Abbott Delivery Pipe 9-5 Aero - update p4: nwe foto's motor!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » di 20 jun, 2006 0:40

En als je er ook nog even een potje Belgum Alu (polijstspul) overheen haalt maak je er nóg meer indruk mee dan met een (nieuwe) Abott Racing pijp :D ;)

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 20 jun, 2006 18:02

Rutger schreef:Of is er íets in je hoofd wat het stoer zou vinden om Abott onderdelen in je (correctie: je ouders') Saab te hebben?
Mannen, is het nou echt zo relevant om bij herhaling davidjoost eraan te helpen herinneren dat de aero niet zijn auto is, maar die van zijn vader. Ik denk dat hij zichzelf daar best van bewust is.
Ofwel overbodige opmerking.

Voordat ikzelf begon met het doorvoeren van de diverse wijzigingen had het totaal geen nut om met mijn vader over dit soort dingen te praten. Alles moest via de dealer en nieuw. Tuning.....helemaal geen optie.
Kan me dus best voorstellen dat davidjoost met meer info moet komen om e.e.a. te verkopen aan zijn vader.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » di 20 jun, 2006 21:18

:offtopic: even offtopic, gaan we verder niet op in maar misschien was het helemaal niet zo'n goed idee om een Aero op lpg te laten lopen. Waarom zou die anders scheuren....??

Ik zie ook niet het verschil met een buis van Abbott of de Alu buis van Saab. Hebben jullie de dealer al naar advies gevraagd? of ben je gewoon op tuningssites wezen rondneuzen of daar nog iets leuks te vinden was?

Op de 9-5 Hirsch zit ook gewoon een plastic geval

Afbeelding

gtr,

Bram

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 20 jun, 2006 22:17

Die pijp van Abbott heeft een grotere diameter. Dus minder restrictie.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 20 jun, 2006 22:28

even offtopic, gaan we verder niet op in maar misschien was het helemaal niet zo'n goed idee om een Aero op lpg te laten lopen. Waarom zou die anders scheuren....??
de pijp is niet gescheurd, en de Aero rijdt beter dan ooit op lpg dus wat je hier zegt slaat natuurlijk nergens op...

de montage van de 5e injector is hetgene wat niet echt deugt, en een alluminium buis is gewoon een betere, degelijkere basis op zo'n injector op te monteren... en of dat er nou een van abbott is of een van Saab ( MY97/98 ), als hij maar niet van plastic is

verder moet de montage van de 5e injector zodanig zijn dat de bevestiging om de buis heen wat speling laat zodat ie uit kan zetten

davidjoost

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 20 jun, 2006 23:11

Davidjoost, je hebt het steeds over het uitzetten van de buis. Doet een aluminium buis dat ook nog? Zo ja, is de kans op scheuren dan niet groter als bij een (meer elastische) plastic buis?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 20 jun, 2006 23:34

Een plastic buis isoleert de koude lucht die net de intercooler verlaten heeft een stuk beter dan een alu buis. De warmte van de motor zorgt bij het plastic exemplaar waarschijnlijk voor een geringere opwarming van de inlaatlucht.

Van de andere kant ziet die buis van Abbott er zo mooi uit dat ik bovenstaande nadeel graag voor lief zou nemen. :wink:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 20 jun, 2006 23:49

ik hoop een en ander allemaal morgen te horen van Jaap Hoogeveen.....

davidjoost

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » wo 21 jun, 2006 0:02

Die "oude" alu-pijp van 97-98 gaat niet passen op de Aero van 2002, de sensor boven de dumpvalve is anders kijk goed op de foto's.
Ik heb er zelf één gemaakt maar dan nog dikker (2.5") dan die van Abbott leuk om te doen en gemaakt van RVS, je merkt er geen barst van, tenminste ik niet, het staat imposant onder de motorkap, je kan er mooie verhalen over vertellen en andere laten lekkerbekken van wege de BLING factor maar verder..................

EJ

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 21 jun, 2006 0:16

het is dan ook niet uit het oogpunt van tuning, dus die vermogenstoename die geclaimd wordt maakt me niks uit... :roll:

jammer dat die van 97/98 niet gaat passen :( nu blijft eigenlijk alleen die (dure) abbott pijp over :?

davidjoost

robijn
Geregistreerd lid

Bericht door robijn » wo 21 jun, 2006 12:06

Even iemand van een ander forum quoten:
I have been drooling over those delivery ("cold pipes") for awhile, but after checking out Nick Taliaferros website I am not sure they are worth it. Apparently being made from steel/aluminum makes them more susceptible to heat soak from the engine and exhaust, compared to the stock plastic. The 9-5 piping that genuinesaab makes routes in front of the battery though, so that should take care of most of the heat soak issue. It doesn't seem like the added size makes a difference until ridiculously high stages of tune though... oh well, they look absolutely gorgeous!

Link naar Nick Taliaferros site: http://trolltuner.com/

Blijkbaar zal een metalen intakepipe heter worden, ik weet niet hoeveel effect dat zal hebben op de volumevariatie maar het is wel iets om in je achterhoofd rekening mee te houden.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 23 jun, 2006 12:52

davidjoost schreef:ik hoop een en ander allemaal morgen te horen van Jaap Hoogeveen.....

davidjoost
Nog wat opgestoken van Jaap?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 23 jun, 2006 15:22

Jazeker, de delivery pipe is besteld, en we hebben gelijk een ander luchtfilter van het merk ITG, en een Abbott intercooler erbij besteld... om de upgrade voor het gehele inlaattraject te completeren

ben benieuwd of je het merkt... hij claimt een 20pk vermogenswinst... overigens wordt de lpg-software een beetje aangepast (bij de gasinbouwer) zodat hij genoeg brandstof kan leveren

tot mijn grote verbazing hoorde ik dat ze een 4-cilinder met 5e injector hadden lopen die 340pk levert :shock: maargoed aan chiptuning denken we voorlopig nog niet, we houden het nu even bij deze hardware-matige verbetering :wink:

davidjoost

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » vr 23 jun, 2006 16:16

Zou die '97 inlaatpijp wel op mijn 2000lpt passen?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 24 jun, 2006 16:51

ik denk het niet maar ik weet het niet....

iemand anders misschien?

davidjoost

Plaats reactie