Koud roken

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3393
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Koud roken

Bericht door Tubbe » za 14 jan, 2023 10:12

Waarom geeft een turbo die meer speling krijgt vooral rook als de motor koud is? Zowel na starten (beetje roken) als een licht sprintje (licht rookgordijn) terwijl dat bij warme motor minder is?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6421
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Koud roken

Bericht door Saapie » za 14 jan, 2023 11:01

Koud is meer speling. Bij warmte zetten de delen uit. Zo kan een uitlaatspruitstuk met een dikke scheur wel gasdicht zijn als ie warm is.

Daarbij is de verbranding ook optimaler bij warme motor, dus minder uitlaatgassen - restgassen.

Even hard opdenkend, wellicht dat er meer oorzaken zijn…
- 9000 turbo sport airflow, 1989, full options
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, Talladega red.
- 900 S, 1993, Eucalyptus, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- 9000 S / USA automaat 1988, full options
- nieuw exemplaar van het andere Zweedse merk.

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 6399
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Koud roken

Bericht door werli » za 14 jan, 2023 13:47

heey
lpg > meer condens
mvgwerner

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5282
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Koud roken

Bericht door evo » za 14 jan, 2023 13:48

Ah... condens en rook zijn niet hetzelfde. En waarom denkt de ts dat de rook van de turbo komt?
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3393
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koud roken

Bericht door Tubbe » zo 22 jan, 2023 15:59

sorry voor de late reactie: omdat ik bij een flinke dot gas een klein mistgordijntje kan veroorzaken ;-). Ik vermoed (nee weet) dat dat niet alleen condens is

edit: wel verwarrenden dat ik hier het woord mist gebruik, die is normaliter wit ...
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Plaats reactie