Het grote nIoff topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 3329
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » wo 22 jun, 2022 10:32

Negatieve IOff is sinds open sid een veelbesproken onderwerp. Vaak helemaal niet problematisch maar gewoon een bandbreedte van de motorsturing. Hier is het probleem onverwacht vermogensverlies waarbij enkele indicatoren op de aard van de problemen wijzen (maar daarover opgeteld geen uitsluitsel geven waar het probleem ontstaat). Zwaar negatieve IOff, hoge buitentemperatuur en IAT zijn de omstandgheden waarbij dit plaatsvind. Wellicht zijn we dichter bijna de oplossing. Ik heb contact met een kabelboomexpert en gevraagd of hij een falende boom kan onderzoeken. I’ll keep you posted
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 920
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door daniel 9-3 » wo 22 jun, 2022 12:14

Ioff is inderdaad een waarde die net als iat, lambda en vele anderen iets zegt over de aansturing van je motor. En iedere waarde zal een min en Max hebben en in samenhang met de rest ervoor zorgen dat je motor optimaal presteert.

Ik denk ook dat je eerst je hardware op orde moet hebben. Of de waardes zoals ioff, lambda, iat, teng etc etc kunnen je helpen het hardware probleem te lokaliseren.

En ja mensen met open sid zullen hier op kijken ( ik gok iets met interesse en hobby)en daar vaak ook iets mee willen. Anders laat je het wel dicht zetten.

Goed bezig heten ik volg dit topic met plezier.
Lekker bezig en kennis delen is prachtig.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6314
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » do 23 jun, 2022 20:19

Goed, vandaag eindelijk echt warm dus wat beter kunnen testen. Met een hoge IAT (+45 tot 56 graden) blijven de nIoff’s enorm hoog, dus richting -90 tot -110 bij goed gas geven in de vijf in lagere toeren. Maar… vermogen is wel veel sterker aanwezig dan voorheen, dus niet het extreme gebrek aan vermogen al merk je dat hij zeker onderin de toeren wel iets vermogen terug regelt. Dus alhoewel de hoogte van de nIoff mij nog wel zorg baart, regelt hij niet zo heftig meer terug dat is pure winst! Morgen weer lange rit met lang op de cruise control dus ook eens kijken wat er dan gebeurt.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 3329
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » vr 24 jun, 2022 14:55

Dat klinkt als een serieuze verbetering! Zeker met de temperaturen van gisteren mag er wat vermogen worden teruggeregeld. Daar komt ook een andere intercooler into play.
Ik ga proberen de analyse van de boom zsm te regelen. Wellicht het kunnen we dan ook het dieperliggend probleem achterhalen
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Plaats reactie