B204 -> B206 in Ascona-B:

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
9000-95
Donateur
Donateur

Re: B204L in Ascona-B en even voorstellen

Bericht door 9000-95 » vr 02 nov, 2012 20:36

RacesconaB204L schreef:...Voordeel van mijn DTA is vooral de eenvoud. Ook geen luchtmassameter nodig. Enige ingangssignalen zijn: krukassensor, gasklepstand, watertemp, inlaatluchttemp en laaddruk (lambda kan maar hoeft niet)
klinkt als Trionic 5 :wink:

Is dat niet lastig mappen zonder lmm? Moet je zelf van scratch een VE map gaan knutselen

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » vr 02 nov, 2012 23:55

[]Lastig? Zonder testbank is het wel lastig, duurt dan langer en dan is de breedband lamda-uitlezing een belangrijk instrument. Je begint met wat spread sheets (fuel map en ignition map, waarbij je in eerste geval de inspuitduur bij bepaald toerental en gasklepstand instelt en in tweede geval het onstekingstijdstip).
Waarom of het lastiger zou zijn dan met een lmm zie ik even niet.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » za 03 nov, 2012 0:16

carlsson schreef:Idd, een goede "race" motor moet makkelijk 7.000 t/m kunnen draaien, missschien een onderbreking van de ontsteking op 7.500 zetten :lol:
Daarom snap ik eigenlijk niet wat je met zo'n oude Saab motor wilt bereiken, die motor van b.v. een Saab 9.3 Sport is veel moderner en weegt ook nog wat minder.
Uiteraard een motor met de kortste slag dat trukje passen ze bij Ferrari ook toe, ander kun je hoge toerentallen helemaal vergeten :lol:
Zatten er in die Vauxhall motor wel speciale zuigers/bussen, vreemd dat je in die motor schade aan een zuiger krijgt, ik zou dat eens gaan onderzoeken misschien bij een Britse tuner.
Deze wat zwaardere Saab motor heb ik gekozen omdat ik een motor zocht die het (hopelijk) ook hebben kan, om echt aan de tand gevoeld te worden. Moderner is wat dat betreft niet per defenitie 'beter'. Wanneer het telkens stuk gaat is de lol er op een gegeven moment echt wel af. :) oh ja, voor een Ascona van 1977 is deze Saab motor die pas uitgekomen is in 1994 'hyper modern'. Ontwerp van de oorspronkelijke Opel CIH motor stamt uit 1958 :wink: Je zou ook kunnen stellen wat je nu eigenlijk met zo'n oude Ascona wilt...... Tja. Funfactor is helemaal OK.

Wat betreft korte slag-hoge toerentallen tegenover lange slag-lagere toerentallen wil ik nog wel melden dat dit in principe klopt i.v.m. zuigersnelheden en mechanische belastingen, maar het kan prima, ook met een nog aanzienlijk langere slag dan de 90mm van de 2.3. Kijk maar eens waar Honda de 'red line' laat beginnen bij 2.4 motoren met een slag van 99mm :shock: 7.600 en sommige nog hoger (standaard).

Die Z20LET is van de zogenaamde Ecotec serie, nog met een gietijzeren onderblok, zonder losse bussen. Het ontbreken van zuigerbodemkoeling en niet al te top-of-the-bill standaard zuigers is hier waarschijnlijk debet aan. Er is wel een wat betere -en veel duurdere LEH versie met zuigerbodemkoeling en betere zuigers............maar eigenlijk had ik gewoon beter moeten weten. Er racet eigenlijk niemand met dit type Opel motoren, althans niet lang meestal. Zegt eigenlijk genoeg denk ik achteraf. Was een dure vergissing/verkeerde keuze.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » di 01 jan, 2013 15:23

:) Even een update.
Een nieuwe carterpan met het oliereservoir aan vliegwielzijde is intussen gemaakt. Aan vliegwielzijde een nieuwe vul-/peil aansluiting gemaakt; de originele kan ik niet gebruiken omdat hier de pan niet diep genoeg is (ik wil deze opening wel gaan gebruiken als extra carterventilatie).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kop is voorzien van Volvo klepveren (9135130) en twee Catcams 6100202 nokkenassen.

De rompmotor hangt er intussen in.

Afbeelding

Rechter motorsteun met opening voor carterventilatiebuis.

Afbeelding

De originele oliefilteradapter kan niet aan de zijkant van de motor blijven zitten (was ik al wel bang voor). Hier moet ik een adapterplaat voor gaan maken en een extern oliefilter toepassen.

Afbeelding

Heb silent blocks van een Toyota Supra Ma70 gebruikt (groot oppervlak/kleine bouwhoogte).

Het lijkt er nu goed op dat de beoogde TD04HL-16T uit een Volvo V70 II 2.3 T5 gaat passen onder het Saab 9000 turbo uitlaatspruitstuk.

Afbeelding

Eén nadeel: de zuigzijde van de turbo komt zo precies voor de aanzuigzijde van de originele waterpomp. Maar dit weegt wat mij betreft niet op tegen de in mijn ogen mooie oplossing voor de turbolader. Misschien dan toch maar uitkijken naar een betrouwbare electrische waterpomp.

Of weet iemand nog een Saab-pomp waarbij de aanzuigaansluiting niet haaks op de motor staat? (ik ken maar 1 type dat tegen de B204 past)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 01 jan, 2013 17:26

Nee, ik niet....

Mooi stukje huisvlijt!

Wat betreft de ruimte... Je zou kunnen kijken of je de turbo aan een uitlaatspruitstuk van een 9-3 / 9-5 kunt pas maken... Mogelijk komt ie er dan wel net langs.

