc.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

-
Steve-O
- Donateur (8x)

Klinkt logisch. Ben jij wellicht chemicus?brinky schreef:Als je slechts 1 wisselbeurt met de olie gereden hebt, kan het best dat de olie flink wat zwarter werd. Olie heeft de eigenschap om oude oliefilmen (lees: van een ander merk) te absorberen. Pas na een paar keer olie wisselen kun je pas echt een uitspraak over olie doen.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

-
marq101
- Geregistreerd lid
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Vandaag mijn eerste eigenhandige oliewissel gedaan. Nieuw filtertje en 4 liter 5W40 Volsyntheet van MPM erin. (dat was de enige passende Volsyntheet die ze bij de Binnenstadgarage in Den Haag hadden)
Bij de vorige beurt bij Van Leenen had-ie 10W40 Volsyntheet Agip gehad, en deze was al goed bruin geworden na 10.000 km.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen
Bij de vorige beurt bij Van Leenen had-ie 10W40 Volsyntheet Agip gehad, en deze was al goed bruin geworden na 10.000 km.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen
-
Jacco K.
- Geregistreerd lid
Re: welke olie is de beste
joachiem schreef:Nieuwe saabjes gewoon volsyntheet 5w30 om de 20.000km.gripen 9-3 schreef:Heb al ruim gezocht op het forum maar deze vraag niet beantwoord kunnen krijgen.
Welke olie (volsyntheet natuurlijk) is de beste voor een SAAB turbo? Er loopt hier bij mij op het werk een SAAB'er rond die zweert bij Mobil 1 maar dat is een beetje een blazer. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie gebruiken voor je Turbo.
Verversen bij 10.000 of gewoon bij de grote beurt laten doen (20.000)?
Voor de 900c neem gewoon goedkope olie en als deze niet meer
bruin is maar zwart nieuwe olie er op 10w40 semisyntheet.
Voor een 900 turbo classic neem ik gewoon 10w40 elke 10.000km vervangen,neem aan dat ze in 1990 van saab geen volsyntheet op gooiden?
Om de 20.000 olie verversen met castrol 5w30 vol synt.
Prima olie laag verbruik.
Succes.