T5 nokkenassen, wordt dat nog gedaan?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AR
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

T5 nokkenassen, wordt dat nog gedaan?

Bericht door AR » ma 12 sep, 2022 10:05

Ik heb besloten mijn het blok in mij 9-3 een zetje te geven, na 340k misbruikt te zijn :)

- Nieuwe lagers, dsitributie etc
- 1e overmaat Wossner zuigers
- Bak even netjes maken
- Cilinderkop vervangen.

Nu heb ik eerder B234i nokkenassen gehad, en vanwege gemis van koppel op lage toeren ben ik terug gegaan naar T5 assen. Nu zie ik bij Maptun op de site nergens het wisselen van nokkenassen terugkomen bij vermogens tot 335pk. Is het nut minder gebleken dan eerst leek? of zijn er nadelen gevonden (hoger verbruik, opschuiven powerband etc) Anders zet ik de T7 er weer in :)

Mijn doel is gewoon net aan de goede kant van de 300pk.

Gr Arco
Speelgoed:
- Saab 9-3 2.0 Stage 5 305/440 MY2001 Steel Grey Metallic
- Porsche 911 Carrera 2 340/380 MY2002 Guards Red
- Ducati ST4s 996 MY2003 Ducati Red
- Yamaha XJ600S Cafe Racer MY1992 Gulf Blue

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5220
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: T5 nokkenassen, wordt dat nog gedaan?

Bericht door evo » ma 12 sep, 2022 11:00

Hey Arco,

Leuk van je te horen! Ik vond die 9-3 van je altijd een mooie stoere bak. Mooi dat ie nog rijdt, en zo'n upgrade heeft ie dan ook wel verdiend.

Ik vind het effect van de T5 assen een positieve. Ik adviseer het nog steeds vanaf stage 3. De stap naar B234i, of de B202 assen vind ik minder nodig. De T5 assen flowen voor de meeste toepassingen voldoende.

Ja, de T7 assen leveren onderin wat makkelijker koppel maar ik ben daar geen voorstander van. Daar lijdt alles onnodig zwaar. Een goede 20T setup kan op een B235 onder de 2k al over 1 bar leveren.... maar wil je dat.... dus waarom zou je het mogelijk maken, als je er op toeren op inlevert.

Wat betreft vermogen. Tot mijn eigen ongeloof (persoon waarmee ik samenwerkte had er zijn eigen gedachte over) heb ik een poosje geleden nog een B235 getuned welke op de stock assen wel over de 400pk neerlegde (gebankt). Dus het kan wel :-) Wel ben ik ervan overtuigd dat er met T5 assen meer uit gekomen was.

Keep us updated!!!
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Bungy123
Geregistreerd lid
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 10 nov, 2014 22:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: T5 nokkenassen, wordt dat nog gedaan?

Bericht door Bungy123 » ma 12 sep, 2022 11:52

En voor als je zoekt: ik heb nog wel een set goede T5 nokkenassen op voorraad in Soest.
9-5 2.3 Aero estate 2000 (v) 9-5 2.0 Linear 4-D 2006 (v)9-3 2.0t SE Cabriolet 1999 (v)9-3 2.0T SE Cabriolet 2001 (v)
9-3 2.0t SE Hatchback 2002 (v)9-3 2.0t SE Cabriolet 225 pk 2000 (v)
9-3 2.0T SE Cabriolet 185 pk + 9-5 3.0-V6 Griffin Estate 2000

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 30707
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: T5 nokkenassen, wordt dat nog gedaan?

Bericht door Sapphire » ma 12 sep, 2022 22:53

AR schreef:
ma 12 sep, 2022 10:05
Nu zie ik bij Maptun op de site nergens het wisselen van nokkenassen terugkomen bij vermogens tot 335pk. Is het nut minder gebleken dan eerst leek? of zijn er nadelen gevonden (hoger verbruik, opschuiven powerband etc) Anders zet ik de T7 er weer in :)
Ik denk vooral dat het niet noodzakelijk is onder dat vermogen en dus een hardwarematige aanpassing zo lang mogelijk wordt uitgesteld. Zonder 3" downpipe bijv. kom je niet (makkelijk) over de 300 pk, dus dat adviseren ze bijv. wel. Wat Maptun doet wil in mijn ogen niet zeggen dat dit per se de optimale setup is. Maar commerciëel gezien is het wellicht aantrekkelijker te zeggen dat het (nog) niet nodig is.

Gebruikersavatar
Waasbergen
Donateur
Donateur
Berichten: 44
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 13:54
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: T5 nokkenassen, wordt dat nog gedaan?

Bericht door Waasbergen » di 13 sep, 2022 13:32

Ik vond het verschil goed merkbaar. Ik heb al wel wat aanpassingen zoals een intercooler en een downpipe. Maar had dat allemaal al voor de wissel naar T5 assen.

Ik merkte vooral bovenin het verschil. Onderin merkte ik weinig van het verschil met de T7 assen
- Saab 9-5 Aero Estate 02' (Blacktop-tuning)
Dè Saab
- Fiat Cinquecento Sporting 97'
De Cinq
- Mitsubishi Pajero LWB 3.0 V6 93'
De P-jero

Projecten ernaast: Citroën BX 4x4 / Subaru legacy / fiat seicento turbo / 1/2 fiat Cinquecento aanhanger

Verkocht : Daihatsu cuore / Saab 900 NG cabrio

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 442
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: T5 nokkenassen, wordt dat nog gedaan?

Bericht door MVE » di 13 sep, 2022 15:14

Ik heb weleens gespeeld met het idee om T7 assen in mijn B204 te doen om juist wat meer koppel te krijgen. Nooit uitgevoerd, maar nogsteeds lijkt het me interessant om te kijken of het een positief verschil maakt in driveability.
Saab Surplus
9-3OG Fetisjist

Plaats reactie