Tuning stage 1, 2, 3 en verder

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viking13
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: za 20 feb, 2021 15:04
Regio: NL - Provincie Gelderland

Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door Viking13 » vr 17 feb, 2023 13:38

Heb al gezocht op het forum(misschien niet goed genoeg) maar, wat is het verschil in de verschillende stadia van tuning?

En naast onderstel en remmerij, wanneer moet je preventief aan het (onder)blok aanpassingen doen, zodat de boel niet in de soep draait.

Ben absoluut geen techneut, maar wel erg geïnteresseerd!!
Alvast bedankt voor wie de moeite neemt om te reageren 👍
Volvo S80 T6 AWD 2007, stage 1 315pk
Saab 9-5 Aero Estate 2006, stage 3+ 300+ pk (DionHPT)

Ex: 99GL 1982, 9000i 1986 9000i 2.3 1990, 900 2.1-16v 3-drs 1991, 900i 4-drs (2x), 9000 CSE 2.3 1994, 9-3 tid, 2000,
9000 Anniversary Lpt BSR stage 1 1997, NG900 FPT

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15903
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door ReinO » vr 17 feb, 2023 15:21

Bij de maptun website geven ze aan wat er precies geupgrade wordt bij de verschillende stage s'
T7 motoren zijn veilig tot 300 pk te tunen daarboven heb je oa andere zuigerstangen nodig.
1 van de tuners heeft alle kennis ook in huis zodat je stap voor stap vooruit kunt -of met een sprong natuurlijk.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Viking13
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: za 20 feb, 2021 15:04
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door Viking13 » vr 17 feb, 2023 15:26

Thanks ReinO!
Inmiddels heb ik via google toch een topic gevonden hier op het forum.
Volvo S80 T6 AWD 2007, stage 1 315pk
Saab 9-5 Aero Estate 2006, stage 3+ 300+ pk (DionHPT)

Ex: 99GL 1982, 9000i 1986 9000i 2.3 1990, 900 2.1-16v 3-drs 1991, 900i 4-drs (2x), 9000 CSE 2.3 1994, 9-3 tid, 2000,
9000 Anniversary Lpt BSR stage 1 1997, NG900 FPT

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15903
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door ReinO » vr 17 feb, 2023 15:31

de wegligging/ vering/demping verbeteren wordt nogal eens onderschat vind ik: maar voor de rest
gewoon doen
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7735
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door reiernumans » vr 17 feb, 2023 20:22

Viking13 schreef:
vr 17 feb, 2023 13:38
Heb al gezocht op het forum(misschien niet goed genoeg) maar, wat is het verschil in de verschillende stadia van tuning?
Hangt vaak samen met het niveau van de aanpassingen die je doet aan de auto om het vermogen te verhogen. Stage 1 is, bij veruit de meeste tuners, simpelweg andere software en compleet originele hardware. Bij een stage 2 en/of 3 tuning moet je denken aan 'breathing mods' voor de standaard turbo, dus een inlaattraject, intercooler en/of uitlaat die beter flowen dan origineel. Hoe hoger het nummer van de 'stage' tuning hoe meer hardwarematige aanpassingen ervoor benodigd zijn. Hoe het onderverdeeld is hangt echt af van de tuner, en ik ken er ook zat die niet met dat soort kaders werken en tunen op de hardware die op dat moment gemonteerd is.
Viking13 schreef:
vr 17 feb, 2023 13:38
En naast onderstel en remmerij, wanneer moet je preventief aan het (onder)blok aanpassingen doen, zodat de boel niet in de soep draait.
Hangt een beetje af van de motor. Een B204/234 kan, in theorie, ruim 500pk hebben voor je dingen aan moet passen aan het onderblok, bij een B205/235 is de veilige bovengrens eerder rond de 300-320pk (wederom afhankelijk van met wie je praat). Overigens is de limiterende factor daar de zuiger en niet de drijfstang zoals ReinO zei.

Ik redeneer liever vanuit gewenst rijgedrag dan vanuit gewenst vermogen, want hoewel 500PK in je Saab in de kroeg waarschijnlijk vet stoer klinkt, durf ik er geld op in te zetten dat het een (véél) fijnere auto was toen 'ie iets boven de helft van dat vermogen zat. Dus als je overweegt verder te gaan met tuning dan de standaard hardware toelaat, ga in beraad met je tuner met als uitgangspunt hoe je wil dat de auto voelt met rijden. Daar krijg je een lekkerder rijdend resultaat uit dan een vermogensdoel.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Viking13
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: za 20 feb, 2021 15:04
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door Viking13 » vr 17 feb, 2023 21:12

De 9-5 Aero heeft inmiddels een Ecu tune van Dion (HPT) gehad. Tegelijkertijd zijn schokbrekers en veren aangepakt, Bilstein B8 met Cobra veren.
Dit bevalt meer dan prima!
Over 2 weken krijgt ze een beurt met APK en een setje 18” alu 56 die ik bij Orphy heb opgehaald.

Dit is de eerste eigen auto, waarbij ik na 1,5jr nog niet de behoefte heb gekregen om in te ruilen.
Kortom; ik ga mezelf belonen met een extra investering…..

