geel/rood turboindicator????

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
gardeno
Geregistreerd lid

geel/rood turboindicator????

Bericht door gardeno » di 31 okt, 2006 19:24

Er is al veel over geschreven maar er is nog geen duidelijk antwoord voorgekomen en het betreft het volgende:

In april dit jaar een saab 900 turbo 2.0 16v gekocht. In mei is er een nieuwe cilinderkop en turbo opgezet. Ongeveer 5000km mee gereden. Tijdens deze 5000km kwam de turboindicator bij volgas in het rode en het grensgebied geel/rood. Een paar dagen geleden hoorde ik tijdens het starten een zacht ratelend geluid en sindsdien komt de turbometer niet verder als de helft in het geel. Ik mis ook duidelijk vermogen tov daarvoor. Ik heb al onder de motorkap lopen kijken maar geen lekkage etc. kunnen vinden. Wel hoor ik met gas geven "vanuit" het motorblok eerst een soort aanzuiging waarna de motor pas reageert. Misschien toch dat er ergens een aanzuigprobleem is? Of valse lucht? Ik weet het nu ff niet meer en weer een reparatie zie ik niet zitten. Tijdens gas geven zie ik ook geen rook achter de auto dus turbo is volgens mij niet stuk aan het gaan. Iemand die een idee heeft of de controlepunten voor dit soort problemen op een rijtje wilt zetten. Een soort checklist!
Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten Raymond

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 31 okt, 2006 19:53

brandt het check engine lampje ook of dat niet?

dingen die het zouden kunnen zijn:

- gasklepsensor
- iets met de wastegate
- kapotte APC klep
- luchtmassameter die niet goed werkt

en nog wel veel meer dingen volgens mij, ik heb alleen niet de technische kennis om je te zeggen hoe je zelf de werking controleert...

davidjoost

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 31 okt, 2006 20:28

een losse slang ergens?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 31 okt, 2006 22:33

Het klinkt alsof je auto op basisdruk rijdt en zou het daarom in het APC-circuit zoeken en dan vooral de driewegklep. Op townsend staat wel een guide over hoe je die kunt testen (vrij simpel).

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 31 okt, 2006 22:40

Is het geluid hoorbaar als je in de auto zit of daarbuiten? Mij lijkt dat je een eventueel lek onder de kap als je rijdt nauwelijks kunt horen... Ben laatst ook op zoek geweest naar een lek in mij T8. Het geluid kwam bij mij vanonder het dashboard, achter het schutbord. zie dit topic
Druk kwam bij mij opeens ook niet hoger dan begin geel. Nu dus weer wel! :twisted:
Wellicht dat je er iets aan hebt...

succes!

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 01 nov, 2006 14:02

Mijn ervaringen met een dergelijk probleem staan hier

gardeno
Geregistreerd lid

Bericht door gardeno » wo 01 nov, 2006 21:10

Alvast bedankt voor de reakties!
1) Het geluid van de aanzuiging is alleen hoorbaar als de motorkap open is
2) Iemand die weet wat dat ratelende geluis geweest kan zijn? Ook omdat de auto daarna pas op basisdruk ging rijden!
3) Van het weekend de winterbanden eronder zetten en dan ga ik gelijk alle leidingen etc. controleren mbv de handeleiding. Bedankt!
Laat jullie weten wat het uiteindelijk was en anders kom ik weer voor hulp :)

gardeno
Geregistreerd lid

Bericht door gardeno » vr 29 jun, 2007 17:15

Bleek dat ik de oplossing nog niet had genoemd dus bij deze:

Onderste stekker van de apc kast was losgetrild, weer erin geduwd en nu rijdt ie weer max zonder problemen.

tweemeter
Donateur
Donateur

Bericht door tweemeter » vr 29 jun, 2007 23:05

gardeno schreef:Bleek dat ik de oplossing nog niet had genoemd dus bij deze:

Onderste stekker van de apc kast was losgetrild, weer erin geduwd en nu rijdt ie weer max zonder problemen.
Soms is de oplossing zo eenvoudig 8) . Mooi dat ie het weer doet.

Plaats reactie