te weinig turbodruk 9-3 2.0T 200pk UPDATE p.2 filmpje 80-120

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
onno2
Geregistreerd lid

turbo druk

Bericht door onno2 » wo 20 jun, 2007 21:08

David Joost:

Je had even door moeten trekken tot topsnelheid. In plaats van rond de 200 blijven hangen.
Even checken met je GPS en je kan snel een conclusie trekken.
Geen topsnelheid (is toch 235 km/uur ??) dan geen volle turbodruk....
Wel topsnelheid....... dan is het metertje niet representatief meer en moet je het wijzertje wat bijbuigen....

Onno

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 21 jun, 2007 1:32

Helaas was daar geen ruimte voor en vond mijn oom dat niet zo'n goed plan. Ik heb er zelf 'maar' 180 mee gereden, mijn oom iets van 200...

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » do 21 jun, 2007 13:11

davidjoost schreef:Helaas was daar geen ruimte voor en vond mijn oom dat niet zo'n goed plan. Ik heb er zelf 'maar' 180 mee gereden, mijn oom iets van 200...
En er nog serieus op ingaan ook!! :-P+

Man pak een turbodrukmeter en ga eerst meten daarna praten we weer verder.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 21 jun, 2007 19:40

sorry maar ik ben niet zo'n zelfklusser... :oops:

het enige wat ik vraag is wat aan de hand van de beschreven symptomen de mogelijke oorzaken kunnen zijn voor verminderde turbodruk... mijn oom gelooft er namelijk niet zo in en wil wat concreets horen voordat ie er mee naar de dealer gaat

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 09 aug, 2007 20:33

Vandaag 2x 80-120 in de 3 gemeten...

eerste keer: 7,2 sec
tweede keer: 6,8 sec

Dus zegmaar rond de 7 sec. In mijn ogen zou dat bij zijn pk/gewichtsverhouding maximaal 5 sec mogen zijn. Mijn 9000 kan met een gewicht van 1370kg en een vermogen van 175pk de 80-120 in iets onder de 5 sec halen, hierbij moet wel vermeld dat de 3e versnelling iets korter is dan die van een 9-5/9-3 (max 150km/u ipv 158km/u). De 9-5 Aero van mijn ouders doet het in precies 5 tellen, met 1618kg gewicht en 250pk.

De 9-3 van mijn oom heeft 200pk op een gewicht van 1338kg, hij is dus lichter en heeft meer vermogen dan mijn 9000 en een bijna net zo gunstige pk/gewichtsverhouding als de 9-5 Aero. Morgen gaat de 9-3 voor een beurt dus dan laten we het nakijken, ik laat jullie wel weten als ze de oorzaak gevonden hebben... Ik sta nogsteeds open voor suggesties wat het kan zijn!

Groeten,

David Joost

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 09 aug, 2007 21:09

Is leuk dat het in jouw ogen een bepaalde waarde mag zijn, maar wat is de waarde op papier, bijvoorbeeld bij de 9-3 aero, je hebt dan een beetje een fatsoenlijk vergelijk

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » do 09 aug, 2007 21:16

davidjoost schreef:Morgen gaat de 9-3 voor een beurt dus dan laten we het nakijken, ik laat jullie wel weten als ze de oorzaak gevonden hebben...
STEL dat de druk inderdaad iets laag is, laat je oom er dan een nieuwe turbo inzetten? (Mocht het zover komen)
Wegen de kosten op tegen de baten ?
M.a.w. boeit het je oom of die auto nu een halve seconde sneller is?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 13 aug, 2007 17:46

Hier een filmpje met 80-120 in 6,6 sec:
http://nl.youtube.com/watch?v=MKEOMR4Q3SA

Bij de beurt hebben ze niks concreets kunnen vinden, geen foutmeldingen of storingen en de mechanische delen leken ook naar behoren te werken. Uiteindelijk is de wastegate een stukje korter gemaakt (door een paar slagen aan het stangetje te draaien), dit heeft een fractionele verbetering opgeleverd maar het is nogsteeds 'maar' 6,6 sec.... een waarde die meer past bij een stevig ingereden 9-3 LPT, lijkt me... :roll:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » ma 13 aug, 2007 19:06

Zet nu eens de waardes in een tabel, dan kan je het verschil goed zien. Trek de stekker er af en meet het dan nog eens, dan weet je welke waarde je haalt met een LPT.

Maar goed,

de meting 80-120 in zijn 5

LPT 2.0t: 13.5
HPT 2.0T: 12.2
Stage 1: 8.9

Doe deze meting en kijk dan welke waarde je haalt. Maar probeer iets te doen wat je baseert op feiten niet dat gelul in de ruimte over hij voelt niet snel aan bla bla bla

djkriz
Geregistreerd lid

Bericht door djkriz » ma 27 aug, 2007 22:44

ik had er ook last van in mijn 9-3 aero, is nu opgelost dankzij een simpele tip op het saabcentral forum; wellicht dat het bij jou ook helpt.
Schijnt dat de fuel-evap-valve geblokkeerd kan raken en dan de turbodruk verlaagt...

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » di 28 aug, 2007 18:50

Welke tip, die van die slang los op je 3weg?

djkriz
Geregistreerd lid

Bericht door djkriz » di 28 aug, 2007 23:52

West schreef:Welke tip, die van die slang los op je 3weg?
ja die inderdaad.. werkt perfect !!
mijn schaapje is weer een wolf...

Plaats reactie