Even een update.
Een nieuwe carterpan met het oliereservoir aan vliegwielzijde is intussen gemaakt. Aan vliegwielzijde een nieuwe vul-/peil aansluiting gemaakt; de originele kan ik niet gebruiken omdat hier de pan niet diep genoeg is (ik wil deze opening wel gaan gebruiken als extra carterventilatie).
De kop is voorzien van Volvo klepveren (9135130) en twee Catcams 6100202 nokkenassen.
De rompmotor hangt er intussen in.
Rechter motorsteun met opening voor carterventilatiebuis.
De originele oliefilteradapter kan niet aan de zijkant van de motor blijven zitten (was ik al wel bang voor). Hier moet ik een adapterplaat voor gaan maken en een extern oliefilter toepassen.
Heb silent blocks van een Toyota Supra Ma70 gebruikt (groot oppervlak/kleine bouwhoogte).
Het lijkt er nu goed op dat de beoogde TD04HL-16T uit een Volvo V70 II 2.3 T5 gaat passen onder het Saab 9000 turbo uitlaatspruitstuk.
Eén nadeel: de zuigzijde van de turbo komt zo precies voor de aanzuigzijde van de originele waterpomp. Maar dit weegt wat mij betreft niet op tegen de in mijn ogen mooie oplossing voor de turbolader. Misschien dan toch maar uitkijken naar een betrouwbare electrische waterpomp.
Of weet iemand nog een Saab-pomp waarbij de aanzuigaansluiting niet haaks op de motor staat? (ik ken maar 1 type dat tegen de B204 past)