aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 12181
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door Krizzie » zo 10 okt, 2021 15:57

Maarten schreef:
zo 10 okt, 2021 11:26
#5, #6 of zelfs #7 voor het TD04 turbinehuis heeft te maken met de A/R ratio, niet met de aansluiting op de downpipe. Je had het zelf al over de snelheid van de uitlaatgassen waardoor de turbo sneller opspoelt. Dat is inderdaad het verschil tussen de verschillende turbinehuizen. Het is mede bepalend voor de karakteristiek van de turbo: snel opspoelen, maar restrictief op hoge toeren of juist vrij ademend op hoge toeren ten koste van vermogen op lage toeren.
Dan was ik in de war met een 6cm of 7cm (volvo td04?) opening aan de downpipe zijde denk ik?

Maar het groter maken van het gat in het spruitstuk deel is in het geval van een kleine(re) turbo dus eerder nadelig dan voordelig?
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Maarten
Lid van verdienste
Berichten: 2842
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 13:58
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door Maarten » zo 10 okt, 2021 16:36

Volvo heeft inderdaad van die schuine turbinehuizen met grote opening naar de downpipe.

De uitgang van het spruitstuk zo groot maken als de ingang van de turbo lijkt me het proberen waard. Of het nut heeft bij een standaard #5 weet ik niet, de ronde openingen lijken redelijk aan te sluiten. Bij de ovale #6 en #7 zou ik het wel doen, maar kan het helaas niet met feiten onderbouwen.

Op mijn 9-5 had ik een TD04HL-19T#7 met geclipt turbinewiel. De keuze voor de grootste behuizing werd ingegeven door de automatische versnellingsbak. Vanwege de kick down en de koppelomvormer vliegen de toeren bij gas bijgeven relatief snel omhoog waardoor er minder nadeel is van de extra lag van een #7 behuizing. Wederom niet onderbouwd met data, maar gebaseerd op een goedbedoelde educated guess.
2003 SAAB 9-3 cabrio stage 1
2015 Range Rover Evoque Si4 Dynamic
2019 Ford Fiesta ST-line stage 1
1975 DAF 66 coupé 1400 Weber DCOE

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 15133
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door ReinO » ma 11 okt, 2021 9:41

ik ben gewoon nieuwsgierig naar de vermogenswinst bij een betere doorstroming: er zal ergens een omslagpunt zijn en
zo n spaghettiding zal wel ergens goed voor zijn toch. Ik zou het niet weten.
Van 1.45 bar naar 1.95 scheelt wel iets trouwens -na andere mapsensor- , dat laatste weet ik dan wel weer.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4957
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door evo » ma 11 okt, 2021 23:25

Ahja, ook al eens mee geexperimenteerd. Alwel zo'n 10+ jaar terug ofzo :wink:

Conclusie van mij toen was dat het niet de moeite waard was. Het standaard spruitstuk is op zich prima, en nauwelijks beperkend. Getuige vele setups die ik getuned heb en wellicht als mooiste ook nog een recente dyno run waarbij een aangepaste TD04 op een stock spruit net niet de 400pk neerlegde... Pieter kon het niet geloven, en moest wel 2x kijken :lol: (auto was niet eens in top staat, had lek in inlaatspruit, maar dat kregen we daar zo snel niet gefixed... dus dan maar zo de bank op)

Wat betreft spaghetties... daar kan ik ook wel heea over melden. lengtes, diameters, volumes, etc... allen zijn van invloed. en zelfs een "mindere" spagheti kan al een positief effect hebben op spoelup Voor max power moet je al wel extreem gaan, zie ook bovenstaande... Uitgaande van equal length kun je zeggen dat een kleinere diameter voor beter spool-up zorgt en een grotere meer high-end power. Ik heb bij de setup van mijn caab bijv zitten denken aan of 38 of 42mm diameter pijp... je kunt waarschijnlijk wel raden waarvoor ik ben gegaan... :lol:

Maar laat ik met klem benadrukken dat ik vind dat het een ieder natuurlijk volledig vrij staat zijn SAAB te pimpen hoe ie ook maar wil! En dat hoe meer een ieder ermee bezig is en die zijn ervaring deelt deste leuker en interessanter het voor ons allen wordt!
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4957
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door evo » ma 11 okt, 2021 23:34

Maarten schreef:
zo 10 okt, 2021 16:36
Volvo heeft inderdaad van die schuine turbinehuizen met grote opening naar de downpipe....
Jep, ook die heb ik goed bekeken en nooit de moeite gevonden... ik draai met de rechte net zoveel als (anderen) met die schuine... restrictie ligt ergens anders :wink: , en voordeel van die rechte zijn dat je aansluiting op je DP stock kunt houden.

