de druk erop! of eraf?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
dasdaas
Geregistreerd lid

de druk erop! of eraf?

Bericht door dasdaas » za 16 sep, 2006 18:21

Ok, ben deze week ff aan het klooien geweest met het vacuumsysteem. Hoorde ergens een sis van onder het dashboard komen. Het was er niet altijd, maar wel vanaf het oranje deel op mijn turbodrukmetertje met als gevolg dat de druk nooit hoger werd. Eerste gedachte was: vacuumslang, dus schutboard eraf gedraaid en goed gekeken, maar geen enkele slang leek te lekken. :?
Wel merkte ik dat een aantal pots van het ventilatiesysteem niet aangesloten waren, dus besloot gelijk dan maar het hele dash eraf te tillen. Naar mate je het vaker hebt gedaan is het wel een ok-klus, maar het blijft toch een heel karwij om het netjes te doen... :evil:
Met het dash eraf (en het stuur er weer op.... ) een rondje gereden en geluisterd, maar zelfs met mijn pa ernaast tussen de draden en metaal niet echt kunnen ontdekken wat het nu was.
In een opwelling besloot ik de vacuumslang die vanuit de motorruimte binnenkomt direct op een externedrukmeter aan te sluiten en warempel.. het volgende rondje was het geluid weg! Ben er inmiddels ook al achter wat het probleem was, namelijk een defecte? fuelcutschakelaar, maar nu het volgende:

Niet alleen was dat ritje het gesis weg, ik kreeg aanmerkelijk meer turbodruk dan eerst, niet gedaan maar voor mijn gevoel tot diep in het rood en superstabiel ook noges! :twisted: :twisted:
Begrijp dat ik zo wel een aantal beveiligingen mis, mocht ik mijn rechtervoet echt niet meer omhoog kan krijgen, maar als je zelf de baas blijft en na blijft denken, kan het echt veel kwaad?? Ben het rode gebied niet ingeweest, maar kon em er voor het eerst wel strak tegen aan houden.
Ook zou ik wel willen weten of mijn APC in zo'n geval uberhaubt nog werkt. De fuelcut ben je nl kwijt en ook de druksensor ernaast, dus wat meet ie nog wel? Werkt de klopbeveiliging nog?
Heb em inmiddels voor de veiligheid maar weer ff origineel gezet, maar mis de turbofun toch wel een beetje... :oops:

daan

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » za 16 sep, 2006 18:27

Klopbeveiliging en APC werken gewoon, alleen de pressuregard ben je kwijt. Dit voor zover ik het weet.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 16 sep, 2006 18:42

Hoe zit het dan met het missen van de pressuresensor die er naast zit? deze meet dan niks meer (oneindig dus) en geeft dat wel door aan de apc. Is mijn pressuresensor dan ook aan vervanging toe of is het gewoon normaal dat met de druk zoveel lager is??

Mijn apc is reeds omgebouwd en had tot voor kort meestal tot driekwart oranje op mijn meter. Heb de pressureguard nu ook een hele slag ingedraaid, maar dat scheelt verder in veilige modus dus nog niks. De druk komt er gewoon niet.

Moet ik meer druk toch in mijn apc gaan vinden of kan het ook zo?

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 16 sep, 2006 18:43

Correct, je hebt nu geen beveilging bij te hoge druk, mocht de wastegate vast blijven staan oid.
Klop beveiliging werkt nog wel.
John

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 18 sep, 2006 0:09

Ff ervaringen delen, want ik zou toch graag wat meer meningen horen... Heb inmiddels wat snelweg kilometertjes kunnen maken in de "onveilige" modus (dus zonder druksensor en drukwachter) en ben erg onder de indruk van de prestaties.. Heb inmiddels ook een pingelledje geinstaleerd en tot dusver slechts e-e-n keer het licht gezien.. De apc greep nog steeds keurig in en liet de druk zakken tot een lagere waarde zonder dat er veel meer te merken was. Ben nu alleen nog wat angstig voor een te arm mengsel op volle druk, dus veel verder dan een paar mm rood op de meter durf ik nog niet te gaan.

Dan nog ff dit:

Heb nu al bij twee drukwachters het probleem dat als ie op het vacuum gaat, er een gesis uitkomt. Is dit een bekend probleem? Er kan zo te zien weinig aan open, dus weet iemand hoe dit onderdeel er van binnen uitziet en of er iets aan te reparen of controleren valt? Het gaat dus om het potje achter het knieschot, herkenbaar aan de twee kunstof pijpjes aan de ene en de drie stelschroefjes aan de andere... :? :?:

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » do 21 sep, 2006 21:48

dasdaas schreef:Ff ervaringen delen, want ik zou toch graag wat meer meningen horen... Heb inmiddels wat snelweg kilometertjes kunnen maken in de "onveilige" modus (dus zonder druksensor en drukwachter) en ben erg onder de indruk van de prestaties.. Heb inmiddels ook een pingelledje geinstaleerd en tot dusver slechts e-e-n keer het licht gezien.. De apc greep nog steeds keurig in en liet de druk zakken tot een lagere waarde zonder dat er veel meer te merken was. Ben nu alleen nog wat angstig voor een te arm mengsel op volle druk, dus veel verder dan een paar mm rood op de meter durf ik nog niet te gaan.

Dan nog ff dit:

Heb nu al bij twee drukwachters het probleem dat als ie op het vacuum gaat, er een gesis uitkomt. Is dit een bekend probleem? Er kan zo te zien weinig aan open, dus weet iemand hoe dit onderdeel er van binnen uitziet en of er iets aan te reparen of controleren valt? Het gaat dus om het potje achter het knieschot, herkenbaar aan de twee kunstof pijpjes aan de ene en de drie stelschroefjes aan de andere... :? :?:

De drukwachter is de vaak genoemde fuel-cut, natuurlijk alles gaat stuk, ook dat ding onder je dashboard... ik zou me niet zo'n zorgen maken, zolang je weet wat het effect is van gas geven, weet je ook dat je rustig aan moet doen....het wordt pas lastig als een ander je auto leent..... die weten echt niet wat er gebeurt... dus nooit meer uitlenen..lekker zelf in rijden...

Het pingelledje is een leuke gadget, echter zolang je niet aan de regeling van je knocksensor in de APC komt, blijft alles veilig, je moet wel superplus en hoger blijven tanken (kan in Duitsland) anders heb je last van het ingrijpen van je knocksensor..... en is het rijden een ramp... dat mooie gladde scherpe optrekken is voorbij...

eindelijk de das gaat los... John

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » do 21 sep, 2006 22:16

johnssons schreef:
eindelijk de das gaat los... John
Hey John! Leuk je weer eens te horen. Na het rijden van je oude saabje was de wens naar meer vermogen natuurlijk slechts een kwestie van tijd. Ze staat inmiddels alweer een tijdje onder zeil, te wachten op een nieuwe schokbrekerplaat achter en een vers voorscherm. 8)

Moet je hele knopjes mod nog altijd eens helemaal uitzoeken, voor het geval ik em ook es aan iemand anders wil uitlenen, want dat doe ik idd beter maar ff niet!
Rij er nu inmiddels al bijna een week mee en ben nu wel overtuigd dat het gewoon allemaal werkt zoals het zou moeten. De extra power is gewoon heerlijk!

Blijft natuurlijk wel vreemd dat twee onderdelen uit verschillende auto's ineens allebei stuk gaan, maar ja alles kan....

Plaats reactie