Traction control op Viggen uit 2000
-
Viggen2000
- Geregistreerd lid
Traction control op Viggen uit 2000
Ik ben in het gelukkige bezit van een 9-3 Viggen cabrio uit 2000 (en vandaag voor het eerst actief op dit mooie forum).
De auto rijdt heerlijk. De auto kan alleen wel traction control gebruiken. Vooral voor de veiligheid. Kan dit achteraf worden ingebouwd? Zo ja, is er iemand die dit voor mij kan inbouwen of weet wie daar ervaring mee heeft?
Op eBay zie je soms TCS modules met TCS knop e.d.
De auto rijdt heerlijk. De auto kan alleen wel traction control gebruiken. Vooral voor de veiligheid. Kan dit achteraf worden ingebouwd? Zo ja, is er iemand die dit voor mij kan inbouwen of weet wie daar ervaring mee heeft?
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Re: Traction control op Viggen uit 2000
Hoi en welkom bij "ons" op het forum.Viggen2000 schreef:Ik ben in het gelukkige bezit van een 9-3 Viggen cabrio uit 2000 (en vandaag voor het eerst actief op die mooie forum).
Ik vraag me af....Een Viggen had toch standaard TCS?
Is je Viggen nog standaard, of is deze getuned?
groeten Sander
-
Viggen2000
- Geregistreerd lid
TCS niet standaard
TCS was in 1999 en 2000 niet standaard op de Viggen. Het was zelfs geen optie meen ik mij te herinneren.
In modeljaar 2001 was TCS wel standaard op de Viggen, maar toen werd de Viggen in NL niet meer geleverd dacht ik. Wel in de USA.
De Viggen is nog helemaal standaard. Wel voorzien van Viggen Rescue Kit van Abbot.
Zonder tuning rijdt de Viggen al als een duivel. Meer vermogen lijkt me niet zo'n goed idee. Ik heb een 2001 aero cabrio gehad met Hirsch tuning tot 230 pk, maar die was toch niet zo snel.
In modeljaar 2001 was TCS wel standaard op de Viggen, maar toen werd de Viggen in NL niet meer geleverd dacht ik. Wel in de USA.
De Viggen is nog helemaal standaard. Wel voorzien van Viggen Rescue Kit van Abbot.
Zonder tuning rijdt de Viggen al als een duivel. Meer vermogen lijkt me niet zo'n goed idee. Ik heb een 2001 aero cabrio gehad met Hirsch tuning tot 230 pk, maar die was toch niet zo snel.
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Re: TCS niet standaard
Een 2,3 is ook stukken sneller, komt doordat het max. koppel bij een lager toerental ligt.Viggen2000 schreef:TCS was in 1999 en 2000 niet standaard op de Viggen. Het was zelfs geen optie meen ik mij te herinneren.
Achteraf TCS schijnt te kunnen, een andere mogelijkheid is om een ecu van DTA in te bouwen. Deze heeft de mogelijkheid van TCS en zelfs launch control. Ik ben zelf hier mee bezig. Voordeel naast TCS en launch is dat je de software na iedere hardware matige ingreep kunt wijzigen.
-
turboflix
- Donateur

Re: TCS niet standaard
[hee speekie..kijk je wel uit met je launch control??
dat je hem niet naar boven afschiet maar gewoon vooruit he?

dat je hem niet naar boven afschiet maar gewoon vooruit he?
-
Hanm
- Lid van verdienste
Kan inderdaad achteraf worden ingebouwd, vergt echter wel wat kabelboommodificaties. Ik ben het zelf van plan nog te gaan doen, de spullen liggen al een jaar klaar, alleen de tijd is nog even een probleem. Ik zou wel een fabrieks TCS systeem willen gebruiken (bv. van een Aero van 2001 of nieuwer). Systemen zoals Speektuning ze noemt zie ik niet zo heel veel meerwaarde van in, die geven slechts minder gas, dat kun je mijns inziens zelf ook.... voordeel van een fabriekssysteem (Bosch) is dat deze ook differentieel kan remmen ofwel het spinnende wiel bijremmen terwijl het motorkoppel hoog blijft, dit geeft je naast veiligheid ook gewoon performance winst bij uitaccelereren in bochten..... tot op zekere hoogte de functionaliteit van een sperdiff.
-
Viggen2000
- Geregistreerd lid
onderdelen
Interessant Hanm, bedankt voor je reactie.
Weet jij de onderdeelnummers van de onderdeln die nodig zijn?
Dan kan ik zien of die spullen die regelmatig op eBay verschijnen de moeite van het kopen waard zijn.
Als je de TCS bij jezelf hebt ingebouwd, zou je dat dan ook bij mijn Viggen kunnen doen? Niet voor niks natuurlijk.
Weet jij de onderdeelnummers van de onderdeln die nodig zijn?
Dan kan ik zien of die spullen die regelmatig op eBay verschijnen de moeite van het kopen waard zijn.
Als je de TCS bij jezelf hebt ingebouwd, zou je dat dan ook bij mijn Viggen kunnen doen? Niet voor niks natuurlijk.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Onderdeelnummers weet ik niet uit mijn hoofd, maar het gaat in feite alleen maar om de hydraulische eenheid, ofwel remdrukverdeler. die moet vervangen worden door een ABS/TCS versie i.p.v. ABS only. Daarnaast is een kabelboom nodig i.v.m. een andere meerpolige connector op deze unit.
Over de inbouw hebben we langs een andere weg contact...
Over de inbouw hebben we langs een andere weg contact...
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
dat lijkt me wel dramatisch hoor, zo'n 230pk sterke Viggen motor in een 9-3 zonder traction control
als ik bij onze eigen 9-5 met slechts een 2.0t al zó gauw wielspin heb (vooral op nat wegdek)
ja ook onze auto zou best TC kunnen gebruiken, maargoed we doen hem toch weg dus is het niet meer de moeite dat nog te gaan inbouwen....
mijn oom heeft trouwens ook een 9-3 uit 1999, maar dan met de 2.0T van 185pk... ook hij heeft geen traction control en mist het wel
davidjoost
als ik bij onze eigen 9-5 met slechts een 2.0t al zó gauw wielspin heb (vooral op nat wegdek)
ja ook onze auto zou best TC kunnen gebruiken, maargoed we doen hem toch weg dus is het niet meer de moeite dat nog te gaan inbouwen....
mijn oom heeft trouwens ook een 9-3 uit 1999, maar dan met de 2.0T van 185pk... ook hij heeft geen traction control en mist het wel
davidjoost
-
Hanm
- Lid van verdienste
-
marcsz
- Geregistreerd lid
welkom viggen 2000 ! het is een schitterende auto hé en heel bijzonder.
kon er vorig jaar eentje kopen in belgie ,middelkerke.van een liefhebber vroeg er een beetje te veel voor. heb maar een aero cabrio 2002 MET tc gekocht;deze tc is echter ook geen wonder met maptun 1 gaat ie ook alle kanten uit en in de regen draaien de wielen als een gek door zodat ik mijn gas loslaat, misschien doet de auto dat vanzelf, maar ik voel niet echt dat er iets gebeurd
kon er vorig jaar eentje kopen in belgie ,middelkerke.van een liefhebber vroeg er een beetje te veel voor. heb maar een aero cabrio 2002 MET tc gekocht;deze tc is echter ook geen wonder met maptun 1 gaat ie ook alle kanten uit en in de regen draaien de wielen als een gek door zodat ik mijn gas loslaat, misschien doet de auto dat vanzelf, maar ik voel niet echt dat er iets gebeurd
-
Maarten
- Lid van verdienste