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » di 01 jan, 2013 19:54

evo schreef:Wat betreft de ruimte... Je zou kunnen kijken of je de turbo aan een uitlaatspruitstuk van een 9-3 / 9-5 kunt pas maken... Mogelijk komt ie er dan wel net langs.
Is een uitlaatspruitstuk van een 9-3/9-5 dan niet het zelfde als van een 900NG (die ik wel heb liggen met turbo en al)? Met dit spruitstuk kom ik te laag uit. Eigenlijk bepalen de voorasdrager en de motorsteun waar de turbo kan zitten. Dit lijkt alleen te lukken met een 9000 spruitstuk (net hoog genoeg). Mocht dit namelijk niet gaan lukken dan moeten er wat rigoureusere maatregelen genomen worden; nieuw spruitstuk maken, turbo omhoog en rembekrachtiger moet wijken. Maar vooralsnog ga ik op deze toer.

Uiteraard bedankt voor de tip, want je weet maar nooit hoeveel werk zoiets besparen kan :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 02 jan, 2013 15:24

Is idd dezelfde... Jammer

Waarom monteer je de turbo niet andersom? Uitlaatzijde naar voren? Zo zit origineel ook, of past dat ook weer niet....

Of anders een custom upside-down spruitstuk? Dus waar de turbo bovenop het spruitstuk staat ipv eronder hangt...

Iets als deze....
Afbeelding

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 03 jan, 2013 10:41

Mooi project 8) de 16T volvo turbo is normaal toch T3 dacht ik...en een uitlaatspruitstuk van een 9000 turbo T25,hoe ga je deze aansluiten?of komt er een addapter tussen? Als er een addapter tussen moet kom je ook weer lager uit met je turbo en kun je beter opzoek gaan naar een 9000 spruitstuk van 1985/86/87 want die hebben een t3 aansluiting waar je Mitsu turbo vrij simpel op past.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 03 jan, 2013 12:58

...volvo is labyrinth flens met een t3 boutpatroon. Wel relatief makkelijk pas te maken voor op een t3 flens dmv een dunne 'afsluitende' adapter.

Afbeelding

Offtopic: Ik ben zelf voor een custom spruitstuk met labyrinth flens gegaan voor mijn setup. Die volvo flenzen zijn mooi groot 8-) Maar dat terzijde.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » do 03 jan, 2013 14:13

joachiem schreef:Mooi project 8) de 16T volvo turbo is normaal toch T3 dacht ik...en een uitlaatspruitstuk van een 9000 turbo T25,hoe ga je deze aansluiten?of komt er een addapter tussen? Als er een addapter tussen moet kom je ook weer lager uit met je turbo en kun je beter opzoek gaan naar een 9000 spruitstuk van 1985/86/87 want die hebben een t3 aansluiting waar je Mitsu turbo vrij simpel op past.
De turbo moet sowieso onder een hoek onder het uitlaatspruitstuk komen, dus een adapter moet ik in ieder geval maken.

Afbeelding

Ik wist niet dat er 9000 spruitstukken waren met T3 uitgang, maarin mijn geval is het misschien juist wel mooi dat de tapeinden elkaar niet 'tegenkomen' en is het dus niet erg dat het spruitstuk T25 is.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » do 03 jan, 2013 14:15

evo schreef:...volvo is labyrinth flens met een t3 boutpatroon. Wel relatief makkelijk pas te maken voor op een t3 flens dmv een dunne 'afsluitende' adapter.

Afbeelding

Offtopic: Ik ben zelf voor een custom spruitstuk met labyrinth flens gegaan voor mijn setup. Die volvo flenzen zijn mooi groot 8-) Maar dat terzijde.

DANK U! Dit soort info is altijd super :D

Nog een vraag over die TD04...16T: Hoe kom ik aan de uitlaatflens, waar ik dadelijk mijn downpipe aan vast kan lassen? Sloop Volvo, of zijn er andere mogelijkheden?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 03 jan, 2013 14:37

flens moet je even halen bij elferink van een sloop volvo S60/V70/S80...weet niet zeker of de downpipeflens van een volvo met 13T gelijk is aan die van een 16T maar dacht het wel.
Kan goed zijn dat een spruitstuk van een vroege 9000 mooier uitkomt bij jou...addapter moet er dus zeker tussen komen bij jou en is wel te doen als ik het plaatje zo bekijk.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 03 jan, 2013 18:12

Als je er eentje zoekt heb ik er nog wel een, van een oude 9000 met de T3 flens... :wink:

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » do 03 jan, 2013 19:38

joachiem schreef:flens moet je even halen bij elferink van een sloop volvo S60/V70/S80...weet niet zeker of de downpipeflens van een volvo met 13T gelijk is aan die van een 16T maar dacht het wel.
Kan goed zijn dat een spruitstuk van een vroege 9000 mooier uitkomt bij jou...addapter moet er dus zeker tussen komen bij jou en is wel te doen als ik het plaatje zo bekijk.
:thumbup2: :bow: Hulde! bedankt voor deze erg bruikbare tip. Zo'n 9000 spruitstuk met een T3-aansluiting brengt inderdaad een 'zee aan ruimte' in mijn geval. Super!

Zie het verschil:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een down pipe flens voor aan de Volvo-TD04 heb ik intussen ook. Keurig netjes zoals dat gaat bij Elferink in Enter. Zo blijft het erg leuk.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 03 jan, 2013 21:09

voorplaat/oliepomp en waterpomp van een 9000 gebruiken dan heb je ruimte zat voor je turbo

Plaats reactie