Ombouw t8 naar T16+ modificatie blok.
-
Uradius
- Geregistreerd lid
Ombouw t8 naar T16+ modificatie blok.
Ik ben van plan om in de loop van volgend jaar een t16 blok en bak in mijn t8 te gaan leggen.
Het blok zal gereviseerd worden.
Nu zijn mijn vragen:
-Wat moet ik allemaal aanpassen?
en
-Wat sluit er het beste qua tuning op aan?
(Dan bedoel ik welke zuigers, kop, turbo e.d.)
Ik kan het zelf wel uitzoeken, maar ik hoop dat ik de ervaringen van hier kan gebruiken om een toppertje te maken.
Nu zijn mijn vragen:
en
Ik kan het zelf wel uitzoeken, maar ik hoop dat ik de ervaringen van hier kan gebruiken om een toppertje te maken.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Re: Ombouw t8 naar T16+ modificatie blok.
Dit is volgens eerder aan de orde geweest op dit forum.Uradius schreef:Ik ben van plan om in de loop van volgend jaar een t16 blok en bak in mijn t8 te gaan leggen.
Nu zijn mijn vragen:
en
In het kort: een hoop werk; je kan beter een 16 klepper kopen dat is goedkoper.
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Re: Ombouw t8 naar T16+ modificatie blok.
Beetje kort door de bocht. Deze auto's zijn inmiddels allemaal ouder dan 12 jaar, dus als je een beetje aan het upgraden slaat en het goed wil doen, kom je op den duur toch niet onder ingrijpende (deel)revisies uit - of je moet toevallig net dat ene T16 exemplaar in absolute nieuwstaat te pakken hebben (in welk geval het argument 'goedkoper' ook niet meer opgaat).Robberts schreef:Dit is volgens eerder aan de orde geweest op dit forum.
In het kort: een hoop werk; je kan beter een 16 klepper kopen dat is goedkoper.
Als je een T8 hebt die qua carrosserie e.d. echt goed is en/of toch al aan een restauratie bezig bent, dan is het zeker zinnig daarbij gelijk een ombouw naar T16 te overwegen.
Verschillen tussen de onderblokken/toebehoren zijn m.n. het onderste distributietandwiel, het distributiedeksel, de rechter motorsteun inclusief stuurbekrachtigingspomp (dat laatste geldt in ieder geval voor oudere T8 modellen) en de zuigers. T8 APC zuigers en een '86-'93 2.0 liter 16 kleps cilinderkop geven samen echter een compressieverhouding van ~8,25:1 hetgeen tamelijk gunstig is voor een getunede motor die met hogere turbodrukken gaat draaien.
De 2,3 liter kop van een '90-'93 9000 en de kop van een 900i16-2.1 (zijn gelijk aan elkaar) 'flowen' beter, maar verlagen de compressie nog iets verder. Je hebt tevens een inlaatspruitstuk van een 2,1 liter 900i16 nodig.
De LH brandstofinjectie is in zijn totaliteit vrij makkelijk over te zetten als je de complete kabelboom hebt. Er zijn maar een handjevol punten waar deze aansluit op de bestaande bekabeling (uit mijn hoofd een vaste en geschakelde +12 Volt, het omzetten van de zekering naar de benzinepomp en twee aansluitingen bij stekker nr. 67 in de motorruimte aan de bestuurderskant, vlakbij de zekeringkast). De extra-luchtschuif van de T8 kun je evt. blijven gebruiken - T16 injectiestuurkasten voor auto's zonder lambdasensor/kat hebben so wie so geen aansluiting voor de AIC (stappenmotor stationair toerental).
APC aanpassen of T16 kast inklikken.
-
MISTY
- Geregistreerd lid
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
John.K
- Geregistreerd lid
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
900T-R
- Geregistreerd lid
Hm, I wish...RoccoH schreef:Dat legt 900T-R net allemaal uit!Uradius schreef:Kan ik met een t8 blok dan ook een 16v kop gebruiken?
(Hint: 900T-R's Saabine haalt 300+ pk uit een uit 8V blok met 16V kop)
Maar inderdaad, de eerste 16v-versie van Saabine maakte nog gebruik van het originele (T8 )-blok. Het huidige is gebouwd door Sweedspeed Racing op basis van een 'leeg' '91er blok.
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Als je geen 10.000 euro hebt liggen voor een topexemplaar (en dan nog is het uitkijken geblazen), dan denk ik dat je niet veel keus hebt, m.a.w. je zou gek zijn om een echt goede T8 weg te doen voor een T16 waarvan je maar moet afwachten hoe hij is. Zoveel échte auto's van 12+ jaar oud zijn er niet meer, en wanneer je een andere auto in deze leeftijdsklasse koopt kom je achteraf altijd wel 'dingetjes' tegen...John.K schreef:Conclusie, niet doen en een T16 kopen, uiteindelijk ben je zoveel kwijt in tijd en geld waardoor de aanschaf van een T16 goedkoper zou zijn.
Suc6
John
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Neuh, als je de motor er uit haalt is het een kwestie van distributie omzetten. Andersom kan trouwens ook en is ook al gedaan (door iemand met een 90 of een 99 die alleen maar een later 900i16 blok kon vinden als vervanging voor het kapotte onderblok).MISTY schreef:word wel heel lastigUradius schreef:Kan ik met een t8 blok dan ook een 16v kop gebruiken?
-
Uradius
- Geregistreerd lid
Het is maar een hobby.900T-R schreef:Als je geen 10.000 euro hebt liggen voor een topexemplaar (en dan nog is het uitkijken geblazen), dan denk ik dat je niet veel keus hebt, m.a.w. je zou gek zijn om een echt goede T8 weg te doen voor een T16 waarvan je maar moet afwachten hoe hij is. Zoveel échte auto's van 12+ jaar oud zijn er niet meer, en wanneer je een andere auto in deze leeftijdsklasse koopt kom je achteraf altijd wel 'dingetjes' tegen...John.K schreef:Conclusie, niet doen en een T16 kopen, uiteindelijk ben je zoveel kwijt in tijd en geld waardoor de aanschaf van een T16 goedkoper zou zijn.
Suc6
John
Hij is voor erbij en ik wil voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk bereiken + ik wil het meeste zelf doen.
Zogauw als het me 10000 euro gaat kosten ruil ik de andere saab wel in voor een 9-5 station met turbo ofzo.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
Robbert
- Donateur (6x)

Maar van dat geld klopt dan wel lijkt me!RoccoH schreef:de conclusie is juist andersom he... want als je toch bezig bent kan je het beter meteen goed doenJohn.K schreef:Conclusie, niet doen en een T16 kopen, uiteindelijk ben je zoveel kwijt in tijd en geld waardoor de aanschaf van een T16 goedkoper zou zijn.
Suc6
John