Project 900T-R (Saabine): 295 pk
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Standaard T7 - de meest 'milde' nokkenassen die ik ken van Saab...Maarten schreef:Welke nokkenassen waren er eerst gemonteerd?
Weet ik niet. Op het oog ergens in de 10-10,5 mm range, duratie zal ergens in de 260-265 graden zijn vermoed ik. 't Zijn trouwens billet nokkenassen, gelukkig doet Frank niet aan 'regrinds'.Maarten schreef: Wat is de lifhoogte en duur van de nieuwe nokkenasen?
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Gisterenavond de auto opgehaald. Statuionair merk je het alleen direct na een koude start, zodra je wegrijdt is alles volkomen 'smooth' en zie je alleen aan het display van de boost controller dat het vacuum bij stationair wat lager is dan voorheen. 'Driveability' is minstens zo goed als voorheen, auto gedroeg zich keurig in de 8 km file op de A13 tussen Rijswijk en Rotterdam...
Ik betaalde iets van voor in de 400 euro, maar dit was een setje dat Frank nog had liggen en de inlaatnokkenas was al eens ingebouwd geweest (proef). Normaal zo rond de 600 euro/set, denk ik.
Ik betaalde iets van voor in de 400 euro, maar dit was een setje dat Frank nog had liggen en de inlaatnokkenas was al eens ingebouwd geweest (proef). Normaal zo rond de 600 euro/set, denk ik.
Maarten schreef:Scheelt zo'n dikke 30 graden t.o.v. T7.
Merk je dat bij stationair draaien?
Mag ik vragen wat zo'n set nokkenassen kost?
-
Rutger
- Geregistreerd lid
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Zo ineens een 'wilde' gedachte, maar misschien slaat het nergens op: stel, je besluit tot het monteren een T7-kop van een 9-5 biopower (met roestvrijstalen inlaatkleppen)in je 900, kun je dan ongestraft E-85 in je tank mikken (dit icm. met grotere injectoren en het herprogrammeren van de brandstofinspuiting)?
Zou me wat zijn
E-85 heeft een octaangetal van 104 toch? 
Alle gekheid op een stokje: ik heb erg veel respect waarom jij het tunen van Saabine onder handen hebt genomen. Misschien een erg onbescheiden vraag, maar hoe lang heb je er nu over gedaan om van stock T8 tot hier te komen en wat heeft het je al met al gekost?
Zou me wat zijn
Alle gekheid op een stokje: ik heb erg veel respect waarom jij het tunen van Saabine onder handen hebt genomen. Misschien een erg onbescheiden vraag, maar hoe lang heb je er nu over gedaan om van stock T8 tot hier te komen en wat heeft het je al met al gekost?
-
900T-R
- Geregistreerd lid
In principe wel, mits je tegelijkertijd alle brandstofleidingen/koppelingen en waarschijnlijk ook de tank vervangt. Die worden namelijk aangetast door bio-ethyleen.waxle schreef:Zo ineens een 'wilde' gedachte, maar misschien slaat het nergens op: stel, je besluit tot het monteren een T7-kop van een 9-5 biopower (met roestvrijstalen inlaatkleppen)in je 900, kun je dan ongestraft E-85 in je tank mikken (dit icm. met grotere injectoren en het herprogrammeren van de brandstofinspuiting)?
Als je tevens benzine wilt blijven tanken zal er ook een sensor moeten komen die elke keer dat je de motor start 'proeft' welk benzine/bio-ethyleenmengsel zich op dat moment in de tank bevindt zodat het motormanagement erop aangepast kan worden. Dat zal waarschijnlijk alleen kunnen met een aftermarket motormanagementsysteem - je zou het ook zo kunnen laten en het door APC (indien nog aanwezig
Of je zet natuurlijk T7 over...
Ik heb de auto nu ongeveer 12,5 jaar en ben vrij snel begonnen met tunen alhoewel het vanaf 1998 of zo pas echt serieus werd. Wat het gekost heeft daar wil ik niet aan denken - er zijn natuurlijk ook een heleboel dingen bij die op een gegeven moment so wie so aan vervanging/revisie/reparatie toe zijn, er is niemand die voor niets twaalf jaar lang Saab rijdtwaxle schreef: Alle gekheid op een stokje: ik heb erg veel respect waarom jij het tunen van Saabine onder handen hebt genomen. Misschien een erg onbescheiden vraag, maar hoe lang heb je er nu over gedaan om van stock T8 tot hier te komen en wat heeft het je al met al gekost?
-
Injectie
- Moderator
Heb gister een stukje mogen rijdne met deze auto. Wat een heerlijk beest om mee te rijden. Pakt goed op in alle toeren. Ook het wegrijden gaat gewoon makkelijk. Het enigste engen vond ik de hoeveelheid torque steer. Die zelfs in de 4e versnelling nog aanwezig was.900T-R schreef:Gisterenavond de auto opgehaald. Statuionair merk je het alleen direct na een koude start, zodra je wegrijdt is alles volkomen 'smooth' en zie je alleen aan het display van de boost controller dat het vacuum bij stationair wat lager is dan voorheen. 'Driveability' is minstens zo goed als voorheen, auto gedroeg zich keurig in de 8 km file op de A13 tussen Rijswijk en Rotterdam...
Maarten schreef:Scheelt zo'n dikke 30 graden t.o.v. T7.
Merk je dat bij stationair draaien?
Mag ik vragen wat zo'n set nokkenassen kost?
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
marq101
- Geregistreerd lid