fan op intercooler

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
(R)ed
Lid van verdienste

Re: fan op intercooler

Bericht door (R)ed » vr 18 feb, 2005 16:13

Maarten schreef:
Red Arrow schreef:Operation of the APC system is slightly impaired, but overboost protection remains as a safeguard for the engine......En dat gaat hierover Manual Boost Control Valve, £45
De Abbott MBC is een Forge MBC. Met de kwaliteit zit het dus wel goed, maar een Forge is stukken goedkoper.

Met de overboost protection bedoelen ze de fuelcut. Het grootste gevaar van een MBC is dat APC de turbodruk niet kan terugregelen naar basisboost in het geval dat er iets mis is. Een Trionic kan het onstekingstijdstip en brandstofhoeveelheid aanpassen om schade te voorkomen, maar in hoeverre een APC op een classic dat kan weet ik niet.
Maarten mijn punt zit hierin dat ze bij Abbott zeggen dat een MBC de APC klep kan vervangen en dat de Feulcut het verder wel regelt!!!
Dus even in theorie ik ga dit zooitje in mijn auto inbouwen en afregelen op ron 98.
vervolgens gaat mijn vrouw er mee op stap en tankt ron 95 gevolg motor pingelt en APC kan niks doen en de rest laat zich raden!!

Hier is de rest van de text over de MBC:
A Common problem on 3 year old or older turbo models is indifferent or varying boost pressure. Owners often report their vehicles performance levels changing on a day to day basis.

This is invariably due to faulty operation of the 3 way APC boost pressure control valve. This can be replaced with a new SAAB unit (Approx. £100/$140) or replaced with our billet aluminum manual valve. The manual valve offers more reliable and responsive control of the turbocharger, so that the boost pressure can be set to a constant, within limits, by the owner.

Operation of the APC system is slightly impaired, but overboost protection remains as a safeguard for the engine. Once the desired boost pressure is set, the adjustment wheel can be locked with a grub-screw to prevent invoulentary adjustment. This valve is manufactured from high quality aluminum and is anodised.

En dan hebben ze het bij Abbott dat de werking van de APC 'maar'lichtjes in gevaar komt.

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » vr 18 feb, 2005 17:52

Ahaa, tsja ben pas op dit forum, maar had al reedsgezocht op deze vragen van mijn zijde.
Ben van daag op twee slopen geweest om te zoeken naar een onderbouw i.c., maar niets te vinden, helaas.
Hetgeen Red Arrow schrijft over die ene pk geloof ik, maar is wel raar.

Nl. om de druklucht te beter (meer) te koelen kun je 2 dingen doen;
1>grotere i.c. plaatsen (koelend opp. vergroten, bij zelfde windsnelheid)
2> windsnelheid verhogen (door betere flow, bijv. aan voorzijde auto!)
3>combi van deze twee.
Ik dacht die i.c. zit zo beroerd in de 900, wat als er een fan op zit. En ik nam inderdaad aan dat ik niet de eerste ben die dat dacht! :wow:

Weet iemand toevallig de afmetingen van de standaard ic.?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 18 feb, 2005 18:07

Het mooie is dat de tesbank niet liegt!!
We hebben nl. eerst 4 of 5 runs gemaakt zodat alles ook warm zou zijn voordat we met co2 zijn gaan terugkoelen.

Maar als ik het goed begrepen heb heb jij een 8v toch?
Dan kun je beter beginnen met een luchtfilter, uitlaat, cat.verwijderen.
Dan pak je zo'n 10 tot 15 pk en geloof me dat verschil merk je maar het maakt je ook weer hongerig naar nog meer vermogen(dit fnomeen is bekend bij alle tuners hier).
Je kan je APC aanpassen en evt. de wastegate actuator iets strakker zetten, hierna komen de serieuze dingen als benzinedrukregelaars grote turbo's, 3"downpipe en remmen alhoewel je de laatste als eerste gedaan moet hebben!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 feb, 2005 4:16

technix schreef:Weet iemand toevallig de afmetingen van de standaard ic.?
De intercoolercore van een classic 900 turbo meet 235x203x76.

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » ma 28 feb, 2005 23:10

Thnx!!
Eens even tweedehands marktjes aflopen... :wink:

wackywim
Geregistreerd lid

Bericht door wackywim » di 01 mar, 2005 19:13

Kijk ook even op de volgende link:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... oler+volvo

Naar het schijnt is het erg leuk om een volvo 200 of 700 serie intercooler in je classic 900 te hebben.

Mvg,

Wim

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » za 19 mar, 2005 0:10

Zo vandaag naar Elferink geweest. Was me het tochtje wel 2x 3 uren!!!!! voor 210 km (sittard-enter-sittard).Shit files.
Maar ja terug was leuk, met mijn werkende solenoid van elferink (haa daar is de turbo :O: )
EN, jullie advies opgevolgd: een intercooler gechopt van een 9-5. Wat een fijne sloop zeg. Ik ga daar eens een dag heen voor mijn t8-je.

Ben benieuwd of ik het verschil merk..... :)

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » zo 20 mar, 2005 16:40

Moderator, hierbij het verzoek dit topic te sluiten i.v.m. soortgelijke discussie bij "intercooler verplaatsen"
THNX

:offtopic:

Plaats reactie