Het grote nIoff topic
- ReinO
- Donateur 2014 + 2016
- Berichten: 15767
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Het grote nIoff topic
ik had eergisteren bij 37 graden ook een 42 graden op de iat en na een korte stop 48 graden bij
een snelheid van 70km/u. Geen zin om verder te checken, gewoon te warm voor deze hobby!
een snelheid van 70km/u. Geen zin om verder te checken, gewoon te warm voor deze hobby!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3503
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Het grote nIoff topic
Na wat moeilijke mails over en weer is de kabelboomman nu eindelijk aan de oude boom van Gele Aero begonnen. Het had niet echt mijn aandacht, maar nog minder van deze meneer...
Hij is nog aan het doormeten en ik heb hem gezegd dat te herhalen met een kabelboom op een flinke ambient temperatuur. Mijn aanname is dat de waarden door de slechte boom veranderen (hogere (overgangs)weerstand?), maar wel binnen de officiële bandbreedte van de motorsturing. Daardoor ontstaat dus geen foutcode of melding maar wordt wel gestuurd naar de beter passende kenvelden bij de zogenaamd gemeten waardes. Mijn aanname is dat de meeste sensoren variëren op een laag voltage wat snel gevoelig kan blijken voor een hogere weerstand in de kabelboom dan ontworpen.
Al met al wil ik graag snappen waar het probleem in deze slechte kabelbomen (zoals ook de Dion aangegeven) nu precies zit.
Kabelboomman vraagt mij welke sensoren/waarden het meest verdacht zijn voor beïnvloeding van een slechte kabelboom. Denken jullie even mee?
Mijns inziens zijn dat signalen naar de ECU van:
1. aarding (want breed effect én veel joints),
2. LMM
3. DI
4. druk en tempsensor intake
5. druksensor inlaatspruitstuk
misschien
6. BDP sensor
7. throttle body actuator
of moeten we het zoeken in signalen van de wastegateklep, de zuurstofsensoren van de uitlaat of in iets anders?
Limp home ws niet want dat zou tot een storingsmelding moeten leiden
Hij is nog aan het doormeten en ik heb hem gezegd dat te herhalen met een kabelboom op een flinke ambient temperatuur. Mijn aanname is dat de waarden door de slechte boom veranderen (hogere (overgangs)weerstand?), maar wel binnen de officiële bandbreedte van de motorsturing. Daardoor ontstaat dus geen foutcode of melding maar wordt wel gestuurd naar de beter passende kenvelden bij de zogenaamd gemeten waardes. Mijn aanname is dat de meeste sensoren variëren op een laag voltage wat snel gevoelig kan blijken voor een hogere weerstand in de kabelboom dan ontworpen.
Al met al wil ik graag snappen waar het probleem in deze slechte kabelbomen (zoals ook de Dion aangegeven) nu precies zit.
Kabelboomman vraagt mij welke sensoren/waarden het meest verdacht zijn voor beïnvloeding van een slechte kabelboom. Denken jullie even mee?
Mijns inziens zijn dat signalen naar de ECU van:
1. aarding (want breed effect én veel joints),
2. LMM
3. DI
4. druk en tempsensor intake
5. druksensor inlaatspruitstuk
misschien
6. BDP sensor
7. throttle body actuator
of moeten we het zoeken in signalen van de wastegateklep, de zuurstofsensoren van de uitlaat of in iets anders?
Limp home ws niet want dat zou tot een storingsmelding moeten leiden
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Zelfs ik was het helemaal vergeten!
Maar mijn first suspect zou zijn de stekker bij de DI-cassette en die aardingen. Dan GKH stekker en dan verder zoeken. BDP is logisch omdat het daar gloeiend heet wordt, maar zou het meer in de hoek van de ontsteking zoeken.
