Cobra intake

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
verhoef40
Geregistreerd lid

Cobra intake

Bericht door verhoef40 » di 26 jun, 2007 7:46

Hoi mensen na eerst de "snorkel" al vervangen te hebben voor het verbeterde exemplaar ( Saab 9-5 2.3 T )
Vroeg ik mij af of het mogelijk is zon Cobra intake op de standaard Garett van mijn 9.5 te monteren, past dit ? Valt de flens van die cobra pijp netjes in de turbo ? En merk je er iets van ?

Graag jullie commentaar.bevindingen.

:D

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 26 jun, 2007 8:29

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Als ik op "Cobra intake" google krijg ik alleen Ford Mustang Cobra inlaatspruitstukken..... :?

Heb je een linkje?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 26 jun, 2007 10:12

Volgens mij is die intake specifiek voor de aero, en dus de TD04.

Uiteindelijk gaat het om de doorvoer van lucht. Daar zijn ook andere oplossingen voor. Evt met een combi van siliconen slang met alu pijp.
Moet je alleen een oplossing bedenken voor de carterventilatie.

cobra427
Geregistreerd lid

Bericht door cobra427 » di 26 jun, 2007 12:09

Paul99 schreef:Ik heb geen idee waar je het over hebt. Als ik op "Cobra intake" google krijg ik alleen Ford Mustang Cobra inlaatspruitstukken..... :?

Heb je een linkje?
Of hebben jullie mij nodig? :lol: ,,,,,,,

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 26 jun, 2007 12:24

Verhoef40 bedoelt waarschijnlijk de dikke inlaatpijp die vanaf de luchtmassameter naar de turbo loopt. Saab monteert op de Aero's vanaf modeljaar '06 een variant met een grotere capaciteit. De inlaatpijp wordt ook wel aangeduid als 'cobra', de nieuwe grotere variant als 'kingcobra'. Dit zijn echter geen officiële benamingen.

Afbeelding

Bij het tunen gaat de onderste bocht van de cobra, bij de aansluiting op de turbo, een restrictie vormen. Er waren verschillende alternatieven in de handel via Maptun, Abbott, Genuinesaab, e.d., maar deze hadden alleen een ruimere bovenste bocht. Onderaan bij de turbo is eenvoudigweg geen plaats om een ruimere bocht te monteren.
Op de foto zie je van boven naar beneden: de originele inlaatpijp, de kingcobra, een aftermarket inlaatpijp.

Afbeelding

Saab heeft dit opgelost door op de recente Aero's een kortere turbo te plaatsen. Deze TD04's zijn 15mm korter, waardoor er ruimte is voor de vloeiendere 90' bocht naar de turbo. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Afbeelding

Bij een Garrett turbo zit je met hetzelfde probleem: er is geen plaats voor de kingcobra. Misschien is het mogelijk om een Garrett GT17 met een CNC frees 15 mm in te korten, dan zou het passen. De vraag is echter of dat zin heeft. Bij de vermogens waar de kingcobra gebruikt wordt, draait de kleine GT17 ver buiten zijn efficiënte bereik. De turbo vormt dan de zwakke schakel, niet de inlaatpijp.

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » di 26 jun, 2007 21:35

Ja Maarten helemaal waar, ik heb nu de midelste erop zitten :twisted: de '06 "cobra" dus, en een nieuw turbootje (TD-04)
en die wil wel................... :wink:

Even on topic, ik heb mijn Aero cobra pijp (de orinele dus) over dus die is in de aan bieding..............PB maar.

Gr EJ

Plaats reactie