Turbo kapot?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
duccoen
Geregistreerd lid

Turbo kapot?

Bericht door duccoen » di 17 apr, 2007 20:23

Dag allemaal,

Sins een tijdje heb ik problemen met men rode cabrio FPT 1991

In het begin sloeg de turbo pas aan in de helft van de gele zone, sinds een paar dagen krijg ik helemaal geen druk meer en rijdt m'n rode dus als een bus :cry:

In de garage alles laten nazien: de APC klep werkt normaal en het membraam van de wastegate functioneert ook!

De APC is nu afgekoppeld en dus blijft de naald op het dashboard braafjes in het wit

Mijn garagist vertelt me nu dat ik op zoek moet naar een nieuwe(lees tweedehandse) turbo!!!

Ik heb echter geen geluid van de turbo die kapot is of extra rook in de uitlaat, dus alles lijkt normaal en ik ben er niet van overtuigd dat een turbo vandaag op morgen kan kapot gaan, zeker niet gezien mijn rijstijl die echt wel braaf is te noemen !

Er zijn dus serieuze twijfels over het feit dat het wel degelijk de turbo is die hapert,,misschien weten jullie hier raad?????

Zijn er onder jullie ook leden die hetzelfde hebben voorgehad???

Mijn turbo is water en olie gekoeld en heeft volgende nummers:

SF0315A
466163( Garrett?)
7486038

Moest er iemand zo nog iets hebben liggen dan hoor ik het wel

Alle tips zijn natuurlijk heel hartelijk welkom

Alvast bedankt voor jullie bijdrage :)

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 17 apr, 2007 20:43

tja, het zou zoveel kunnen zijn. Dus waarom ook niet de Turbo. Weet je waarom ze de apc hebben afgekoppeld? Dat lijkt mij vrij zinloos. Ook bij afgekoppelde APC zou de de turbodrukmeter in het oranje moeten komen. Heb je alle rubberen slangen onder de kap al es gechecked? Losse- en/ of broze slangen is niet goed

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » di 17 apr, 2007 21:57

dasdaas schreef:tja, het zou zoveel kunnen zijn. Dus waarom ook niet de Turbo. Weet je waarom ze de apc hebben afgekoppeld? Dat lijkt mij vrij zinloos. Ook bij afgekoppelde APC zou de de turbodrukmeter in het oranje moeten komen. Heb je alle rubberen slangen onder de kap al es gechecked? Losse- en/ of broze slangen is niet goed
APC gewoon weer aankoppelen en het slangetje dat naar het actuator van de wastegaet klep losmaken. (kontroleer ook even of de actuator stang wel goed vast zit aan de wastegateklephefboom en deze bij motor uit dicht trekt.

Nu voorzichtig een stuk je rijden, want de wastegate gaat nu nooit meer open !
Als je nu wel turbo druk krijgt dan is de turbo zeker niet stuk. Pas op met te veel gas geven, bij te hoge druk krijg je een fuel-cut !

duccoen
Geregistreerd lid

Bericht door duccoen » do 19 apr, 2007 14:50

Hey jongens,

bedankt voor jullie reacties

Ik zal dit weekend zelf eventjes proberen of ik er meer leven in krijg!

Ik hou jullie op de hoogte!!

Nogmaals dank!!

koen

Plaats reactie