Van black box naar red box mogelijk bij oude APC box?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 06 feb, 2007 11:11

taaffert schreef:Heeft een T16 een andere fuelchip dan mijn omgebouwde lpt?
En waar zit dat ding eigenlijk?
rechts voor, bijrijders kant, A-Stijl. Daar zit de ecu gemonteerd. In de ecu zit de beruchte "fuelchip". Er bestaan verschillende software varianten en waarschijnlijk zit er ook wel wat verschil tussen de lpt's en fpt's. Dat is tenminste als je de onderdeelnummers vergelijkt.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 06 feb, 2007 11:26

SpeekTuning schreef:
rechts voor, bijrijders kant, A-Stijl. Daar zit de ecu gemonteerd. In de ecu zit de beruchte "fuelchip". Er bestaan verschillende software varianten en waarschijnlijk zit er ook wel wat verschil tussen de lpt's en fpt's. Dat is tenminste als je de onderdeelnummers vergelijkt.
Okay, thanks!
Zo'n chippie is dus wel de investering waard. Kzal me er eens in verdiepen.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 06 feb, 2007 11:27

Ik heb me al een tijdje af zitten vragen of alle wagens die standaard af-fabriek met een Redbox werden afgeleverd ook een andere FPR en Chip hadden (ik noem bijvoorbeeld de GT) Iemand een idee?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 06 feb, 2007 11:29

Wat ik wel weet is dat als je vroeger een upgrade pakketje kocht, deze bestaat uit een gemodificeerde stroomverdeler, de APC Redbox en 2.8bar benzindrukregelaar (terwijl ik dacht dat die juist meer moest wezen).
Dat andere weet ik niet.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 06 feb, 2007 11:31

taaffert schreef:gemodificeerde stroomverdeler...
Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? eentje die de vonk meer kan 'verlaten' dan standaard?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 06 feb, 2007 11:35

De vonk wordt juist vervroegd (vandaar: vacuumvervroeger). Een gemodificeerde vervroegt de vonk nog iets meer. Er staat op dit forum ook wel ergens een mod die je zelf kunt uitvoeren die ongeveer hetzelfde doet.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 06 feb, 2007 11:43

brinky schreef:De vonk wordt juist vervroegd (vandaar: vacuumvervroeger). Een gemodificeerde vervroegt de vonk nog iets meer. Er staat op dit forum ook wel ergens een mod die je zelf kunt uitvoeren die ongeveer hetzelfde doet.
Op www.900aero.com
Meen dat Speek het zelf ook wel eens gedaan heeft.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 06 feb, 2007 11:44

brinky schreef:De vonk wordt juist vervroegd (vandaar: vacuumvervroeger). Een gemodificeerde vervroegt de vonk nog iets meer. Er staat op dit forum ook wel ergens een mod die je zelf kunt uitvoeren die ongeveer hetzelfde doet.
Ehm.
Wat ik juist opmaakte uit die verhalen, is het probleem van verlating onder boost. Vacuumvervroeger is inderdaad juist, maar op het moment dat de turbo erin komt, verlaat de ontsteking toch? Dan is er in plaats van vacuum juist overdruk. Wat ik begreep van de modificaties die besproken werden, was dat het probleem juist lag in het gebrek aan verlating van de vonk (max 10 graden BTDC bij een standaard instelling van 16 graden BTDC)

Wat je namelijk wil is de ontsteking 'standaard' nog vroeger zetten dan 16 graden (bijvoorbeeld 19), maar dan kom je bij het probleem dat de maximale verlating groter wordt dan standaard. De modificatie voorziet in het verruimen van het vervroegings/verlatings-gebied van de verdeler.

(Als ik de meeste 'serieuze' C900-tuners hoor, blijft dat allemaal redelijk houtje-touwtje, want de verlating komt er in één keer bij, dus het valt nauwelijks fijn af te stellen, een beter idee is DI of een programmeerbare wasted-spark-oplossing, maar dat natuurlijk geheel terzijde)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 06 feb, 2007 12:32

Waxle, volgens mij bedoelen we hetzelfde. Verlating of vervroeging is maar net hoe je het bekijkt (onder of zonder boost).

Deze thread is misschien ook nog wel interessant: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=94287. Het is inderdaad zo dat een vacuumvervroeger een beetje een lomp systeem is. Bijna aan-uit en geen vloeiende overgang. In bovenstaande thread staat dat die van de LPT's het beste is (lees: meest vloeiende).

Als je echt een verbetering wilt, is DI idd wel erg leuk. Buiten het feit van de variabele timing, heb je ook nog eens een sterkere vonk. Megasquirt (of een andere vergelijkbaar systeem) is ook een leuk project!

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 06 feb, 2007 13:09

SpeekTuning schreef:
Ok, mooie uitleg! Maar hoe zit het dan bij de T8?? Daar valt origineel niet zoveel aan te chippen, kun je dan zonder ingrijpende veranderingen uberhaubt wel iets doen aan de inspuitduur???

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 06 feb, 2007 13:10

dasdaas schreef:
SpeekTuning schreef:
Ok, mooie uitleg! Maar hoe zit het dan bij de T8?? Daar valt origineel niet zoveel aan te chippen, kun je dan zonder ingrijpende veranderingen uberhaubt wel iets doen aan de inspuitduur???
Je kunt bij een T8 mooi de koudstart injector mee laten draaien boven een bepaalde druk.......

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 06 feb, 2007 17:24

@Brinky:

Interessante link, en leuke afsluiting van gorper:
THAT ALL SAID -- this whole pneumatically-controlled timing system is completely archaic, and Saab DUMPED it as soon as they figured out how to incorporate both timing (already in the form of EZK) and boost control (already in the form of the APC) from the same box, a.k.a., DI/APC. If you want better timing, then do yourself a favor and skip this mod, skip the A.I.D., skip the MSD BTM, and go straight to a programmable system like MegaJolt Lite Jr. or Megasuirt (you can use MS for timing only if you want to retain stock ECU's reliability, etc.)
:)

Plaats reactie