Mooi is dat he, een klopvaste brandstof
Het grote nIoff topic
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7746
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Het grote nIoff topic
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Het grote nIoff topic
E85 octaangetal 105, LPG >100 vaak tussen 100-105 afhankelijk van mengsel
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Goed, inmiddels terug van vakantie en daarmee een long-run test. Het was warm op vakantie, dus ideale testomgeving. Heel veel op E85 gereden (snap overigens niet waarom zoveel Franse pompen dit hebben, want volgens mij is er geen Franse auto die er op rijdt, maar ik was er blij mee) en op Super 98. Ook zeer hoge IAT gehad, tot 65graden en regelmatig rond de 56 continu. Dan is er met E85 amper een nIoff te merken, soms tot -20 maar meer ook niet en op Super 98 ook zeer weinig, zo tot -50 maar vooral met Super 98 ook geen vermogensverlies. Tevreden over de longrun, probleem blijft dus vooral rijden op Euro 95 en ik rijd nog wel met NGK 8-jes rond ipv 7.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15925
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Het grote nIoff topic
ik kan niet zo gauw terugvinden welke ic je hebt.
Hier een iat die nooit boven de 38 graden uitkomt en ook met warm weer
meestal rond de 25 blijft hangen.
Wel een 3 zo grote ic als standaard.
Hier een iat die nooit boven de 38 graden uitkomt en ook met warm weer
meestal rond de 25 blijft hangen.
Wel een 3 zo grote ic als standaard.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Ik heb een grotere IC, ws. DO88 maar staat geen merk op. IAT rond de 65 is na stil te hebben gestaan en rond de 55 is bij 35 graden redelijk rap de berg op rijden. Merkte wel dat met de hogere temperaturen de IAT op de binnenwegen amper terug liep, op de snelweg ging dat redelijk goed maar bleef hij wel hoog. Ook niet gek met 35 graden plus volgens mij.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Wouter
- Donateur (2x)
- Berichten: 8431
- Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Wat is nu de (tussen)conclusie? Dat het vervangen van de kabelboom verbetering heeft gebracht? Of is dat lastig te verifiëren door het rijden op E85 en 98? En is er al iets bekend over de oude kabelboom?
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Het grote nIoff topic
Op de oude kabelboom nog geen reactie (die geniet ook van z’n vakantie ).
Inderdaad dus weinig hoge negatieve IOff waarden gezien zo begrijp ik. Dat is mooi! Klinkt als een zorgeloze vakantie.
Als we IOff als afgeleide of zelfs losstaand van het powerprobleem beschouwen: heb je daar ook geen issues meer mee gehad bij die temperaturen? (Ik neem aan van niet anders kun je ook niet rap een berg oprijden).
Ik was zelf op een niet te warm klein eiland. Heb weinig kunnen testen. Heb zeker wel eens power problemen ervaren (met oude kabelboom) maar het lijkt er nu bijna gek genoeg op dat NL omstandigheden (hogere luchtvochtigheid met hogere temperaturen problematischer zijn dan hogere temperaturen in Bretagne…..
Ik begrijp het nog steeds niet.
Ter vergelijk: ik rijdt dus op LPG (lager klopvast dan e85, hoger dan 98, heb een standaard IC nog, en ook nog de originele kabelboom. Ik zal de beste man eens mailen.
Inderdaad dus weinig hoge negatieve IOff waarden gezien zo begrijp ik. Dat is mooi! Klinkt als een zorgeloze vakantie.
Als we IOff als afgeleide of zelfs losstaand van het powerprobleem beschouwen: heb je daar ook geen issues meer mee gehad bij die temperaturen? (Ik neem aan van niet anders kun je ook niet rap een berg oprijden).
Ik was zelf op een niet te warm klein eiland. Heb weinig kunnen testen. Heb zeker wel eens power problemen ervaren (met oude kabelboom) maar het lijkt er nu bijna gek genoeg op dat NL omstandigheden (hogere luchtvochtigheid met hogere temperaturen problematischer zijn dan hogere temperaturen in Bretagne…..
Ik begrijp het nog steeds niet.
Ter vergelijk: ik rijdt dus op LPG (lager klopvast dan e85, hoger dan 98, heb een standaard IC nog, en ook nog de originele kabelboom. Ik zal de beste man eens mailen.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Tussen conclusie is wel dat de kabelboom zeker uitmaakt, want ook met 98 had ik wat meer inhouden dan ik de afgelopen vakantie heb gehad. De E85 is alweer bijna op dus vanaf vandaag gaat er weer Euro 95 in en ben benieuwd wat er dan weer gebeurt. Maar kabelboom heeft wel effect gehad.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Het grote nIoff topic
Tankte je voor de kabelboom ook 95?
En waarom geen 98?
Het lijkt mij redelijk logisch om 98 te tanken. Met tune en veel liefde en energie om de Saab goed te houden is 98 op alle fronten beter dan 95. En het kost op dit moment niet veel meer.
En waarom geen 98?
Het lijkt mij redelijk logisch om 98 te tanken. Met tune en veel liefde en energie om de Saab goed te houden is 98 op alle fronten beter dan 95. En het kost op dit moment niet veel meer.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Het grote nIoff topic
@Tubbe: Helpt onderstaande info ook bij de overpeinzingen?
