air/ fuel ratio

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
bram
Geregistreerd lid

air/ fuel ratio

Bericht door bram » ma 16 jul, 2007 13:08

Dit weekend heb ik een Air/ fuel ratio meter ingebouwt. Mijn vraag is wat zo'n meter precies doet. Het meet de verhouding Brandstof/ zuurstof in de uitlaat.

hoe zit het met de waarden. Als ik gas los laat komt hij bij lean te staan en kleurt hij rood. Best wel leuk zo'n kerstboom in je auto. maar is dit schadelijk. Naar mijn weten niet.. maar goed helemaal zeker weten doe ik het ook niet.

Grt,
Bram

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 16 jul, 2007 13:11

Met gas los klopt toch, dan is je mengsel arm omdat de benzinetoevoer, zoals het een goed hedendaagse injectiemotor betaamt, wordt onderbroken.
Loopt ie verder netjes volgens de meter? Ook bij volgas etc?

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » ma 16 jul, 2007 13:16

Ok,

Ik vind het een beetje een zenuwacthige meter... blijft de hele tijd heen en weer springen maar wel keurig bij optimaal en af en toe te rijk.
Als ik volgas geef komt hij bij te rijk te staan. Dus dat is alleen maar gunstig.

Grt,

Bram

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: air/ fuel ratio

Bericht door 72sonett-III » ma 16 jul, 2007 13:21

bram schreef:Dit weekend heb ik een Air/ fuel ratio meter ingebouwd. Mijn vraag is wat zo'n meter precies doet.
:?: Je bouwt een meter in maar weet niet waarvoor of hoe je het moet interpreteren? Dan had je je de kosten ook kunnen besparen...
Het meet de verhouding brandstof/ zuurstof in de uitlaat.
Oh, dus je wist het wel...

Bij een ideaal mengsel (lambda = 1) is er precies genoeg zuurstof aanwezig in het mengsel om alle benzine te verbranden, er blijft dan geen zuurstof of onverbrande of halfverbrande benzine over; er komt dan in het ideale geval alleen CO2 en water uit de uitlaat. Bij lucht/benzine is die stoichiometrische verhouding 14.7 : 1 (6.8%).

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 16 jul, 2007 13:22

Volgas en stationair zou hij rijk moeten staan (maar niet té), halfgas stoich ('ideaal' mengsel) Gas los idd arm, maar dat is ook logisch, er wordt weinig benzine ingespoten, terwijl het toerental meestal wel hoog is.

De A/F meter doet niet meer dan het lamda-signaal visualiseren. Handig als je je turbodruk gaat verhogen en geen gesmolten zuigerts wil.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » ma 16 jul, 2007 13:26

precies voor verdere tuning.
Tegen pingelen etc.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 16 jul, 2007 14:15

bram schreef:precies voor verdere tuning.
Tegen pingelen etc.
Wat ben je nu dan allemaal weer van plan? :lol:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 16 jul, 2007 15:35

Nou ja, het voorkomt niet dat je motor gaat pingelen, het vertelt je alleen wanneer je op het grensgebied van detonatie komt... het is dan nog steeds aan de bestuurder of die zo verstandig is om van het gas te gaan...

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » ma 16 jul, 2007 15:47

waxle schreef:Nou ja, het voorkomt niet dat je motor gaat pingelen, het vertelt je alleen wanneer je op het grensgebied van detonatie komt... het is dan nog steeds aan de bestuurder of die zo verstandig is om van het gas te gaan...

Dat bedoel ik ook

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 16 jul, 2007 15:57

waxle schreef:Nou ja, het voorkomt niet dat je motor gaat pingelen, het vertelt je alleen wanneer je op het grensgebied van detonatie komt... het is dan nog steeds aan de bestuurder of die zo verstandig is om van het gas te gaan...
De meter vertelt toch alleen arm, rijk of perfect? Waar het grensgebied van de detonitie ligt hangt van veel factoren af.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 16 jul, 2007 16:13

Da's waar... maar meestal valt dat wel op te maken uit de samenloop van die omstandigheden. Vol gas wil je het liefst een rijk mengsel, als dat niet zo is, weet je dat je risico's loopt.

Plaats reactie