rauwe europese hp's

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Garrett
Lid van verdienste

rauwe europese hp's

Bericht door Garrett » vr 13 feb, 2004 14:19

Nu al lichtelijk uitgekeken op het vermogen (oftewel; het gebrek daaraan) van m'n 2.0i. Zuinigheidskoning eersteklas (1 op 16 met airco aan over een traject van 140km) maar het gevoel wil ook wat.

Weet iemand of er überhaupt dingen zijn om de injectiemotor wat happiger te maken? (zaken als luchtfilter, katvervanger en uitlaatsysteem was ik zelf al op gekomen).

Maar ik heb het dan over intern; nokkenassen :twisted: motormanagement :twisted: enz.

Weet iemand of dat verkrijgbaar is of dat dit ooit gemaakt is? Iets laten knutselen is natuurlijk ook speciaal, maar mijn doel moge duidelijk zijn: met de n/a motor minstens evensnel worden als de turbo (hoewel dit op gebied van tussensprints schier onmogelijk lijkt).

Kom maar op met ideeën, links, alles!

Maarten
Lid van verdienste

Re: rauwe europese hp's

Bericht door Maarten » vr 13 feb, 2004 15:32

Door de kop te vlakken tot aan de grens van het toelaatbare kan je de compressie opvoeren. De motor zou hierdoor iets krachtiger moeten worden.

Het opvoeren van een atmosferische motor is erg duur, terwijl de haalbare resultaten niet erg spectaculair zijn.
Geniet van de zuinige en stille SAAB die je nu hebt en spaar voor een turbovariant. Als ik voor de zoveelste keer mijn dorstige en luidruchtige 900 sta te vullen met 98 octaan, droom ik wel eens van een 2,0i :wink: .

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 13 feb, 2004 15:47

Of je moet echt helemaal overboord gaan natuurlijk: in Amerika rijdt een 900 2.3i rond die volgens de klassieke methoden is getuned en 271 pk heeft...

Zoek op saabnet.com (het 'performance' BB) op "Meatball" voor inspiratie...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 13 feb, 2004 16:46

Ten eerste de octaan 98, relatief gezien veel onderhoud (met 2000km p/mnd) en het onzuinigere karakter van de turbomotoren heb ik besloten zo'n injectie te kopen.

Eerlijk gezegd, en ik weet dat ik bij Saab niet helemaal goed zit op dat vlak, vind ik een hoogtoerige n/a motor beter klinken, lekkerder rijden en merkbaarder vermogen geven als een turbomotor.

Dat is ook mijn uitgangspunt dat ik deze 2.0 omhoog wil halen wat betreft vermogen. Mocht e.e.a. onmogelijk blijken zit er niets anders op als te gaan shoppen voor een turbo.

Ik weet wat gewichtsbesparing doet met je snelheid en heb al gezocht naar overbodig plastic e.d. Het enige wat ik kon vinden was de plastic afdekkap over het motorblok en het reservewiel wat eruit kunnen. Heeft iemand daar meer info over, dan hoor ik het graag (en ga niet praten over deurposten leegmaken, airco verwijderen en tapijt weghalen). Bij een gewichtsbesparing van 75kg heb je al een merkbaar groter acceleratievermogen. Dit icm een uitlaat/katvervanger, vlakken van de kop en afstelling op de vermogensbank zou me weer zoet moeten houden voor een maand of 2. Maar waar zit die 75kg in :?: ;)

ps: wat zijn de kosten van het vlakken van een kop, en is dat verstandig bij mijn wagen met 280.000km? Olieverbruik is nihil en loopt zeer netjes zonder bijgeluiden

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 13 feb, 2004 17:43

a) Een natuurlijk aangezogen motor die dezelfde prestaties levert als een turbo, zal zelden of nooit minder verbruiken.