Wel vond ik de Labirinth flens van Volvo intrigerend. Dat icm een echt Volvo spruit en huis (recht of scheef) is zo'n beetje het kwadraat van wat Werner heeft zitten veilen... met als resultaat een heel mooi flowende combi tot aan je turbine. Veel mooier dan bij SAAB... :(
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7431
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door Steve-O » di 12 okt, 2021 8:03

Heb je daar ook fot's bij Evo? Dat labyrinthspruitstuk en die schuine dingen? Dat leukt dit topic nog meer op ...
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4957
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door evo » di 12 okt, 2021 8:33

Sowwww... even moeten graven... ding zit alweer zo'n 10 jaar erop (en blaast er nog steeds vrolijk op los).

Heb een topic gevonden waar ik al eens eerder wat foto's geplaatst had, maar volgens mij zijn er ook nog andere/oudere topics te vinden waar ik heea beschrijf.

viewtopic.php?f=22&t=120422&hilit=Volvo ... 5#p1335781
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 15133
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door ReinO » di 12 okt, 2021 10:16

Jij was het idd, thnx voor het delen van je info. En het was destijds wel een beauty hoor!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7431
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door Steve-O » di 12 okt, 2021 10:37

@Evo: Thanx, maar Ik doe toch de foto's maar even uploaden, want in het topic waar aan jij referereert is dat nu nog te redden. Alle ebay-links en de meeste afbeeldingen van anderen zijn in dat topic al verdwenen. O.a. ook dat PDF-document waaraan je zelf nog refereert met goodies die je arm maken ... :mrgreen: Maar Turbodriven.com is niet meer, lijkt het.

Turbomanifold Single scroll versus Twin scroll
Afbeelding

Volvo labyrinth flens (met T3 boutpatroon) versus T25 flens als in gebruik door SAAB
Afbeelding

SAAB pakking op Volvo turbo
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 12 okt, 2021 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 12181
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door Krizzie » di 12 okt, 2021 12:34

De volvo is ook T3 tegen de T25 van de latere Saabs..
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4957
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door evo » di 12 okt, 2021 13:01

ReinO schreef:
di 12 okt, 2021 10:16
Jij was het idd, thnx voor het delen van je info. En het was destijds wel een beauty hoor!
Hoezo was? Is volgens mij nog steeds niet veel mis mee hoor 8)
Doet nog steeds whoop-ass met zo'n beetje 99% van alles wat ik tegen kom... als het droog is... :lol:
Steve-O schreef:@Evo: Thanx, maar Ik doe toch de foto's maar even uploaden...
Och, ik probeer mijn links doorgaans "alive" te houden. Maar als je mijn pica's herpost, verbeter dan: "Volvo T3 versus SAAB T25 turbo" in "Volvo labyrinth flens (met T3 boutpatroon) versus T25 flens als in gebruik door SAAB. :wink:

En hier nog wat...

Afbeelding

Je zult dus snappen dat dit voor top-end is. Op een gegeven moment wordt koppel je vijand... en

Afbeelding
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7431
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door Steve-O » di 12 okt, 2021 14:06

@Evo: WH :krull: :krull: P :O: SS is lekker.

(heb de tekst bij de foto zoals jij zie aangepast)
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 6148
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: aanpassing uitlaatspruitstuk B205/B204

Bericht door RoccoH » di 12 okt, 2021 20:29

evo schreef:
ma 11 okt, 2021 23:34
... restrictie ligt ergens anders :wink: ...
Na de turbo ;)

Plaats reactie