Zit al de hele middag te googelen op tuning icm Saab en dan zie je inderdaad dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Maar een stage 3 lijkt me heel tof.
Maar meer informatie over tuning bij Saab behalve de Maptune site zou leuk zijn. Misschien Tuning voor Dummy’s?
Volvo S80 T6 AWD 2007, stage 1 315pk
Saab 9-5 Aero Estate 2006, stage 3+ 300+ pk (DionHPT)

Ex: 99GL 1982, 9000i 1986 9000i 2.3 1990, 900 2.1-16v 3-drs 1991, 900i 4-drs (2x), 9000 CSE 2.3 1994, 9-3 tid, 2000,
9000 Anniversary Lpt BSR stage 1 1997, NG900 FPT

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5542
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door evo » za 18 feb, 2023 1:06

Bezoek trionictuning.com

Dat staat meer wijsheid dan je zou willen.... ;-)
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7735
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door reiernumans » za 18 feb, 2023 16:14

Viking13 schreef:
vr 17 feb, 2023 21:12
De 9-5 Aero heeft inmiddels een Ecu tune van Dion (HPT) gehad. Tegelijkertijd zijn schokbrekers en veren aangepakt, Bilstein B8 met Cobra veren.
Aah! Dan weet ik weer over welke auto dit gaat en hebben we die dag nog even staan praten (krullenbol, grijze trui). Mocht je eens willen sparren over de mogelijkheden en evt kosten mag je altijd even bellen!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Viking13
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: za 20 feb, 2021 15:04
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door Viking13 » zo 19 feb, 2023 0:39

Aah! Dan weet ik weer over welke auto dit gaat en hebben we die dag nog even staan praten (krullenbol, grijze trui). Mocht je eens willen sparren over de mogelijkheden en evt kosten mag je altijd even bellen!
[/quote]

Klopt!! Druilerig maar gezellig dagje Apeldoorn. Erna kwam de Focus van die gast met een filmpje met de vlammen uit de uitlaat.
Wist niet dat jij hier ook op het forum ronddwaalt.
Dan gaan wij elkaar vast nog een keer zien👍
Volvo S80 T6 AWD 2007, stage 1 315pk
Saab 9-5 Aero Estate 2006, stage 3+ 300+ pk (DionHPT)

Ex: 99GL 1982, 9000i 1986 9000i 2.3 1990, 900 2.1-16v 3-drs 1991, 900i 4-drs (2x), 9000 CSE 2.3 1994, 9-3 tid, 2000,
9000 Anniversary Lpt BSR stage 1 1997, NG900 FPT

Gebruikersavatar
Viking13
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: za 20 feb, 2021 15:04
Regio: NL - Provincie Gelderland

Upgrades powerflex bussen en dergelijke

Bericht door Viking13 » zo 04 feb, 2024 17:44

De Saab heeft in de tussentijd de nodige upgrades gehad. DO88 intercooler, 3,5” downpipe, Ferrita sportuitlaat en wederom een software aanpassing.

Nu staat er volgende volgende week een grote beurt in de agenda.

De Saab rijdt superfijn en dat wil ik zo houden. Als er onderdelen vervangen moeten worden, dan ga ik voor het best mogelijk en dus zeker niet bezuinigen.
Ik denk dat er wat rubber bussen aan de beurt zijn. Met name in het stuur voel ik met korte snelle stuuracties, wat speling.
Is dit op te lossen met een voorste draagarmbusset?
En zou je dan moeten kiezen voor origineel of PU van Powerflex?
Volvo S80 T6 AWD 2007, stage 1 315pk
Saab 9-5 Aero Estate 2006, stage 3+ 300+ pk (DionHPT)

Ex: 99GL 1982, 9000i 1986 9000i 2.3 1990, 900 2.1-16v 3-drs 1991, 900i 4-drs (2x), 9000 CSE 2.3 1994, 9-3 tid, 2000,
9000 Anniversary Lpt BSR stage 1 1997, NG900 FPT

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7356
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door Saapie » zo 04 feb, 2024 18:00

Das de goede aanpak
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7735
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Upgrades powerflex bussen en dergelijke

Bericht door reiernumans » zo 04 feb, 2024 18:28

Viking13 schreef:
zo 04 feb, 2024 17:44
Ik denk dat er wat rubber bussen aan de beurt zijn. Met name in het stuur voel ik met korte snelle stuuracties, wat speling.
Is dit op te lossen met een voorste draagarmbusset?
En zou je dan moeten kiezen voor origineel of PU van Powerflex?
Ik denk eerder aan achterste subframebussen en/of langsarmrubbers achteras. Beide zou ik voor PU laten vervangen. Of je daar de goedkopere blauwe voor gebruikt of Powerflex maakt in mijn ervaring niet gigantisch veel uit. Beide passen en werken prima.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 787
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Tuning stage 1, 2, 3 en verder

Bericht door Carroda » ma 12 feb, 2024 16:39

Idd, de langsarm bussen (Blauw) van SwedenParts zijn prima. Ben echt een fan van Powerflex bussen, maar in die locatie boeit het eigenlijk niet. (de blauwe zijn iets harder, maar het mag een vrij star rotatiepunt zijn.) Heb ze bij mijn 9-5 er nu ca 6 maand in zitten.
Heb ook de achterste rubbers vna de draagarm voor met de blauwe van swedenpart vervangen. Binnenkort de voorste met de paarse powerflex.

Moet toegeven dat ik de subframe rubbers nog niet heb gedaan. Die staan nog op het verlanglijstje. :oops:
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Plaats reactie