Turbo druk 9-5

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
rotweiler
Geregistreerd lid

Turbo druk 9-5

Bericht door rotweiler » ma 18 sep, 2006 20:05

Ik wil de druk van mijn 9-5 2.3T 170pk verhogen.
Hoever kan ik gaan?
Met chippen gaan ze ongeveer tot 1 bar. :?:

Maarten
Lid van verdienste

Re: Turbo druk 9-5

Bericht door Maarten » ma 18 sep, 2006 20:45

rotweiler schreef:Ik wil de druk van mijn 9-5 2.3T 170pk verhogen.
Hoever kan ik gaan?
Hoe wil je de turbodruk verhogen?

Als je de turbodruk verhoogt bij een T7 ECU zonder de kenvelden voor gevraagde luchtmassa (en de rest) aan te passen zal de gasklep minder ver opengaan om het surplus aan inlaatlucht teniet te doen. Netto resultaat is dan hetere inlaatlucht en grotere slijtage aan de turbo, maar waarschijnlijk geen extra vermogen.

De beste manier om meer vermogen te verkrijgen is het kopen van motormanagementsoftware bij een Saabtuner.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » ma 18 sep, 2006 20:50

Ben niet zo op de hoogte van jouw motor.

Mijn auto is origineel een Saab 9-3 T7 lpt met 150pk/240Nm met 0,4 bar.

Is na Maptun St.1 dus een 9-3 T7 hpt met 235pk/362Nm met 1,501 bar.

Dit is volgens mij dan ook meteen de maximale druk die mijn Turbo aan kan. Volgens mij is mijn Turbo een Garret 17 of iets dergelijks. Ik meen dat alleen de zwaardere aangepaste turbo's boven de 1,5 bar kunnen gaan. 1,5 bar is voor alle standaard turbo's haalbaar. Experts? Klopt dit?

Kijk anders eens op www.speektuning.nl daar staan allerlei turbo's op met hun specs.

rotweiler
Geregistreerd lid

Bericht door rotweiler » di 19 sep, 2006 5:35

Ik heb een bleedvalve tussen de leiding gemaakt.
van de 3-weg klep naar de wastegate.
Kan nu 0,8 bar draaien. is zeker merkbaar maar durf niet zomaar verder te gaan.

Kan ik het overschot aan inlaatlucht ondervangen door er extra brandstof in te laten dmv brandstofdruk te verhogen?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 19 sep, 2006 7:01

rotweiler schreef:Ik heb een bleedvalve tussen de leiding gemaakt.
van de 3-weg klep naar de wastegate.
Kan nu 0,8 bar draaien. is zeker merkbaar maar durf niet zomaar verder te gaan.

Kan ik het overschot aan inlaatlucht ondervangen door er extra brandstof in te laten dmv brandstofdruk te verhogen?
Heb je Maarten zijn respons niet gelezen?!?
Daar staat uitgelegd kort en bondig wat er gebeurd.
En geloof mij hij weet het!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 19 sep, 2006 11:19

Red Arrow schreef:En geloof mij hij weet het!
Hij doet alsof hij het weet en het halve forum trapt erin. :besserwisser: :wink:

Rotweiler, door het trucje wat je toepast laat je de wastegate iets later openen dan via de ECU voorgeschreven staat. Bij veel auto's werkt dat goed. De turbodruk begint iets eerder op te bouwen en de maximaal gehaalde turbodruk wordt hoger. Bij je 9-5 is turbodruk echter een middel, geen doel.

Een 9-5 heeft een T7 ECU. In de ECU is een bepaalde koppelkromme geprogrammeerd. Via hardware zoals turbo en gasklep wordt geprobeerd die koppelkromme in elke situatie te bereiken. Het koppel staat in een direkte verhouding tot de luchtmassa per verbranding bij het geldende motortoerental. De motor probeert dus in alle omstandigheden de gewenste luchtmassa per verbranding te halen.

Het voordeel van dit systeem is dat de motor vrijwel altijd het opgegeven vermogen levert. Mijn turbomotor met T5 ECU levert hoog in de bergen minder vermogen omdat de luchtdichtheid daar lager is. Ook bij warm weer is de motor voelbaar minder sterk. Bij zo'n motor is er een gewenste turbodruk ingesteld. Door omstandigheden (hoogte, warmte) kan de luchtmassa per verbranding echter verschillen.
De T7 die o.a. in de 9-5 wordt toegepast kent deze verschillen nauwelijks. Jouw LPT levert op zeeniveau en in de bergen ongeveer 170pk. Als de luchtdichtheid lager is wordt door de ECU een hogere turbodruk toegestaan om op die manier toch de gewenste luchtmassa per verbranding (en dus de voorgeprogrammeerde koppelkromme) te halen. De turbodruk zal bij een T7 dus variëren, het is geen vaste waarde.

Door de bleedvalve te monteren probeer je meer lucht in de motor te krijgen en daardoor meer vermogen te krijgen. Zodra het koppel boven de voorgeschreven waarden komt zal de ECU ingrijpen door negatieve adaptie. De stand van de gasklep zal aangepast worden om weer netjes op de voorgeschreven waarden uit te komen.

Met een bleedvalve schijn je wel de spoolup van de turbo iets te kunnen versnellen. De wastegate gaat niet bij een bepaalde waarde ineens open, maar begint bij een lage druk al een beetje te openen om bij een voorgeschreven druk helemaal open te zijn. Door gebruik van een bleedvalve begint de wastegate later met openen waardoor de turbo al meer toeren draait. Dit is waarschijnlijk het voordeel dat je met je bleedvalve hebt.

Voor meer vermogen zal een ECU met aangepaste software ingebouwd moeten worden. In de software kan behalve de turbodruk en andere parameters ook de luchtmassa per verbanding en dus de voorgeschreven koppelkromme aangepast worden. Dit resulteert in meer vermogen.

rotweiler
Geregistreerd lid

Bericht door rotweiler » di 19 sep, 2006 19:30

Dank jewel voor het uitgebreide en duidelijke antwoord
:D :D

Plaats reactie