Tuurlijk.bennie schreef:En kan ik mij -93 9000 kop met 2.0T nokkenassen wel of niet gebruiken?
'Longblock' 2.3 kop = goed
T5 kop = beter
T7 kop = best (voor straat/circuitgebruik in een 2.0 Saab, voor een 500 pk dragracer beter een T5 kop gebruiken).
Demonteren/monteren, opbouwen, het uitdokteren van alles in de motorruimte (inlaattraject met intercooler, uitlaat, etc. etc.) kan je allemaal makkelijk zelf doen. Maar voor het goed flowen van een kop zal je verrekte goed moeten weten wat je doet - goede tuners gebruiken een flowbench om te controleren of hun werk ook inderdaad het gewenste resultaat oplevert, en hebben ook dan nog meestal wel een paar koppen van een bepaald type naar de kl*** geholpen voordat ze dat resultaat bereiken (hetgeen ze natuurlijk op alle volgende koppen van dat type toepassen). Materiaal dat je teveel hebt afgenomen, komt niet meer terug! Het is een kwestie van je theorie kennen en vooral heel veel ervaring.bennie schreef:
Het meeste wil ik allemaal zelf doen, zoals het flowen van de kop, inlaat, uitlaat, motor opbouwen, dit ook om de kosten een beetje acceptabel te houden.
Als doe-het-zelver zou ik alleen de poorten van kop en inlaatspruitstuk zo bewerke dat ze precies op elkaar aansluiten (bij de uitlaatpoorten geldt dat die in het spruitstuk in ieder geval niet kleiner mogen zijn dan in de kop) gebruikmakend van de pakking als 'sjabloon', en 'ruwe' plaatsen (gietnden, randen e.d.) gladmaken. De inlaatpoorten niet tot een spiegelgladde finish polijsten (als je daar al het geduld voor zou hebben) dit werkt contraproductief! Ik heb zoiets ooit wel eens met een achtkleps kop gedaan, maar het is meer iets van 'als hij er dan toch afligt, schaden doet het zeker niet' - je moet er geen grote vermogenwinsten van verwachten. Het verder bewerken van poorten en verbrandingskamers zou ik in dit geval achterwege laten: de kans is nadrukkelijk aanwezig dat het resultaat eerder een verlies (in koppel bij lagere toerentallen/belastingen door verlies aan luchtsnelheid) dan een winst (in topvermogen) te zien geeft.
bennie schreef:
Aha!! je hebt dus een 2.1 motor!
Gaat dit wel goed met dunne cilinderwanden onderling?
Heb wel eens gehoord dat dit wel een problemen geeft!?
In principe wordt het blok minder stijf bij grotere cilinderboringen. Maar bij mijn blok is de boring 92 mm (cilinderinhoud 2.074 cc), wat hetzelfde is als de 750 pk rallycrossmonsters van Trollspeed/Per Eklund (zelfde zuigers ook) - dus het lijkt me veilig te constateren dat dit ook bij hoog belaste turbomotoren geen issue van belang is...De 2,1 liter motor in de 900 heeft een boring van 93 mm (cilinderinhoud 2.119 cc); in Zweden gaan ze bij niet-turbomotoren vaak tot 94 mm...
Mvg, Bennie