saab 900 classic tuning
-
jovracing
- Geregistreerd lid
-
RoccoH
- Donateur (5x)

plus dat volgens mij de drijfstangen een langere slag hebben waardoor je aan de onderkant bij de versnellingsbak geen ruimte meer hebt om de krukas rond te kunnen laten draaien en aan de bovenkant geen ruimte meer hebt onder de motorkap om alles te verhogen om ruimte vrij te maken aan de onderkant.speektuning schreef:Ranja schreef:Gewoon 2.3 turboblok uit 9000 inleggen en die verder tunen
Volgens mij is dit niet zo gewoon toch? Dan hadden veel meer Saab-rijders dit al gedaan. Aan de kant van de krukaspoelie is de krukas toch te lang?
Plus dat alle (?) blokaccesoires zoals startmotor, dynamo, waterpomp op andere locaties gemonteerd zitten.
-
jovracing
- Geregistreerd lid
resultaat zal pas binne 2-3 jaar zijn
spijtig genoeg eerst wat €€€€ bij elkaar sparen.
had deze thread geopend om een richtlijn rond de prijs en nuttige info te verzamelen.
is tot nu toe al goed gebeurt. kan mss wel beter.
het resultaat zal er zeker komen, altijd al een droom geweest om een classic 900 te tune. ook al ben ik maar 22jaar daarom eerst ff wat sparen. maar wil er rond de 12000€ (500.000bfr) in steken, aankoop auto en allens bij dus.
zoveel te meer info ik kan op doen zo te beter dit mag dus op elk vlak zijn. interrieur, body als motorisch!
dus alles is altijd welkom!!!!!!
spijtig genoeg eerst wat €€€€ bij elkaar sparen.
had deze thread geopend om een richtlijn rond de prijs en nuttige info te verzamelen.
is tot nu toe al goed gebeurt. kan mss wel beter.
het resultaat zal er zeker komen, altijd al een droom geweest om een classic 900 te tune. ook al ben ik maar 22jaar daarom eerst ff wat sparen. maar wil er rond de 12000€ (500.000bfr) in steken, aankoop auto en allens bij dus.
zoveel te meer info ik kan op doen zo te beter dit mag dus op elk vlak zijn. interrieur, body als motorisch!
dus alles is altijd welkom!!!!!!
-
jovracing
- Geregistreerd lid
enkele vraagjes:
was gisteren achter iets aan het zoeken, weet niet meer wat?
kwam ik een foto tegen van het stuk tussen motor en turbo zelf gemaakt.
deze kwamen bij de turbo bij elkaar. zoiets maar dan voor een saab:

heeft dit veel nut?
en was juist ff achter iets aan het zoeken.
zou het nut hebben als eentje van de deze monteer?
http://www.turboneticsinc.com/valves_bypassoverview.htm
of eentje van de deze?
http://www.turboneticsinc.com/valves_gateoverview.htm
of een van deze turbo's?
http://www.turboneticsinc.com/turbo_overview.htm
en dan nog iets heel anders: zou je een dubbele turbo op een saab kunne maken? als je nu bvb: 2 uitlaaten naar 1 turbo en de andere 2 naar een andere turbo. of zou dit niet gaan?
was gisteren achter iets aan het zoeken, weet niet meer wat?
kwam ik een foto tegen van het stuk tussen motor en turbo zelf gemaakt.
deze kwamen bij de turbo bij elkaar. zoiets maar dan voor een saab:
heeft dit veel nut?
en was juist ff achter iets aan het zoeken.
zou het nut hebben als eentje van de deze monteer?
http://www.turboneticsinc.com/valves_bypassoverview.htm
of eentje van de deze?
http://www.turboneticsinc.com/valves_gateoverview.htm
of een van deze turbo's?
http://www.turboneticsinc.com/turbo_overview.htm
en dan nog iets heel anders: zou je een dubbele turbo op een saab kunne maken? als je nu bvb: 2 uitlaaten naar 1 turbo en de andere 2 naar een andere turbo. of zou dit niet gaan?
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
Ruud
- Geregistreerd lid
2 turbo's zijn waarschijnlijk totaal overbodig, een V-motor heeft deze wel eens per cilinderbank, bij een 4cilinder heeft dit geen nut.
1 goede turbo kan waarschijnlijk meer druk leveren dan je blok uberhaupt aan kan.
Je ziet wel eens bij bijv. getunede Supra's dat ze de orginele biturbo vervangen door een single turbo, zodat deze in z'n eentje de hoge druk levert. ipv 2 relatief lage.
1 goede turbo kan waarschijnlijk meer druk leveren dan je blok uberhaupt aan kan.
