verbeteren wegligging

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 16 mei, 2007 10:06

Mijn vorige 90 heb ik vorig jaar eens laten uitlijnen. De monteur kwam er toen achter dat mijn linker voorwiel niet meer volgens de fabrieksspecs kon worden afgesteld. Alle plaatjes eruit en -1 graad was het maximaal haalbare.

+1,iets is standaard. Tja, dan de rechter ook maar op -1 graad he?

...

Maar dat rijdt lekker. Wat een grip in de bochten opeens. 8) 8)
(Ik moet dat bij de nieuwe nog laten doen)

De stabilisatorstang van de 90 en 900C bleken ook van redelijk dunne buis te zijn, zag ik toen ik hem doorzaagde. 't Weegt ook niks los in de hand.
Is er ook zo'n dikkere uitvoering voor de classics? De stangen van de 90 en de 900-sedan zijn gelijk, dus ik neem aan dat ze allemaal gelijk zijn.

Wat betreft schokbreker. Ik heb achter een setje K & W gezet. Bevalt goed. Wel moeten de voordempers nu ook vervangen door iets nieuws/stijvers. Standaard zitten daar oliegevulde Sachs op en nu Koni's geloof ik, die voor mijn gevoel aardig op hun retour zijn.

Toen ik ooit steunveren op de vorige monteerde merkte ik ook direct op - in bijvoorbeeld lussen van een op of afrit - dat de auto een stuk minder overhelde. De achterkant heeft dus blijkbaar het meeste invloed op het doorhangen voor. En als je erover nadenkt is dat ook best logisch.

@waxle: ja ik weet dat je achter je toetsenbord zit te grijnzen als je dit leest.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 16 mei, 2007 10:18

Steve-O schreef:@waxle: ja ik weet dat je achter je toetsenbord zit te grijnzen als je dit leest.
:D

Stabi van een turbeau is volgens mij dikker. Maar als je echt wil genieten, van bochtenwerk dan moet je de voorste stabi juist verwijderen. Dan wordt de wagen wat overstuurd in de de bochten.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » do 17 mei, 2007 13:42

@Hanm

Was inderdaad wat kort door de bocht. Denk wel de dat de standaard rear-anti roll bar te slap is voor 9-3's met 185 pk+

Ik had er met mijn standaard 150pk lpt geen last van. Toen ik overging naar Maptun Stage 1 kwamen in een keer de beperkingen naar voren.
Wilde een en ander deze maand laten aanpassen. Dit wordt waarschijnlijk begin volgende maand incl. upgrade naar stage 3. Ik zal mijn ervaringen dan wel even posten v.w.b. de nieuwe rear-anti roll bar van Abbott.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 18 mei, 2007 10:26

Problemen met meer vermogen zitten vooraan. Daar doet een andere ARB op de achteras niet zoveel aan. Die ARB achter houdt de auto wat neutraler bij snelle bochten.

Ard
Geregistreerd lid

Wegligging

Bericht door Ard » vr 06 jul, 2007 16:05

Ik heb zelf een 9-3 coupe (diesel!) met de volgende aanpassingen;

-Abbott Racing verlaagde en progressieve veren
-Rode Koni's(ik wilde een GT gevoel en geen harde plank)
-Abbott Racing rear anti roll bar
-Abbott Racing sport brake's
-Abbott Racing sport brake pad's.

Nog wel 16" inch originele velgen en banden. ga nog overstappen op 17" en een powerpack voor m'n diesel(heeft iemand hier nog tips!)

Mijn ervaring na 10.000km is geweldig. Goede wegligging ,strak sturen en goed remmen. Kan natuurlijk nog beter maar voor mijn Grand Tourisme gevoel perfect

Plaats reactie