stages op de classic 900

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » do 19 apr, 2007 12:53

turboflix schreef:is hier nog wat meer van te maken met de speedparts/speektuning kit of zo?
iemand suggesties want het mag altijd ietsje meer zijn he.. :wink:
Speektuning heeft een een webshop waar zo goed als alle onderdelen in staan. :wink:

http://www.speektuning.nl/shop/

Maar als ik jou was, zou ik als eerste verder gaan met je plannen om de remmen te upgraden.
orville schreef:valt er iets te zeggen over het brandstofverbruik, ceteris paribus?
speedparts tov origineel?
Daar kan ik je niet wat zinnigs over zeggen, na de ombouw naar FPT (met originele zwarte APC kast) heb ik korte tijd later er een rode APC kast in gehad. Daarna ben ik te snel over gegaan naar de stage1, om het verbruik te kunnen vergelijken (wat ik bij deze Saab eigenlijk nog nooit heb bijgehouden).

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » zo 22 apr, 2007 15:27

ja , zeker eerst de remmen .. maar euhh... ik zie niks bij Speek wat voor mijn setup nog wat (pk's) zou kunnen toevoegen of heb ik het mis?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 22 apr, 2007 22:36

Waarschijnlijk is het tijd voor Turboflix om eens een aluminium intercooler te monteren.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 22 apr, 2007 22:45

turboflix schreef:ja , zeker eerst de remmen .. maar euhh... ik zie niks bij Speek wat voor mijn setup nog wat (pk's) zou kunnen toevoegen of heb ik het mis?
Ikke wel... een upgraded turbo...

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » zo 22 apr, 2007 23:40

brinky schreef:
turboflix schreef:ja , zeker eerst de remmen .. maar euhh... ik zie niks bij Speek wat voor mijn setup nog wat (pk's) zou kunnen toevoegen of heb ik het mis?
in hoevere 'upgraded' , ik bedoel: wat is het verschil met de mijne?
en hoeveel peekaatjes levert dat op?

gr.
f

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » zo 22 apr, 2007 23:40

Maarten schreef:Waarschijnlijk is het tijd voor Turboflix om eens een aluminium intercooler te monteren.
kost?
en pk-winst?

gr,
f

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 23 apr, 2007 11:47

turboflix schreef:
brinky schreef:
in hoevere 'upgraded' , ik bedoel: wat is het verschil met de mijne?
en hoeveel peekaatjes levert dat op?

gr.
f
Als ik het goed heb, heb jij toch een standaard turbo gemonteerd? De upgraded turbo's die ze bij Speedparts verkopen, hebben grotere schoepenwielen, waardoor de turbo meer lucht de inlaat in kan pompen, zodat de motor niet buiten adem raakt bij hogere toerentallen.

Het is allemaal een beetje afhankelijk hoe ver je bent met je tuning en waar de bottleneck ligt. Een FMIC is natuurlijk ook erg mooi!

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » ma 23 apr, 2007 11:52

FMIC lijkt me ook wel wat...
voordeel is dat je je accu op de plek van de originele intercooler kunt plaatsen en een ruime downpipe kunt installeren :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 23 apr, 2007 12:30

Afbeelding
Afbeelding

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » ma 23 apr, 2007 13:00

Ziet er mooi uit zo'n front mounted intercooler..

Dat van de accu en downpipe is zeker een goed punt, maar de buis vanaf de intercooler heeft daar zo te zien ook (gedeeltelijk) z'n ruimte nodig. Ik ben benieuwd, hoe dat er van bovenaf uit ziet.

En de radiateur vangt zo wel minder rijwind, in hoeverre zal dat problemen opleveren?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 23 apr, 2007 13:05

michiel schreef:En de radiateur vangt zo wel minder rijwind, in hoeverre zal dat problemen opleveren?
Tweede ventilator erbij zetten, heeft de intercooler ook meteen meer wind :D Das een win-win situatie.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 23 apr, 2007 13:30

Zo ziet dat er van bovenaf uit. Een hitteschildje tussen turbo en intercoolerbuis lijkt me geen overbodige luxe.
Afbeelding

Meer informatie via onderstaande link.
http://members.shaw.ca/saaboteur/spg/fmic/fmic.htm

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » ma 23 apr, 2007 14:24

Zo,n schildje en uitlaat spruitstuk+warme deel turbo inpakken in isolatie glasband is inderdaad geen overbodige luxe.

het nadeel van de 9000 i/c mod vind ik dat je volledig je radiator afdekt en je flink moet zagen in je carroserie. Er zijn ook universele race IC,s die half zo hoog zijn en 2x zo dik als een 9000 ic zijn 45x30x7cm. deze kan je met een beetje kunst en vliegwerk zo zwevend ophangen met een aantal draadeinden en 2 metalen strips.

En of het nu verbetering brengt zo,n Fmic dat merk je vanzelf wel :wink: :twisted:

Afbeelding
Afbeelding

ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: stages op de classic 900

Bericht door ralph_m » wo 26 jan, 2011 23:41

ik trap dit topic weer eens aan.

Ik heb nu een speedparts stage 1 APC gemonteerd icm een 3" JT.
Ik heb wat pingel en turbo issues en vroeg me af waar dit in kan zitten.
1) Af en toe een pingeltje bij 1.1 bar
2) Ik dacht trouwens dat die kast tot 1.2bar ging, maar had toch even een 1.3-1.4bar erop
Weet iemand waarop die speedparts standaard ingeregeld staat voor de max druk?

En verder: welke upgrades raden jullie aan icm deze APC kast
- Basisdruk omhoog (nu 0.4bar)?
- Een fuelchip upgrade => hoe weet ik of dit nodig is?
- injectoren?
- etc..

joachiem
Geregistreerd lid

Re: stages op de classic 900

Bericht door joachiem » wo 26 jan, 2011 23:59

De speedparts boxen moet je zelf afstellen op je eigen auto en zit volgens mij ook een beschrijving van bij?
Basis afsteling moet goed zijn en dan heel wat uurtjes de F&Ppotjes afstellen tot je alles stabiel zonder pieken/dalen en pingels hebt.

Wil je save draaien zonder arm mengsel als je geen fuel-chipje hebt en zonder pingel!ga je niet boven de 1bar ziten met je max turbodruk.
Met een fuel-chip zul je net iets mooier en rijker mengsel hebben en kan je mischien wat meer druk draaien zonder pingel.

afstellen van de apc is erg belangrijk want ook een verkeerde afsteling kan zorgen voor pingel.

Ik zal de basisdruk op 0,5 bar zetten en dan de apc stabiel en mooi afstellen op 1bar....en met afstellen een pingel-led gebruiken.

Ps:de speedparts boxen vind ik zelf 10x nix.....lastig stabiel te krijgen en komen er wel snel in maar altijd dat piekje in de druk.....draai je de boel op 1bar en opspoelen niet te hard ..schiet de druk toch nog even naar 1,1/1,2bar en dit is natuurlijk wel goed te krijgen maar de apc is heel gevoelig en kost dus veel tijd en gedraai.

Ps:als je wil vliegen kom eens langs met je auto :wink:

Plaats reactie