Turbodruk valt soms weg!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Herman71
Geregistreerd lid

Bericht door Herman71 » di 22 aug, 2006 16:30

Beste Uradius,

Het spiegeltje dat je hier beschrijft of er roest op zit, heeft dit dan weer
betrekking op een lekkend dak?

Groeten
Herman

Uradius
Geregistreerd lid

Bericht door Uradius » di 22 aug, 2006 16:50

Dat heeft te maken met de hoeveelheid vocht die in de auto heeft gezeten of zit. Daaruit zou je kunnen concluderen dat er waarschijnlijk nog meer roest of rotte plekken zitten. Wij kijken altijd naar de buitenkant van een auto, maar bij een cabrio kan het rotten ook van binnenuit komen. In de bodem zit een soort schuim als isolatie en dit schuim werkt net als een spons als het met vocht in aanraking komt, het houd ook vocht vast. Dus ik zou ook ff een stukje vloerbedekking bij de voorstoelen weg halen om ff te kijken.

Herman71
Geregistreerd lid

Bericht door Herman71 » di 22 aug, 2006 17:02

Beste Uradius,

Wanneer er nu echt vocht aanwezig zou zijn zou er dan nog reden zijn om hem te laten staan?

Groeten
Herman

Uradius
Geregistreerd lid

Bericht door Uradius » di 22 aug, 2006 17:34

Ja, dan is er reden om hem te laten staan of om hem ergens te laten keuren.
Een nieuwe bodem is toch een dure aangelegenheid. Dan kun je beter voor rond de 8 tot 10.000 euro een jongere met goede garantie kopen.
Vaak zit er op de laatste bouwjaren ook wat meer accesoires e.d.
Persoonlijk zou ik hem al niet nemen, omdat er een 3 traps-automaat inzit en deze staan niet echt goed bekend.

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » di 22 aug, 2006 17:54

Uradius schreef:Dat heeft te maken met de hoeveelheid vocht die in de auto heeft gezeten of zit. Daaruit zou je kunnen concluderen dat er waarschijnlijk nog meer roest of rotte plekken zitten. Wij kijken altijd naar de buitenkant van een auto, maar bij een cabrio kan het rotten ook van binnenuit komen. In de bodem zit een soort schuim als isolatie en dit schuim werkt net als een spons als het met vocht in aanraking komt, het houd ook vocht vast. Dus ik zou ook ff een stukje vloerbedekking bij de voorstoelen weg halen om ff te kijken.
Zo ongeveer alle roest komt van binnenuit :wink: . Ook bij de coupes en sedans.

Uradius
Geregistreerd lid

Bericht door Uradius » di 22 aug, 2006 19:44

Het enige verschil met een cabrio is dat ons dak altijd dicht zit. Sommige mensen met een cabrio laten hun dak open terwijl ze boodschappen gaan doen en dan oeps gaat het regenen. Al het vocht wat dan in de auto terecht is gekomen blijft daarin door het goede isolatiemateriaal wat ze gebruikt hebben.

Herman71
Geregistreerd lid

Bericht door Herman71 » ma 28 aug, 2006 21:35

Beste Saab-kenners,

Vandaag zijn we in Knokke geweest om de wagen te bekijken.
Naast een kapotte luchtmassameter is ook de wastegate en de turbo kapot (horen bij elkaar volgens de dealer).
Verder waren er nog enkele andere gebreken;

Achterbumper heeft een knik gehad.
Spiegelkap van bestuurdersdeur gebroken.
Er staat (heel veel) water tussen de achterbank en kofferruimte (water komt binnen bij de achterruit) er is zoveel water om een setje of twintig goudvissen te laten overleven.
Er is roest aanwezig bij de beide portieren (binnenzijde/onder)
De aircopomp ligt los, en is waarschijnlijk defect.
Knopje ontbreekt van de kinderbeveiliging voor de portierruiten. Plakbank om de lichtschakelaar van de hoogteverstelling lampen.
Deurbekleding bij de bestuurdersdeur kapot.
Roestspikkels op het make-up spiegeltje.
Rechterdeur sluit niet juist bij de dakaansluiting.
Centrale vergrendeling defect.

Al met al ga ik door met zoeken voor een beter exemplaar!

Bedankt voor jullie meedenken!!!! :D

Wat denken jullie van een 900 turbo op gas met 200.000km op de teller?

Groeten,
Herman

Uradius
Geregistreerd lid

Bericht door Uradius » ma 28 aug, 2006 22:43

Ik ben blij dat je er wat aan gehad heb.
Als je kijkt naar een Turbo op gas, moet je ff kijken of de installatie toereikend is voor de motor qua vermogen en de soort instalatie.
Ook moet je ff kijken wanneer ie een koprevisie heeft gehad.
Schokdem[ers en vering achter zou ik ff laten testen bij de bandenboer, dit heeft te lijden met een gastank achterin. Voor de rest, zelfde verhaal als eat hiervoor beschreven staat. O ja de km- stand ff laten checken aangezien de meeste classics zlefs mop benzine al dicht bij de 300000km zitten.
Zou je misschien ook wat specifieker kunnen zijn over het bouwjaar en of het een T8 of T16 betreft, ik denk zelf dat het een lpt-je betreft.

Herman71
Geregistreerd lid

Bericht door Herman71 » ma 28 aug, 2006 22:59

Hoi Uradius,

Het is een:
Saab classic cabrio 1991 "Scarabee" (groen metaal, lichtbruin leer, hout, alu's) met LPG.
2.1 liter, 16V, 135 pK. 200.000 km
Meer info op dit moment niet voor handen.

Groet,
Herman

Uradius
Geregistreerd lid

Bericht door Uradius » di 29 aug, 2006 7:18

Herman71 schreef:
Wat denken jullie van een 900 turbo op gas met 200.000km op de teller?

Groeten,
Herman
Dan is het geen 900 Turbo.

Herman71
Geregistreerd lid

Bericht door Herman71 » di 29 aug, 2006 7:58

Je hebt helemaal gelijk :oops: , dan hoort "ie" niet in deze rubriek thuis.

Groet Herman

Plaats reactie