Motor tuning 900c

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 14 nov, 2005 18:51

bennie schreef:En kan ik mij -93 9000 kop met 2.0T nokkenassen wel of niet gebruiken?
Tuurlijk.
'Longblock' 2.3 kop = goed
T5 kop = beter
T7 kop = best (voor straat/circuitgebruik in een 2.0 Saab, voor een 500 pk dragracer beter een T5 kop gebruiken).
bennie schreef:
Het meeste wil ik allemaal zelf doen, zoals het flowen van de kop, inlaat, uitlaat, motor opbouwen, dit ook om de kosten een beetje acceptabel te houden :wink: .
Demonteren/monteren, opbouwen, het uitdokteren van alles in de motorruimte (inlaattraject met intercooler, uitlaat, etc. etc.) kan je allemaal makkelijk zelf doen. Maar voor het goed flowen van een kop zal je verrekte goed moeten weten wat je doet - goede tuners gebruiken een flowbench om te controleren of hun werk ook inderdaad het gewenste resultaat oplevert, en hebben ook dan nog meestal wel een paar koppen van een bepaald type naar de kl*** geholpen voordat ze dat resultaat bereiken (hetgeen ze natuurlijk op alle volgende koppen van dat type toepassen). Materiaal dat je teveel hebt afgenomen, komt niet meer terug! Het is een kwestie van je theorie kennen en vooral heel veel ervaring.

Als doe-het-zelver zou ik alleen de poorten van kop en inlaatspruitstuk zo bewerke dat ze precies op elkaar aansluiten (bij de uitlaatpoorten geldt dat die in het spruitstuk in ieder geval niet kleiner mogen zijn dan in de kop) gebruikmakend van de pakking als 'sjabloon', en 'ruwe' plaatsen (gietnden, randen e.d.) gladmaken. De inlaatpoorten niet tot een spiegelgladde finish polijsten (als je daar al het geduld voor zou hebben) dit werkt contraproductief! Ik heb zoiets ooit wel eens met een achtkleps kop gedaan, maar het is meer iets van 'als hij er dan toch afligt, schaden doet het zeker niet' - je moet er geen grote vermogenwinsten van verwachten. Het verder bewerken van poorten en verbrandingskamers zou ik in dit geval achterwege laten: de kans is nadrukkelijk aanwezig dat het resultaat eerder een verlies (in koppel bij lagere toerentallen/belastingen door verlies aan luchtsnelheid) dan een winst (in topvermogen) te zien geeft.
bennie schreef:
Aha!! je hebt dus een 2.1 motor!
Gaat dit wel goed met dunne cilinderwanden onderling?
Heb wel eens gehoord dat dit wel een problemen geeft!?

In principe wordt het blok minder stijf bij grotere cilinderboringen. Maar bij mijn blok is de boring 92 mm (cilinderinhoud 2.074 cc), wat hetzelfde is als de 750 pk rallycrossmonsters van Trollspeed/Per Eklund (zelfde zuigers ook) - dus het lijkt me veilig te constateren dat dit ook bij hoog belaste turbomotoren geen issue van belang is... ;) De 2,1 liter motor in de 900 heeft een boring van 93 mm (cilinderinhoud 2.119 cc); in Zweden gaan ze bij niet-turbomotoren vaak tot 94 mm...

Mvg, Bennie

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 14 nov, 2005 20:24

RoccoH schreef:
bennie schreef:...
Nog een paar vraagjes: w

Wat is shotpeenen??...
Shotpeenen is een oppervlaktebehandeling voor metalen waarbij het metaal bestraald wordt met kleine kogeltjes met als doel de de (sterkte-)eigenschappen van het metaal te verbeteren. Een soort van modern smeden (met de grote hamer op het metaal slaan in de smidse) :)
Aha!

Ik ben weer een stuk wijzer geworden! 8)

Zullen ze dit bij een revisie bedijf ook doen, of weet iemand een adresje in omgeving Enschede woor ze dit doen??

Gr, Bennie

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 14 nov, 2005 20:30

900T-R schreef: De 2,1 liter motor in de 900 heeft een boring van 93 mm (cilinderinhoud 2.119 cc); in Zweden gaan ze bij niet-turbomotoren vaak tot 94 mm...
Ik zou dus ook een 2.1 blok aan kunnen schaffen en ombouwen?

Gr, Bennie

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » di 15 nov, 2005 1:38

Als doe-het-zelver zou ik alleen de poorten van kop en inlaatspruitstuk zo bewerke dat ze precies op elkaar aansluiten (bij de uitlaatpoorten geldt dat die in het spruitstuk in ieder geval niet kleiner mogen zijn dan in de kop) gebruikmakend van de pakking als 'sjabloon', en 'ruwe' plaatsen (gietnden, randen e.d.) gladmaken. De inlaatpoorten niet tot een spiegelgladde finish polijsten (als je daar al het geduld voor zou hebben) dit werkt contraproductief! Ik heb zoiets ooit wel eens met een achtkleps kop gedaan, maar het is meer iets van 'als hij er dan toch afligt, schaden doet het zeker niet' - je moet er geen grote vermogenwinsten van verwachten. Het verder bewerken van poorten en verbrandingskamers zou ik in dit geval achterwege laten: de kans is nadrukkelijk aanwezig dat het resultaat eerder een verlies (in koppel bij lagere toerentallen/belastingen door verlies aan luchtsnelheid) dan een winst (in topvermogen) te zien geeft.
wou ik zelf ook doen in en uitlaat passend op elkaar maken en polieren/polijsten. ik zelf heb veel ervaring met tuning van 2 takt motoren(brommertjes) en hierbij doen wij dit ook. en carters worden hier gezandstraald. dus alles op elkaar aanpassen enz oneffenheden wegwerken zal geen grote vermogenwinst opleveren maar alle beetjes helpen. natuurlijk wel veel werk.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 15 nov, 2005 9:21

bennie schreef:
900T-R schreef: De 2,1 liter motor in de 900 heeft een boring van 93 mm (cilinderinhoud 2.119 cc); in Zweden gaan ze bij niet-turbomotoren vaak tot 94 mm...
Ik zou dus ook een 2.1 blok aan kunnen schaffen en ombouwen?

