Stabilisatorstang voor aanpassen
-
MXL
- Geregistreerd lid
Stabilisatorstang voor aanpassen
Ik was laatst bij de saab dealer voor het plaatsen van de Hirsch stage 1. De chefwerkplaats raadde mij aan om naast de andere de al aanwezige aanpassingen in het onderstel ook de voorstabilisator stang te vervangen, dit zou ook weer helpen tegen het torquesteer effect.
Ik heb begrepen dat er de volgende stabilisatorstangen zijn, 19 22 en 24MM toch. Voor welke versiesauto zijn de verschillende maten en wat is de invloed van de zwaardere versies op mijn 9-3 2.0T (Hirsch stage 1)
Ik lees veel over het vervangen van de achterste stabilisator, ik heb zelf de MP versie maar ik hoor weinig over het vervangen van de voorste.
Alvast bedankt
Ik heb begrepen dat er de volgende stabilisatorstangen zijn, 19 22 en 24MM toch. Voor welke versiesauto zijn de verschillende maten en wat is de invloed van de zwaardere versies op mijn 9-3 2.0T (Hirsch stage 1)
Ik lees veel over het vervangen van de achterste stabilisator, ik heb zelf de MP versie maar ik hoor weinig over het vervangen van de voorste.
Alvast bedankt
-
werli
- Donateur (2x)

-
Powered by Koch
- Geregistreerd lid
-
werli
- Donateur (2x)

-
900T-R
- Geregistreerd lid
Eeen dikkere torsiestaaf voor om torque steer te verminderen? Misschien, maar dan alleen maar omdat je minder grip aan de voorkant hebt.
Zonder een dergelijke aanpssing vergezeld te laten gaan van een (minstens) evenredig dikkere staaf aan de achterkant, zal je ook meer onderstuur krijgen.
Een dwarsstabilisator draagt in een bocht namelijk kracht over naar het wiel dat toch al het meest wordt belast (namelijk het buitenste). Het meest extreme voorbeeld daarvan is wanneer het binnenste wiel in een bocht wordt opgetild.
Bij een 'oude' 9-3 wordt 'torque steer' voornamelijk veroorzaakt door onvoldoende localisatie van de voorwielen (draagarm bestaat uit twee delen die verbonden worden door een vrij zacht rubber) en stuurhuis (zit met een plaatstalen beugel aan de tussenwand moorruimte/interieur). Hiervoor zijn verschillende (in principe gelijke) oplossingen bekend en op de markt.
Een dwarsstabilisator draagt in een bocht namelijk kracht over naar het wiel dat toch al het meest wordt belast (namelijk het buitenste). Het meest extreme voorbeeld daarvan is wanneer het binnenste wiel in een bocht wordt opgetild.
Bij een 'oude' 9-3 wordt 'torque steer' voornamelijk veroorzaakt door onvoldoende localisatie van de voorwielen (draagarm bestaat uit twee delen die verbonden worden door een vrij zacht rubber) en stuurhuis (zit met een plaatstalen beugel aan de tussenwand moorruimte/interieur). Hiervoor zijn verschillende (in principe gelijke) oplossingen bekend en op de markt.
-
MXL
- Geregistreerd lid
Achterste draagarm reeds vervangen door een dikkere van MP,900T-R schreef:Eeen dikkere torsiestaaf voor om torque steer te verminderen? Misschien, maar dan alleen maar omdat je minder grip aan de voorkant hebt.Zonder een dergelijke aanpssing vergezeld te laten gaan van een (minstens) evenredig dikkere staaf aan de achterkant, zal je ook meer onderstuur krijgen.
Voor alle rubbers vervangen door powerflex inclusief stuurhuis.
Koni en eibach rondom, kortom er is al iets aan gedaan. De chefwerkplaats van de dealer was degene die mij erop wees dat de dieselstabilisatorstang voor een enorme verbetering zou zijn voor torquesteer.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Het klopt wel wat die beste man van Harteveld je verteld. Ik had op de Viggen ook een dikke stabi voor zitten. Je krijgt daar wel een verminderde tractie voor terug, en dat is zoals 900T-R aangeeft ook precies de oorzaak van het verminderde "torque-steer" effect. Ik zet het tussen haakjes want waar we met zijn allen last van hebben bij de 9-3 is eigenlijk geen pure torquesteer, namelijk geen verschil in aandrijfkoppel maar een verschil in grip links en rechts door vervormingen in de ophanging. Wat je in je stuur zou voelen op een supervlakke weg met smalle banden, da's de echte torquesteer, en die valt best mee.
-
MXL
- Geregistreerd lid
Maar vond jij het een verbetering of niet?Hanm schreef:Het klopt wel wat die beste man van Harteveld je verteld. Ik had op de Viggen ook een dikke stabi voor zitten. Je krijgt daar wel een verminderde tractie voor terug, en dat is zoals 900T-R aangeeft ook precies de oorzaak van het verminderde "torque-steer" effect. Ik zet het tussen haakjes want waar we met zijn allen last van hebben bij de 9-3 is eigenlijk geen pure torquesteer, namelijk geen verschil in aandrijfkoppel maar een verschil in grip links en rechts door vervormingen in de ophanging. Wat je in je stuur zou voelen op een supervlakke weg met smalle banden, da's de echte torquesteer, en die valt best mee.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Is moeilijk te zeggen, de Viggen had het al toen ik hem kocht, wel vond ik het chassis van mijn Viggen met Hirsch veren/dempers, abbott achter stabi, dikke cabrio voorstabi, VRK en 18 inch Hirsch met Dunlop SP9000 de meest uitgebalanceerde die ik ken van de "oude" 9-3's. Een stuk beter dan de Eibach, koni, VRK, 17 inch Hirsch met eveneens SP9000. Ik kan me niet voorstellen dat het enkel in de Hirsch (sachs) dempers zat, dus ik zou zeggen ja, het is aan te raden. Niet erg wetenschappelijk, maar ja 
-
Hanm
- Lid van verdienste
-
MXL
- Geregistreerd lid