Wegligging SAAB 95 20t ARC model 2004

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Stage_01
Geregistreerd lid

Wegligging SAAB 95 20t ARC model 2004

Bericht door Stage_01 » di 03 apr, 2007 20:28

Dit is m'n 1ste Saab en ik deel graag m'n ervaringen qua onderstel modificaties die ik heb (laten)uitvoeren.

Direct na aankoop de Gele Koni's + Eibach laten monteren te samen met Maptune Stage 1 bij Tholen.

resultaat; lager, strakker en stugger echter ook nog te veel geschommel in de carrosserie - zowel over lengte richting als dwars richting.

Wederom naar Tholen in Bergen op Zoom en de Koni's stugger laten af stellen; (verder helaas geen advies o.i.d. gekregen van Tholen?!)

resultaat; geschommel aanzienlijk minder, auto is stabieler bij iedere snelheid en wegdek.

Na een paar maanden toch niet te vreden; nog te veel geschommel met name in dwars richting tijdens normaal rijden en een beetje los reageren in de kont tijdens last wissel.

Na wat speurwerk op de diverse web sites van o.a. Elkparts, besloten tot aanschaf van;

voor & achter Originele Stabilisatoren type AERO + Polyurethaan bussen voor (alleen achterste stel) en achter (beide bussen);

Deze spullen vorige week laten monteren door IJdorff in Achterveld, resultaat;
PERFECT - EINDELIJK EEN GOED EN STRAK STURENDE SAAB 95 ESTATE ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN EN WEGDEKKEN! HET NERVEUZE EN ONRUSTIGE GEDRAG (geschommel) IS WEG.
(kost wat maar dan heb je ook wat)

Als je van sportief rijden houdt is dit hetgeen je kan doen met de Saab 95 (als je geen Aero hebt).

Doe er jouw voordeel mee.

groeten,
Stage_01

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » di 03 apr, 2007 21:12

Zal ik met de 9-5 sedan ook eens doen, vind hem wat sponzig en te americaans verend comfortabel, om zeeziek van te worden af en toe en vooral met drempels :shock: en die liggen hier in nederland nog al wat , ben stug verend gewend met de 9000 dus een hele verandering.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 04 apr, 2007 20:34

goed om te horen stage_01, wat ook een optie is:

http://www.powerflex.co.uk/

zijn zo'n 25% stijver als origineel

Stage_01
Geregistreerd lid

Bericht door Stage_01 » vr 06 apr, 2007 8:12

Powerflex is gemonteerd. Deze zijn van polyurethaan (dat blauwe spul). Helaas voor 95 model 2004 niet beschikbaar voor alle ophangingsarmbussen.
Voor alleen de voorste bussen en achter de langsarmbussen.

Te samen met de Aero stabi's stuurt de auto er een stukker strakker door en het slappe gevoel in de achtertrein is nagenoeg weg.

Ik ben er nog niet helemaal klaar mee, want nu raakt de stabi rechts bij in veren de stuurstang. Rara hoe dat kan. De garage heeft er al naar gekeken en de stabi opnieuw gemonteerd (was deze gespiegeld gemonteerd?), echter het blijft zich voordoen. Het vreemde is; alleen rechts.

groet,
Stage_01

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 06 apr, 2007 12:21

Kan je er niet een busje tussen zetten om het iets meer ruimte te geven.

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » za 07 apr, 2007 0:34

Wat heb ik het dan makkelijk met mijn H&R coilovers (2001 model)
Strakker en nagenoeg geen bodyroll meer en geen gepiel met die poly bussen, makken de boel alleen maar oncomfortabel en mega prijzig voor het matige resultaat, dus conclusie koop een eerste model 9-5 en plaats coilovers daar kan niets tegen op............ :wink:

Heb ook nog een subframe brace en een strutbrace gemonteert trouwens en dat werkt super voor de stabiliteit, helaas is de subframe brace niet te koop voor de 9-5 (maar ik heb er wel één onder hangen,énige in NL :twisted: )

EJ

ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » za 07 apr, 2007 9:31

of neem een Aero ;-)

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » za 07 apr, 2007 18:12

Het Aero onderstel is niet slecht, integendeel maar niet te vergelijken met koni/Eibach of de H&R coilovers..............
Daarbij is een gekietelde 2.0t veeeeeeeeeeeel leuker en ecomonischer.
Ligt eraan waar je je priorteiten stelt/legt

EJ

Stage_01
Geregistreerd lid

Bericht door Stage_01 » zo 08 apr, 2007 17:48

Alleen Coilovers of andere schikdempers + veren veranderen het veer en demp gedrag. Blijft over de stabiliteit in dwars richting; doorvoor dienen in belangrijke mate de stabi's (en niet alleen in de bochten).
Vervolgens kan het mee stuur effect van de ophanging (vooral achter)worden terug gebracht door stijvere rubbers.
Dit laatste overigens zonder comfortverlies.

Overigens; naar mijn informatie zijn "jouw" coilovers niet verkrijgbaar voor 95 model 2004 en verder.

groet,

Herco
Geregistreerd lid

Bericht door Herco » zo 08 apr, 2007 22:21

Powerflex monteren in de achteras is de upgrade als je het meestuur effect wil opheffen naar mijn mening.

Ik rijd nu een week met deze bussen in de achteras. En heb een veel beter controleerbare auto en rustiger stuurwiel dan voorheen.

Volgende week gaan de stabilisatorstangrubbers(voorzijde) en stuurhuisrubbers vervangen worden door Poweflex exemplaren. En ben erg benieuwd wat voor een verandering of verbetering dat met zich meebrengt.

Ik heb het hier wel over een 9-3 cabrio. Maar een 9-5 heeft een soortgelijke achteras en dito zwakke rubbers.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 11 apr, 2007 23:21

gewoon uni bolts plaatsen, nergens geen last meer van...... al hoe wel :lol:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 11 apr, 2007 23:56

B235R schreef:gewoon uni bolts plaatsen, nergens geen last meer van...... al hoe wel :lol:
Dan kom ik met een lasapparaat ook een heel eind

Afbeelding

Stage_01
Geregistreerd lid

Bericht door Stage_01 » za 14 apr, 2007 9:37

inmiddels zijn de problemen met de stabi VOOR opgelost. Kwestie van gespiegeld monteren, waardoor de stabi tegen de stuurstang aan kwam.

Voro het overige ; ben ik nu zeer te vreden de SAAB stuurt perfect strak en inderdaad het mee stuur effect (zwabberen) in de achtertrein is weg.

Aan te bevelen voor iedereen die een beetje sportief of met gevoel wil rijden in z'n SAAB. (een hoort naar mijn mening sportief te zijn)

groet,

Plaats reactie