Turbometer

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » vr 11 mei, 2007 15:01

De turbodrukmeter van mijn MY2000 9-5 Aero komt maximaal tot ongeveer 80-90% van het gele gebied en ik vraag me af of dit goed is.

Mijn vorige Saab, 9-3 Turbo HP kwam namelijk tot aan het grensvlak geel/rood.

cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » vr 11 mei, 2007 18:17

@ArjenH: Ik heb precies hetzelfde probleem als dat jij ergens anders beschrijft. Naast het feit dat ik maar tot 80% in het gele gebied zit, wel blijft hij gelijk over het gehele toerengebied, heb ik het gevoel dat hij niet meer zo snel is als voorheen; je hoort hem ook niet meer de lucht aanzuigen, iets dat ik voorheen wel hoorde. Wat heb jij hieraan laten doen of heb je er geen last meer van?

Ik heb even met de dealer gebeld en die zei dat het aan het weer kon liggen maar ergens heb ik het gevoel dat het iest anders is.

ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » vr 11 mei, 2007 19:05

@cpulles je omschrijft het exact hetzelfde zoals ik het ervaar. Net het idee of er wat mist, alleen als ik erg ver doortrek in 3 en 4 (boven de 4000 toeren) dat gaat ie net tegen het rood aanstaan.

En dat was anders....

Ben nog niet bij de garage geweest, daar heeft ie de afgelopen 2 maanden bijna 2 weken gestaan, dus wacht er nog maar ff mee maar ga er wel na laten kijken. IK zou wel eens in eentje van iemand anders willen rijden om te voelen of het inderdaad vermogen scheelt...

cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » vr 11 mei, 2007 20:39

Ik weet het gewoon zeker, hij heeft minder druk en is gewoon minder fel geworden, ik heb met de dealer afgesproken dat ik het het weekeinde nog aankijk en als het hetzelfde blijft dan maak ik een afspraak.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 20 mei, 2007 11:27

davidjoost schreef:@ ArjenH: ik heb even wat filmpjes uit het 'archief' bekeken en onze auto, toen hij nog geen Abbott Racing onderdelen had, maar wel al op gas reed, ging inderdaad op benzine pas rond de 3000tpm in het rood (de turbodrukmeter)... Het leuke is dat hij dat op lpg al bij zo'n 2300tpm doet en dat hij iets dieper het rood in gaat... :lol: In de 2e versnelling moet hij (op benzine) ook gewoon in het rood kunnen, dat deed die van ons ook toen hij nog standaard was.
Waarom laag in de toeren max turbodruk?is niet echt goed voor je auto
en het lijkt er op dat je meer pk,s hebt voor je gevoel.
Ik heb liever dat het spul boven de 3500toeren pas zijn max gaat draaien en dan ook tot het einde van de toeren daar blijft hangen.

En turbodruk testen werkt het best in de 3e versneling.
in de 1e en de 2e versneling heb je minder tegendruk,is gewoon korter dan de 3 en 4 dus minder eind druk.

Waarom praat iedeen hier over net int roode etc......staan geen
cijfers bij wat de druk eigenlijk is?monteer eerst een goede turbodrukmeter en dan zie je dat het allemaal niet boven 1bar komt standaart :wink:

ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » zo 20 mei, 2007 20:12

standaar D :lol: :lol:

En ik weet precies wat je bedoeld, ik had in de vorige ook een turbometer met schaalaanduiding. Alleen in deze zit de standaard meter van Saab en zou er wel weer een duidelijke bij willen, alleen waar plaats je dat zodat je het geheel van het dashboard niet verstoord, aan de A/stijl was ik toch niet helemaal kapot van, dus ben nog denkende....

Plaats reactie