2002 9-3ss 1.8t Project

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Pogostick
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » wo 02 feb, 2022 14:40

Inmiddels iets verder. Offerte opgevraagd voor blok boren en honen. 350 euro. Met die kennis besloten de gok te wagen door -voor ietsje meer, maar niet teveel - een ander blok te kopen in de hoop dat de cilinders daarvan in goeie staat en binnen spec waren, waardoor ik niet naar overmaat hoefde te gaan (dit i.v.m. de niet al te sterke cilinderbussen, elke tiende is er één)

Uit Engeland een blok gehaald waar de distributie + balansasaandrijving al van vervangen was, Aero nokkenassen in zaten, en een nieuwer uitlaatspruitstuk erbij met grotere diameter, dus da's gunstig voor straks. Bovendien meteen reserve dynamo, thermostaathuis, oliepomp, aircocompressor, inlaatspruitstuk; die zaten er nog op.

Cilinders beide blokken opgemeten: allen ongeveer 86.02mm

Wössner zuigers: 85.92mm, recommended clearance 0.08mm +-0.01. Max cilinderdiameter dus 86.01. Nu zit ik daar 1 honderdste boven...maar na honen waarschijnlijk wel meer, en dan zit ik wel echt buiten spec.

DUS: Helaas, andere blok niet bruikbaar zonder overmaat zuigers. Gelukkig zaten de nieuwe ketting en spruitstuk erop, zodat het geleden verlies nihil is.
We pakken nu het beste onderblok en gaan die klaar maken voor de 1e overmaat. Bij wössner is dat 86,42mm (dus 86,5mm boring)

Daarna nog de boel netjes maken (kleppen slijpen, seals vervangen etc) en weer opbouwen, natuurlijk nieuwe bouten overal waar dat nodig is.

Van het Saabje zelf: Subframe spuiten, ik heb een Aero stuur (alu) op de kop getikt, en er komen staalomvlochten remleidingen op. Ohja, en die w/g actuator moet toch echt gaan werken. Liefst zou ik dikkere stabilisatorstangen hebben, maar die heb ik voorheen nooit kunnen vinden, en ik heb ook geen zin om daar al te veel moeite voor te gaan doen.

Zsm blok wegbrengen naar het revisiebedrijf en zuigers bestellen.

Pogostick
Geregistreerd lid

Bericht door Pogostick » ma 28 mar, 2022 14:52

Huis gekocht, dus die gaat nu even voorrang krijgen qua tijd... dit betekent dat ik minder zelf kan doen en meer moet laten doen. Jammer, want heel leerzaam voor me. Maar we moeten ook door!

Zuigers waren begin maart binnen. Blok is geboord en gehoond op basis van de zuigermaten en de juiste passing, de kop afgeperst en met vlag en wimpel goedgekeurd.
Intussen zijn ook de injectoren getest en schijnt er een afwijking in één van de injectoren te zitten. Dat moeten we nog even uitzoeken, want ik wil geen herhaling van het kapotte-zuigerverhaal, dus de juiste (rijke) afstelling is erg van belang. Ik heb maar één breedbandlambda, dus kan niet zien of er één cilinder anders presteert, dit moet dus gewoon kloppen.

Ik ga ook nog nadenken over het bijplaatsen van een bung voor EGT want die was ik kwijt bij mijn Taliaferro downpipe, maar EGT's monitoren wordt toch wel wat belangrijker als we nog iets verder gaan met de tuning.

Nu de niet-herbruikbare onderdelen bijbestellen en dan kan het motorblok weer in elkaar gebouwd worden.

Foto's komen later nog.

evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door evo » ma 28 mar, 2022 15:27

Wat voor injectoren wilde je gebruiken? Mijn advies: no shortcuts. Goed sproeibeeld en juiste opbrengst is de basis voor bijna alles.

EGT en WBL zijn van belang als je van scratch begint. Vaak kom je echter ook wel weg zonder EGT. Noot dat je die wel meet voor de turbine, daana zegt niet zo veel....

Aantal knock en misfires (per cilinder) kun je ook als indicatie gebruiken voor mengsel. Je kunt dan bijv 1 cilinder iets rijker zetten (als je niet meteen weer met hardware aan de slag wilt).

Succes!
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Pogostick
Geregistreerd lid

Bericht door Pogostick » ma 28 mar, 2022 16:04

Thanks voor het meedenken!

Ik heb Siemens 630cc injectoren, waarvan ik aanneem dat het goede kwaliteit is. Dit wordt zo verkocht door Neobrothers in de UK; ik heb niet veel nader onderzoek gedaan naar toepasbaarheid behalve flowrate. Moet nog blijken of ze bruikbaar zijn.

De reden van de zuigerschade is nog niet helemaal boven water, maar kijkend naar het patroon lijkt dit op detonatie tussen zuiger en zuigerwand (piston lands afgebroken). Dit kan enerzijds helemaal door detonatie veroorzaakt zijn, maar misschien dat te hoge thermische belasting hier ook een aandeel had.
Ik rijd niet lang volgas wanneer ik dat doe, dus wat dat aangaat krijgt de zuiger ook wel weer tijd om af te koelen denk ik... maar mijn ervaring is zeer beperkt.

Misfires en knock per cilinder al een tijdje niet bekeken want gecrashte laptop met TXsuite dus ik kon niet loggen. Ik weet ook niet wat 'binnen de marge' valt voor deze variabelen, kun je daar wat over zeggen? Minder is beter, maar ik zag meestal geen nulwaarden meen ik, eigenlijk vanaf het begin al niet.

Pogostick
Geregistreerd lid

Bericht door Pogostick » wo 16 nov, 2022 11:14

Huis gekocht, begonnen met verbouwen en daar veel gezeik. Project heeft stilgelegen.
Maar: We zijn weer opgestart.
Flowrate van 1 injector week af, dus daar heb ik 'n nieuwe voor. Blok zit in elkaar, alleen kleppendeksel erop en dan in de auto hijsen (zaterdag a.s.)!
Dan kijken of alle stekkertjes nog een plek kunnen vinden (hoe zat dat ook alweer....) en overige restpuntjes oppakken:
- Stuurkogel met scheur
- Wastegate actuator reviseren
- Aandrijfashoes met scheur
- Stuur vervangen voor aero stuur
- Xenon starter vervangen
- WASSEN!
- Staalflex remleidingen
- Ruitenwissermechaniek vervangen
- OEM Aero bumperlip plaatsen

En dan voor de APK, inrijden, beurtje, de dyno op voor een tuningsessie en zien waartoe onze inspanningen geleid hebben.

Ik denk dat 't 2023 is voor de Saab weer op de weg is. Hopelijk was het het wachten waard.

Plaats reactie