Weerstand

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 13 feb, 2007 16:07

Vyv schreef: Vind ik toch al vrij heftig! Ik zou hem zelf toch wel iets downgraden... aandrijving krijgt klappen zo en je weet niet of je te arm rijdt.

Dan gaan we tot de 28e apr. nog even een tandje omlaag piek 1.0... en 0.8 constand maak ik er nu van :oops:
Opzich geeft de motor temperatuur toch ook redelijk weer of het mengsel te arm is? Ik bedoel als de boel niet achterlijk warm loopt, en de apc niet veel aan het terug regelen is i.vm pingel. Dan kan je toch heel voorzichtig concluderen dat het mengsel wel aardig goed is en de cilinderwand koeling dmv. brandstof z,n werk doet? Maargoed ook ik zit niet te wachten op gesmolten zuigers kapotte bakken enz. dus na de pingel led gaan we maar eens een A/F ratio meter en een olie temp. meter naast de turbodruk meter plaatsen dat geeft een hoop meer zekerheid. Nu vraag ik me al een tijdje af zou een olie temp. meter voor de bak een overbodige luxe zijn?
Vyv schreef: Een aantal hier hebben ondertussen de pingelled editie: Taaffert, Dasdaas, RedArrow, Bennie, Vyv, 900-T16.
Simpel gezegd: Even een ledje scoren, kabeltje trekken vanuit de APC stekker (PIN 19) en weer een nice feature on-board. Weerstandje is niet altijd nodig, ligt eraan wat voor soort led je neemt.
Ik zit te denken aan een felle witte(verry bright?) 6mm LED welke ik wil combineren met een Piezo buzzer om extra de aandacht te trekken (ik verwacht m,n rijstijl eerder aan te passen door een nare zoemer :wink: )
De LED wil ik achter een ongebruikt rood vlakje in m,n daschboard zetten zodat hij mooi wegewerkt zit.

Groeten Jelmer

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 13 feb, 2007 21:24

93-SS-ARC schreef:Dan gaan we tot de 28e apr. nog even een tandje omlaag piek 1.0... en 0.8 constand maak ik er nu van :oops:
Opzich geeft de motor temperatuur toch ook redelijk weer of het mengsel te arm is? Ik bedoel als de boel niet achterlijk warm loopt, en de apc niet veel aan het terug regelen is i.vm pingel. Dan kan je toch heel voorzichtig concluderen dat het mengsel wel aardig goed is en de cilinderwand koeling dmv. brandstof z,n werk doet? Maargoed ook ik zit niet te wachten op gesmolten zuigers kapotte bakken enz. dus na de pingel led gaan we maar eens een A/F ratio meter en een olie temp. meter naast de turbodruk meter plaatsen dat geeft een hoop meer zekerheid. Nu vraag ik me al een tijdje af zou een olie temp. meter voor de bak een overbodige luxe zijn?
Heb je geen last van fuelcut trouwens?
Een verschijnsel van te arm lopen is een warmere ontbranding, maar als je piekt met je laaddruk, loopt de temp zéér snel op, dit pakt je dashboard meterke echt niet op. Binnen enkele seconden kan je op smeltemperaturen zitten. Erg gevaarlijk dus! We wachten dus met spanning af op Waxle z'n A/F-project resultaten :twisted:

93-SS-ARC schreef:Ik zit te denken aan een felle witte(verry bright?) 6mm LED welke ik wil combineren met een Piezo buzzer om extra de aandacht te trekken (ik verwacht m,n rijstijl eerder aan te passen door een nare zoemer :wink: )
De LED wil ik achter een ongebruikt rood vlakje in m,n daschboard zetten zodat hij mooi wegewerkt zit.
Kweenie of zo'n buzzer gaat werken. Het is maar een heel kort signaaltje wat je krijgt van de APC-kast. Het ledje licht maar eventjes op. Dus een piëzo buzzer zal ook maar even mekkeren.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 13 feb, 2007 22:35

Vyv schreef: Heb je geen last van fuelcut trouwens?
Ik vermoed 1x n feul cut tijdens n boostspike.... van 1.4 in 2e vlak voor een schakel moment maar kan het niet met zekerheid zeggen, t was niet de befaamde knal zo gezegt meer een soort loos moment. Ik vermoed dat er al eens flink aan de pressure guard gedraaid is omdat er ook al flink aan de F en P pot gedraaid was door een voorganger. De boost overschoot toen naar zo,n 1.2-1.4 bar en da gaat niet met een standaard ingestelde pressure guard
Vyv schreef: Een verschijnsel van te arm lopen is een warmere ontbranding, maar als je piekt met je laaddruk, loopt de temp zéér snel op, dit pakt je dashboard meterke echt niet op. Binnen enkele seconden kan je op smeltemperaturen zitten. Erg gevaarlijk dus! We wachten dus met spanning af op Waxle z'n A/F-project resultaten :twisted:
Phoe das zeker niet mis idd en dat in een paar sec :shock: Dat waxle project zou inderdaad te mooi voor woorden zijn zeker in deze context :D
Vyv schreef: Kweenie of zo'n buzzer gaat werken. Het is maar een heel kort signaaltje wat je krijgt van de APC-kast. Het ledje licht maar eventjes op. Dus een piëzo buzzer zal ook maar even mekkeren.
Vast wel lang genoeg om m,n aandacht te trekken en anders een condensator er tussen dat ie wat langer door buzzed :roll:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 13 feb, 2007 22:51

Vyv schreef:Kweenie of zo'n buzzer gaat werken. Het is maar een heel kort signaaltje wat je krijgt van de APC-kast. Het ledje licht maar eventjes op. Dus een piëzo buzzer zal ook maar even mekkeren.
Als je nu een standaard tijdschakelprintje van 10 euro besteld bij conrad. Die printjes zijn lekker gevoelig qua ingang en met een potmeter stel je de uitgang in op 5 seconden. Dan is het wel duidelijk wat er loos in.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 13 feb, 2007 23:09

93-SS-ARC schreef:...anders een condensator er tussen dat ie wat langer door buzzed
Dat gaat met alleen een condensator niet lukken, of het moet één zijn met héle grote capaciteit...
Zie wat 'jwaterink' schrijft... of anders een Saab tijdrelais, zoals gebruikt voor het elektrische raam linksvoor.
Afbeelding of Afbeelding

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 13 feb, 2007 23:32

t gewilde relais.. zoiets bedoelde ik inderdaad, maar dat is alweer vrij lang dat de buzzer dan zal gaan zo'n 15sec dan is het afgelopen tegen de tijd dat de pingel in de volgende versnelling begint :wink:
De conrad tijd relais optie klinkt beter 5sec is lang zat, maargoed eerst maar eens gewoon n buzzer wie weet is alleen 1buzz gecombineert met n oplichtend led al genoeg (anderen hebben tenslotte alleen de led) :D

Plaats reactie