Een kilo lucht op kamertemperatuur heeft een soortelijke warmte van 1000 J/(kg.K). Waterdamp zit op 1800 J/(kg.K). In een m3 lucht (ongeveer 1,3 kg) van pakweg 20 graden Celsius zit bij een luchtvochtigheid van 90% 15 gram waterdamp, en bij 60% relatieve vochtigheid ongeveer 10 gram. Reken je dit door voor 1 graad en 1 m3 lucht op kamertemperatuur bij een vochtigheid van 90 en 60 procent dan krijg je ongeveer het volgende:
60% = 1000 J/(kg.K) * 1,3 kg + 1800 J/(kg.K) * 0,010 kg = 1300 + 18 = 1318J
90% = 1000 J/(kg.K) * 1,3 kg + 1800 J/(kg.K) * 0,015 kg = 1300 + 27 = 1327J
Ruwweg iets meer dan een half een procent verschil slechts.
'Natte' lucht kost dus iets meer energie om te verwarmen, maar het kan dus ook wat meer warmte afstaan.
Waterdamp is 100% verzadigde lucht.
De soortelijke warmte van water is 4186 J/kgK.
De soortelijke warmte van lucht is 1005 J/kgK.
De soortelijke warmte van waterdamp is 2080 J/kgK (!)
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Heel Hollands: het prijsverschil is mij te groot, zeker met het aantal km's dat ik rijd.Tankte je voor de kabelboom ook 95?
En waarom geen 98?
Eergisteren op de heel hete dag was de E85 op en heb ik er weer Euro 95 ingedaan. Meteen sloeg de Ioff extreem in het negatieve tot -188, vermogen werd weer teruggeschroefd etc. Maar na een kilometer of 20 werd het allemaal beter en gisteren reed de auto prima ook met Euro 95, zodra de IAT boven de 44 komt (wat best snel gebeurt met deze temperaturen) gaat hij wel weer richting -50 nIoff maar vermogen blijft aanwezig. Komende week weer genoeg ritten voor de boeg en kijk ik verder hoe het gaat met Euro 95.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Het grote nIoff topic
Scheelt je op dit moment 12 euro op een tank. Is idd behoorlijk. Hoeveel km rijd je ongeveer? Anders is gas het overwegen waard. Zal ook je nioff ook beter zijn gok ik.
Maar goed. De kabelboom helpt wel maar is niet zaligmakend?
Vind dit wel leuk een beetje dingetjes onder de loep nemen en de info en zoektocht delen.
Maar goed. De kabelboom helpt wel maar is niet zaligmakend?
Vind dit wel leuk een beetje dingetjes onder de loep nemen en de info en zoektocht delen.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Het grote nIoff topic
Kennelijk een verschil in brandstof RON98 en RON95 (als je dit nog zo noemen mag/kan). Mogelijk adapties n.a.v. branstofwissel met tevens een hoger gehalte aan ethanol of mogelijk was de 98 zelfs vrij van ethanol?
Als je zo'n wissel in de zelfde richting nog eens zou herhalen bij gelegenheid, zou je kunnen kijken of de adaptie zoals je naar verwachting sneller verloopt bij het maken van een flinke kick-down, hetgeen een ad-hoc adaptieproces teweeg zou moeten brengen. Dan zou je binnen een kilometer naar normaal gedrag vij RON95 moeten uitkomen. EVO heeft jouw tune toch op 98 geoptimaliseerd, als ik het me wel herinner.
Als je zo'n wissel in de zelfde richting nog eens zou herhalen bij gelegenheid, zou je kunnen kijken of de adaptie zoals je naar verwachting sneller verloopt bij het maken van een flinke kick-down, hetgeen een ad-hoc adaptieproces teweeg zou moeten brengen. Dan zou je binnen een kilometer naar normaal gedrag vij RON95 moeten uitkomen. EVO heeft jouw tune toch op 98 geoptimaliseerd, als ik het me wel herinner.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Adaptie duurt bij mij (of iedere 9-5DE wellicht) altijd erg lang. Tijdens de proefrit na tune verbaasde EVO zich daar ook over. Kan wel 10 tot 20 km duren.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
En maar weer eens een update. Inmiddels 2 tankbeurten Euro95 verder en ook nog eens mediterraanse temperaturen in Nederland, maar geen problemen gehad. Sterker nog na een vakantie op E85 is de adaptie op euro 95 minder negatief dan daarvoor. Maar rijdt eigenlijk altijd op de 0 nu ook met gasgeven en soms iets negatief. Bij extreem hoge IAT (+50) dan is de nIoff wat hoger, zo richting -50, maar geen vermogensverlies. Positief resultaat dus, en inmiddels durf ik wel stellen dat een nieuwe kabelboom een heel groot deel van de problemen verhelpt!
En nog qua toevoeging op eerdere post van Reino: de Iat is bij mij (met een grotere intercooler) zonder airco aan ongeveer 5 tot max 12 graden hoger dan de buitentemperatuur. Maar met airco aan kan die zeker bij echt zomerse temperaturen (zeg 30 graden en hoger) richting 20graden of meer boven buitentemperatuur lopen. Bij gewone temperaturen ligt de IAT met airco aan ongeveer 15 graden hoger.
En nog qua toevoeging op eerdere post van Reino: de Iat is bij mij (met een grotere intercooler) zonder airco aan ongeveer 5 tot max 12 graden hoger dan de buitentemperatuur. Maar met airco aan kan die zeker bij echt zomerse temperaturen (zeg 30 graden en hoger) richting 20graden of meer boven buitentemperatuur lopen. Bij gewone temperaturen ligt de IAT met airco aan ongeveer 15 graden hoger.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.