Koud roken
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3393
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Koud roken
Waarom geeft een turbo die meer speling krijgt vooral rook als de motor koud is? Zowel na starten (beetje roken) als een licht sprintje (licht rookgordijn) terwijl dat bij warme motor minder is?
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 6421
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Koud roken
Koud is meer speling. Bij warmte zetten de delen uit. Zo kan een uitlaatspruitstuk met een dikke scheur wel gasdicht zijn als ie warm is.
Daarbij is de verbranding ook optimaler bij warme motor, dus minder uitlaatgassen - restgassen.
Even hard opdenkend, wellicht dat er meer oorzaken zijn…
Daarbij is de verbranding ook optimaler bij warme motor, dus minder uitlaatgassen - restgassen.
Even hard opdenkend, wellicht dat er meer oorzaken zijn…
- 9000 turbo sport airflow, 1989, full options
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, Talladega red.
- 900 S, 1993, Eucalyptus, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- 9000 S / USA automaat 1988, full options
- nieuw exemplaar van het andere Zweedse merk.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, Talladega red.
- 900 S, 1993, Eucalyptus, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- 9000 S / USA automaat 1988, full options
- nieuw exemplaar van het andere Zweedse merk.
- werli
- Donateur 2016 + 2019
- Berichten: 6399
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Koud roken
heey
lpg > meer condens
mvgwerner
lpg > meer condens
mvgwerner
- evo
- Donateur 2016 + 2019
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Koud roken
Ah... condens en rook zijn niet hetzelfde. En waarom denkt de ts dat de rook van de turbo komt?
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3393
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Koud roken
sorry voor de late reactie: omdat ik bij een flinke dot gas een klein mistgordijntje kan veroorzaken
. Ik vermoed (nee weet) dat dat niet alleen condens is
edit: wel verwarrenden dat ik hier het woord mist gebruik, die is normaliter wit ...

edit: wel verwarrenden dat ik hier het woord mist gebruik, die is normaliter wit ...
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)