Mede saabliefhebbers,
Sinds kort heb ik een nieuwe (2e hands) Saab. Ik had een puntgave 9000 CSE Turbo, welke helaas aangereden is en niet meer onder ons is. Ik heb nu via een verzekerings maatschappij een 9-5 Aero Estate ('99) gekocht, waarbij wel boekjes etc zitten maar de rest van de historie ontbreekt. Als ik in de auto rij lijkt het echter wel alsof er iets aan getuned zou kunnen zijn. Er zit ook een dubbele uitlaat onder welke mij niet origineel lijkt.
Graag hoor ik suggesties hoe ik er achter kan komen of mijn vermoeden juist is...
Groeten, Tale
Hoe kan ik zien of mijn saab getuned is ???
-
93-SS-ARC
- Geregistreerd lid
je Turbometer kan een aanwijzing zijn Standaard houd saab ongeveer scheiding geel/rood aan. Komt jou meter er echter behoorlijk in het rood om daar vervolgens ook goed stabiel te blijven, ook bij hogere toeren is het erg aannemelijk dat het een getunede motor betreft.
Je kan ook opzoek gaan naar de ECU deze word na tunning vaak voorzien van een sticker e.d.
De dealer kan het dacht ik ook voor je uitlezen via de tech2/obd2? maar daar weet ik het fijne niet van.
Het allerbeste lijkt mij de wagen op een vermogensbank zetten en vervolgens heb je een aardig beeld van de PK,s die je wagen bezit.
Grtz Jelmer
Je kan ook opzoek gaan naar de ECU deze word na tunning vaak voorzien van een sticker e.d.
De dealer kan het dacht ik ook voor je uitlezen via de tech2/obd2? maar daar weet ik het fijne niet van.
Het allerbeste lijkt mij de wagen op een vermogensbank zetten en vervolgens heb je een aardig beeld van de PK,s die je wagen bezit.
Grtz Jelmer
-
dutchtales
- Geregistreerd lid
-
93-SS-ARC
- Geregistreerd lid
Hier ben ik helaas niet in thuis bij m,n 900classic kan ik alles vinden, bij een 9-5 raak ik altijd een beetje in de war van al dat plasticdutchtales schreef:Hi Jelmer,
Dank voor je antwoord! De doorslaande turbometer was me al opgevallen, maar ik had zelf de link nog niet gelegd. Ik zal eens naar de ECU kijken om te kijken of er een sticker op zit. Weet jij waar ik deza kan vinden?
Groeten, Tale
Als de meter zoals jij zegt echt flink doorslaat een dit geheel ook nog eens met een noodvaart gebeurd hoef je eigenlijk niet meer te zoeken naar de ecu, dan hebben ze de wagen zeker voorzien van wat extra peper in z,n r##t
Dat zo ook kunnen werken maar die dan wel met een standaard chaufeurArjenH schreef:of ff een sprintje met een standaard versie![]()
![]()
-
srsb
- Geregistreerd lid
De ECU van een 9-5 zit onder een afdekkap die bij de raamkant zit. Vervolgens zit de ECU aan de rechterkant onder het raam. (Dus linksboven als je voor je auto staat met de motorkap open en je met je gezicht naar de motor toestaat.)
Ik moet daarbij opmerken dat het zoeken naar een sticker niet direct antwoord geeft, want bij ons is de software weggeschreven in de orginele ECU en er zit geen sticker op.
Ik moet daarbij opmerken dat het zoeken naar een sticker niet direct antwoord geeft, want bij ons is de software weggeschreven in de orginele ECU en er zit geen sticker op.