b) Ik ken verschillende mensen hier die een turbo hadden, die inruilden voor een 2.0i'tje en dan ontevreden raken over het vermogen. Vraagje: was het inruilen gratis dan? Hoeveel denk je dat het gaat kosten om überhaupt aan vergelijkbare prestaties te komen? En hoeveel brandstof had je voor dat bedrag kunnen kopen? Economisch klinkt het allemaal weinig zinvol. Maar goed; wat gebeurd is, is gebeurd. ;)

c) Er is geen enkele reden waarom een turbomotor niet net zo goed getuned kan worden voor een betere response bij hogere toerentallen als een non-turbo. Sterker nog: bij een voorwielaangedreven auto is het vanaf een bepaald niveau aan te raden de koppelkromme wat op te schuiven richting hoge toerentallen, omdat het bruut inkomende turbokoppel bij (middel)lage toeren dat je krijgt als je alleen de turbodruk opvoert op een zeker punt nauwelijks meer te beheersen zal zijn. Bovendien raak je al erg snel aan de grenzen van wat de versnellingsbak qua draaimoment aankan.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 13 feb, 2004 18:52

Dat is mij allemaal welbekend... een n/a motor geniet nou eenmaal mijn voorkeur. Wellicht omdat het allemaal juistnèt niet zo makkelijk gaat... Uitdagingen alom!

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 13 feb, 2004 20:09

Nou, dan ben je redelijk zeldzaam. Ik heb een 2.3i en als ik morgen een turbo kon krijgen dan stond ik meteen te juichen en te springen. De saab turbo motoren zijn soepel betrouwbaar en zuinig (als je van je gaspedaal af kan blijven) Ik zie geen enkel voordeel van een non turbo t.o.v. een turbo.

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » vr 13 feb, 2004 20:23

Fleche Rouge,

Ik kan je niet helemaal meer volgen...........of zit je broertje onder jouw nick wat te raaskallen :shock:

Merkbaarder vermogen geven als een turbomotor???

Gr,
Easy :wink:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 13 feb, 2004 21:01

een combinatie Throttle Bodies i.c.m. DTA P8PRO motormanagement. kop maximaal laten flowen, kop bewerken o.a. brons of messing klepgeleiders in elk geval geen staal, kop mechanisch maken: dus weg met die hydraulische klepstoters, scherpere nokkenassen (ong.groepA) met verstelbare nokkenastandwielen, en nog veel meer ongein.

http://www.dtafast.co.uk

http://www.jenvey.com

om een idee te krijgen.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 13 feb, 2004 21:06

MXL schreef:Nou, dan ben je redelijk zeldzaam. Ik heb een 2.3i en als ik morgen een turbo kon krijgen dan stond ik meteen te juichen en te springen. De saab turbo motoren zijn soepel betrouwbaar en zuinig (als je van je gaspedaal af kan blijven) Ik zie geen enkel voordeel van een non turbo t.o.v. een turbo.
IK moet me hierbij aansluiten. Ook ik heb een 2.3i (een 9000) en heb liever vandaag als morgen een turbo in mijn bezit. MAar het is gewoon een kwestie van zoeken.

troll
Geregistreerd lid

Bericht door troll » vr 13 feb, 2004 22:59

Even hoor, je had dus een van de meest opvallende Turbo Saabs ooit, een 8v turbo die toch bekend staat om z'n wat lomp inkomende turbo. Die verkoop je voor een hele betrouwbare nette 2.0i.
En nu wil je dat die weer gaat lijken op je onbetrouwbaardere 8v Turbo?? :shock: :shock:

Maar toch: Vliegwiel aflaten draaien (sneller op toeren)
Andere zuigers (meer compressie)
Motormanagement aanpassen (andere chip)
Open luchtfilter, polijsten inlaat traject

WEER EEN TURBO SAAB KOPEN, LIEFST EEN CLASSIC!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 14 feb, 2004 1:58

troll schreef:WEER EEN TURBO SAAB KOPEN, LIEFST EEN CLASSIC!
Voor een groot turbogat en dus het gevoel van snelheid en power...........ja.

Voor makkelijk en betaalbaar te tunen Saabs is een T5 model de beste optie, vooral de 9000 Aero.

Plaats reactie