Gr, Bennie
Niet doen. 2.1 Blokken schijnen van een ander, minder materiaal te zijn (in de US veel problemen met corrosie aan het koppakkingvlak, er is een officieel bulletin dat aanraadt e.e.a. op te vullen met JB Weld :roll: en je zal problemen krijgen met het vinden van geschikte zuigers. De 92 mm Cosworth exemplaren waren de grootste die Frank van Oeteren van Sweedspeed kon aanraden voor een turbomotor. 'Toevallig' waren ze bij Trollspeed tot dezelfde conclusie gekomen t.a.v. de Cosworth zuigers, dus dat zit wel goed...

Tevens denk ik dat je met 92 mm in een high pressure turbomotor (gezien de cilinderdrukken) aan de veilige kant zit, terwijl over het opboren tot 93 mm hier en daar nog wel wat discussie is...

M a r c
Geregistreerd lid

Bericht door M a r c » di 15 nov, 2005 13:56

jovracing schreef:
wou ik zelf ook doen in en uitlaat passend op elkaar maken en polieren/polijsten. ik zelf heb veel ervaring met tuning van 2 takt motoren(brommertjes) en hierbij doen wij dit ook. en carters worden hier gezandstraald. dus alles op elkaar aanpassen enz oneffenheden wegwerken zal geen grote vermogenwinst opleveren maar alle beetjes helpen. natuurlijk wel veel werk.
De term is "blueprinten"

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 16 nov, 2005 14:33

Bedankt voor de uitleg!

Heb ik nog een paar vraagjes over de chargecooler:

: Hebben ze de gewone IC gewoon ondergedompeld, of hoe moet ik dit mij voorstellen?

En welk soort (chargecooler) radiator hebben ze gebruikt?

Ik ben van plan om op korte termijn zelf een chargecooler te bouwen.
Ik wil om de gewone IC een element van koper er omheen bouwen en het water moet door de lammelen gaan lopen en dan kruislings, ik weet alleen niet of de IC wel tegen koelvloeistof kan.

Ik ga het zo bouwen dat lekkage uitgesloten is!

Gr, Bennie

PS:
gisteren de fuelregulator opgevoerd tot 3.3 bar met de benzinedrukmeter erbij en nieuwe bougiekabels gemonteerd (bij Elferink gekregen om uit te testen, het zijn silicone kabels en kosten rond de 40 euro, ben tot nu toe erg tevreden!) omdat auto slecht wou starten en op 3 poten even liep, probleem nu opgelost! 8)

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 16 nov, 2005 17:58

bennie schreef:Bedankt voor de uitleg!

Heb ik nog een paar vraagjes over de chargecooler:

: Hebben ze de gewone IC gewoon ondergedompeld, of hoe moet ik dit mij voorstellen?

En welk soort (chargecooler) radiator hebben ze gebruikt?

Ik ben van plan om op korte termijn zelf een chargecooler te bouwen.
Ik wil om de gewone IC een element van koper er omheen bouwen en het water moet door de lammelen gaan lopen en dan kruislings, ik weet alleen niet of de IC wel tegen koelvloeistof kan.

Ik ga het zo bouwen dat lekkage uitgesloten is!
Sweedspeed bouwde er eentje door een aluminium IC (-'85 T16) van een watermantel te voorzien. Ze hadden dat al een keer eerder gedaan, maar deze was hen zo slecht bevallen dat ze het geen tweede keer meer doen...

Radiateur heb ik laten maken door een radiateurenfabriek - even breed als de radiateur voor de motorkoeling (in totaliteit - koelblok iets breder omdat de eindtanks niet zo groot zijn), 15 cm hoog en 4 cm dik.

Pomp is een 'auxiliary electric waterpump' van Davies Craig. Overlooptankje van Volkswagen (zit in zo'n beetje elk VAG-product van de laatste vijftien jaar of zo... ).

Er zijn genoeg watergekoelde intercoolerblokken in de handel die zouden kunnen passen in een 900. PWR (Australië, heb ze in Nederland gezien bij DBM in Maarsen) maakt ze in de vorm van een 'thermosfle', met een beetje goede wil past er één op de plek waar normaal de aanvoerbuis van turbo naar intercooler/gasklephuis (LPT) zit en kan je zonder omwegen terug naar het gasklephuis. Nog mooier zou zijn er ééntje te integreren in het inlaatspruitstuk (waar nu de plenum zit à la Jaguar supercharged V8 (die heeft er natuurlijk twee). Ik heb wel eens een foto gezien op Saabnet van een naar verluidt fabrieksrallyauto (99 of 900) die zoiets had.

Plaats reactie