Maar mijn first suspect zou zijn de stekker bij de DI-cassette en die aardingen. Dan GKH stekker en dan verder zoeken. BDP is logisch omdat het daar gloeiend heet wordt, maar zou het meer in de hoek van de ontsteking zoeken.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Maar weer eens een long-term update; een kabelboom maakt het verschil niet, in ieder geval niet bij mij. Afgelopen dagen in de warmtemeter veel bagage gereden en extreem inhouden van de auto, turbometer komt bijna niet in het rood. nIoff ook weer heel sterk aanwezig. Auto dus volgeladen waardoor motortemperatuur rond de 93 a 94 lag en de Iat tussen de 44 en 48 (buitentemperatuur was 32). Heb het gevoel dat het met de nieuwe kabelboom zelfs eerder optreed dan bij de oude.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Ja zeker! En vermogensterugloop was gisteren echt fors. Lijkt ook iets te maken te hebben met hoe zwaar beladen de auto is, vanochtend ging het al beter. Zeker als de auto zwaar beladen is komt de motortemperatuur niet onder de 92 graden. Merkte net wel dat de bepalende factor de motortemperatuur is, want Iat kan hoog zijn (+44 graden) zolang de motortemperatuur onder de 90 blijft gaat het goed. Gaat hij richting 92 a 93 dan begint vermogen terug te lopen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Boef_Arjen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 370
- Lid geworden op: di 08 jan, 2008 17:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Gele aero schreef: ↑zo 10 sep, 2023 21:36Maar weer eens een long-term update; een kabelboom maakt het verschil niet, in ieder geval niet bij mij. Afgelopen dagen in de warmtemeter veel bagage gereden en extreem inhouden van de auto, turbometer komt bijna niet in het rood. nIoff ook weer heel sterk aanwezig. Auto dus volgeladen waardoor motortemperatuur rond de 93 a 94 lag en de Iat tussen de 44 en 48 (buitentemperatuur was 32). Heb het gevoel dat het met de nieuwe kabelboom zelfs eerder optreed dan bij de oude.
Ik heb vorig jaar mei mijn 9-5 overgenomen van AlexJ met een nioff ‘probleem’. Ik heb toen even contact gehad met Dion om sowieso even de tune te bekijken die AlexJ zelf erop had gezet en dan gelijk nioff te bekijken. Nieuwe kabelboom is toen ook benoemd. Door familieomstandigheden niet meer de afspraak met Dion kunnen maken. Afgelopen december begon de auto van 1 op andere dag behoorlijk te misfiren op cilinder 3 / 4. Toen bougies vervangen en de DI (DI van AlexJ was ongevewr 30.0000km gebruikt, overigens toen ik m wisselde geen scheuren oid), en dat heeft toen ook gelijk het nioff probleem verholpen. Nieuwe DI was nog één van de laatste van SEM bij R&D. Vorige maand in kroatie op warme dagen was max nioff -20ish, en voor de DI wissel tot de -80 tot -120 heel kort.
Ik heb overigens topic niet teruggelezen en ik denk dat je de DI al vervangen hebt, maar dit was mijn ervaring.
'93 900S "Scarabäusgrün" (+IC + APC + Bilstein B6 + Kilen + paar dingetjes powerflex) Winter 15” crossspokes, zomer 16” crosspokes
‘03 9-5 Vector estate 2.3 stage 3 op alu65
‘03 9-5 Vector estate 2.3 stage 3 op alu65
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Goede tip! DI is al eens vervangen voor een nieuw origineel, inmiddels ook wel weer 70.000km oud denk ik, maar zou wellicht een verschil kunnen maken. Misfires volg ik via openSID maar die zijn er niet ook niet als hij gaat inhouden. Wil niet zeggen dat het nog altijd de DI wel kan zijn.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8109
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Het grote nIoff topic
Ik lees de tip niet als "vervang de DI", maar als "vervang de bougies eens", en dan correct gappen en niet aannemen dat het vers uit het doosje altijd klopt.
East of the Sun, West of the Moon
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Oh bougies zijn al zo vaak vervangen, dat kan de variabele niet meer zijn. Deze zitten er net in en hij reed er perfect op voordat het warm werd.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3503
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Het grote nIoff topic
Het hele inhouden door Trionic gestuurd is een reactie op motortemperatuur of motor omgevingstemperatuur (onder de kap). Het lijkt er op alsof er in sommige auto’s die warmte invloed heeft op sensoren of de stuursignalen (bekabeling) waardoor te snel (aanname) het geleverde vermogen wordt terug gedrukt. De aanname dat dit te snel is doe ik omdat ik er van overtuigd ben dat de Saab ingenieurs niet bedoeld hebben dat we bij wat warmer weer in een onverwacht heel gevaarlijk trage auto zitten. Ik heb echt een paar heel vervelende powerloss momenten meegemaakt met volle auto.
Sensoren zijn toch alle losse sensoren, DI, trionic computer mogelijk zelf en alle verbinding ertussen.
Ik heb nog steeds de overtuiging dat het oplosbaar zou moeten zijn.
Sensoren zijn toch alle losse sensoren, DI, trionic computer mogelijk zelf en alle verbinding ertussen.