Je ziet wel eens bij bijv. getunede Supra's dat ze de orginele biturbo vervangen door een single turbo, zodat deze in z'n eentje de hoge druk levert. ipv 2 relatief lage.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Hoeft niet. Je kan een kleine turbo gebruiken voor de lagere toerentallen en een FB turbo voor de hogere toerentallen (zie BMW). Of je kan een compressor combineren met een turbo (zie vw 1.4 gt met 170pk)Ruud schreef:2 turbo's zijn waarschijnlijk totaal overbodig, een V-motor heeft deze wel eens per cilinderbank, bij een 4cilinder heeft dit geen nut.
-
viggen
- Geregistreerd lid
Ben van plan deze winter aan een project car te beginnen doel is 900 van
86 met een 2.3 blok van een 9000 jaar 93 met trionic injectie . 2 turbo`s gt 17 lagere toeren tb25/28 stage 2 hogeretoeren. droge oliepan. 8000 a 9000 toeren moet de motor gaan draaien .750cc injectors. stage 4 nokkenassen enz ... de rest zien we wel . Hoop dat alles gaat passen ben er allemaal niet zo zeker van .Een voordeel heb ik wel het word een sprint car dus we kunnen er wel wat aan lassen en slijpen
86 met een 2.3 blok van een 9000 jaar 93 met trionic injectie . 2 turbo`s gt 17 lagere toeren tb25/28 stage 2 hogeretoeren. droge oliepan. 8000 a 9000 toeren moet de motor gaan draaien .750cc injectors. stage 4 nokkenassen enz ... de rest zien we wel . Hoop dat alles gaat passen ben er allemaal niet zo zeker van .Een voordeel heb ik wel het word een sprint car dus we kunnen er wel wat aan lassen en slijpen
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
viggen schreef:Ben van plan deze winter aan een project car te beginnen doel is 900 van
Dat is een leuk projekt.......heb mijn twijfels of je genoeg hebt aan alleen de winterperiode! Je houdt ons toch weer op de hoogte he?
-
Maarten
- Lid van verdienste
Zo'n oliekoeler in de vorm van je grill is erg mooi. Na verloop van tijd zullen er echter insecten tussen de koelvinnen gaan zitten. Kijk maar eens hoe een koelwaterradiator er na een jaar uitziet. In het ergste geval zou je zelfs een olielekkage kunnen krijgen door steenslag.
Een universele Setrab (is dan toch weer Zweeds
) oliekoeler achter de grill is misschien een goedkopere oplossing.
Een universele Setrab (is dan toch weer Zweeds
-
jovracing
- Geregistreerd lid
heb nog enkele vraagjes:
* als ik een t3 (turboturbonitics of wat zouden jullie aanraden?), 3" downpipe, 3" uitlaatlijn en 3" einddemper van rvs,fmic van een andere auto/type(mss iemand een idee waar er een grote in zit?), inlaatspruitstuk 2,1, gemod apc. moet ik dan noodzakelijke dingen aanpassen?
bv by-pass valve, waste gate, injectors,andere kop,enz... en van welke merken is dit te verkrijgen?
* ik zou ook een airflow front en rear bumper moeten kunne bemachtigen. ieand een idee waar deze verkrijgbaar zijn?
* heb ik ooit eens gezien dat iemand zijn auto verlate, sleutels uit contact verwijderde, auto vast maakte en dat deze auto bleef draaien en na enkele min stil valde. volgens mij voor de turbo te laten nadraaien en de handel wat af te laten koelen. zou dit te maken zijn door een schakelaar die na een bepaalde tijd onderbreekt te maken zijn ofzo?
remmerij heb ik ook aangedacht brembo 314mm schijven en 4 zuigers tellende remklauwen, stallenremleidingen. dus 17" velgen zullen moeten geplaats worden.
* als ik een t3 (turboturbonitics of wat zouden jullie aanraden?), 3" downpipe, 3" uitlaatlijn en 3" einddemper van rvs,fmic van een andere auto/type(mss iemand een idee waar er een grote in zit?), inlaatspruitstuk 2,1, gemod apc. moet ik dan noodzakelijke dingen aanpassen?
bv by-pass valve, waste gate, injectors,andere kop,enz... en van welke merken is dit te verkrijgen?
* ik zou ook een airflow front en rear bumper moeten kunne bemachtigen. ieand een idee waar deze verkrijgbaar zijn?
* heb ik ooit eens gezien dat iemand zijn auto verlate, sleutels uit contact verwijderde, auto vast maakte en dat deze auto bleef draaien en na enkele min stil valde. volgens mij voor de turbo te laten nadraaien en de handel wat af te laten koelen. zou dit te maken zijn door een schakelaar die na een bepaalde tijd onderbreekt te maken zijn ofzo?
remmerij heb ik ook aangedacht brembo 314mm schijven en 4 zuigers tellende remklauwen, stallenremleidingen. dus 17" velgen zullen moeten geplaats worden.