Ik heb nog steeds de overtuiging dat het oplosbaar zou moeten zijn.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Oh het is zeker oplosbaar hoor, daar ben ik ook van overtuigd. Zal een combinatie blijven van hardware en software is mijn stellige overtuiging, omdat er qua gebruik van sensoren e.d. ook geen heel grote verschillen zitten tussen de DE en pre-DE en het inhouden softwarematig gebeurt. Wat ik nog wel interessant vond, was dat het effect met een zwaarbeladen auto echt veel sterker aanwezig is dan als ik er alleen in zit, wist niet dat de motor dan zoveel harder moet werken.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: ma 07 feb, 2022 16:33
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Het grote nIoff topic
Ik volg deze even met volle aandacht. Want heb het zelfde probleem. Vooral met de airco aan -wat je toch wil als het 30 graden is buiten- en motortemperatuur boven de 90 in combinatie met hoge Iat gaat de Ioff al gauw negatief bij gewoon cruisen op constante snelheid. Bij gas geven gaan de waarden dan naar rond de -100 of zelfs nog wat negatiever. Op zichzelf nog niet zo'n probleem, maar op een gegeven moment wordt het vermogen inderdaad heel naar teruggeschroefd, vooral bij lagere toerentallen doet de turbo dan merkbaar veel minder mee.
Hier ook al vier DI cassettes geprobeerd, eindeloos de stekker bij de DI / schutbord met contactspray ingespoten en met koperborsteltje schoongemaakt, bougies vervangen, kabelboom op zichtbare onvolkomenheden bestudeerd en alles zonder resultaat. Knock gemakshalve maar uitgesloten, aangezien ik op LPG rijd (hoog octaangetal).
De enige variabele die ik nog heb ontdekt is dat het fenomeen zich minder snel voordoet met de airco uit. Op zich logisch, want dat doet iets met de inlaattemperatuur.
En het probleem wordt inderdaad erger met belading / aanhanger, en vooral als de auto dan even heeft stilgestaan en daarna opnieuw wordt gestart. Heb eigenlijk al een beetje erin berust dat dit zich in de zomermaanden nou eenmaal voordoet, en dat het straks weer beter wordt als de buitentemperatuur daalt. Onder de 20 graden Celsius heb ik er duidelijk minder last van.
Ergens op Saab Central wel eens iets gelezen over goede ervaringen met het inpakken van de cobra en inlaatpijp met reflecterende thermo tape, maar dit heb ik nog niet geprobeerd.
Ik had destijds met mijn Volvo 850 T5 ook merkbaar minder vermogen in de zomermaanden, en vond dat ergens ook logisch omdat koude lucht bij een turbomotor nou eenmaal belangrijk is, maar het effect was lang niet zo groot als bij de 9-5.
Ik heb overigens een Pre-DE 2.3t uit 2005. Getuned door DionHPT tot ongeveer 230 pk. En op LPG.
Hier ook al vier DI cassettes geprobeerd, eindeloos de stekker bij de DI / schutbord met contactspray ingespoten en met koperborsteltje schoongemaakt, bougies vervangen, kabelboom op zichtbare onvolkomenheden bestudeerd en alles zonder resultaat. Knock gemakshalve maar uitgesloten, aangezien ik op LPG rijd (hoog octaangetal).
De enige variabele die ik nog heb ontdekt is dat het fenomeen zich minder snel voordoet met de airco uit. Op zich logisch, want dat doet iets met de inlaattemperatuur.
En het probleem wordt inderdaad erger met belading / aanhanger, en vooral als de auto dan even heeft stilgestaan en daarna opnieuw wordt gestart. Heb eigenlijk al een beetje erin berust dat dit zich in de zomermaanden nou eenmaal voordoet, en dat het straks weer beter wordt als de buitentemperatuur daalt. Onder de 20 graden Celsius heb ik er duidelijk minder last van.
Ergens op Saab Central wel eens iets gelezen over goede ervaringen met het inpakken van de cobra en inlaatpijp met reflecterende thermo tape, maar dit heb ik nog niet geprobeerd.
Ik had destijds met mijn Volvo 850 T5 ook merkbaar minder vermogen in de zomermaanden, en vond dat ergens ook logisch omdat koude lucht bij een turbomotor nou eenmaal belangrijk is, maar het effect was lang niet zo groot als bij de 9-5.
Ik heb overigens een Pre-DE 2.3t uit 2005. Getuned door DionHPT tot ongeveer 230 pk. En op LPG.