Xenon, regelgeving

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
De Zweed
Geregistreerd lid

Bericht door De Zweed » di 21 aug, 2007 13:46

jwaterink schreef:
MXL schreef:
jwaterink schreef:Daantje, je mag monteren wat jezelf wil in nederland. Ik rijdt zelf al een maand of 8 rond met bi xenon en wil niet meer zonder. Zelfs bij de apk had ik geen op of aanmerkingen.
Nee hoor, er staat in de wet beschreven wat voor een kleur licht er is toegestaan voor de koplampen. 12000k is te blauwe en valt niet onder de toegestane kleur. 10000k is net wit genoeg.
De kleur licht is al jaren vastgelegd. Wit of Frans geel aan de voorzijde. Dat is bij Xenon niet anders. Wat ik bedoel is dat je gerust Xenon mag monteren zonder gezeik bij de keuring.
Dat probeer ik dus ook te vertellen, 8000 is wit.
Alles wat hoger/sterke is mag dus niet.

Xaero
Geregistreerd lid

Bericht door Xaero » di 21 aug, 2007 14:14

Ik ben reuze blij met mijn Philips Nightguides, geel naar links, wit naar voor en blauw naar rechts voor borden en mensen

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » di 21 aug, 2007 18:51

De reacties lopen nogal uiteen :lol:
8000 is zeker save....... ik zou graag eens irl zien of dit wel blauw genoeg is naar m´n zin :wink:
10000 is net wit genoeg? dat zou mooi zijn 8)
1200 is toch niet te blauw ?, volgens mijn kleurenstaatje is dat blauw ver voorbij en is dat meer paars/rose....dat zou ik niet willen....of zou dit toch per merk verschillen....

Als ik het zo lees denk ik toch nog steeds dat ik het probeer met 10000K 8)

@roelf1974, dank voor het terugzoeken van het topic.....die info kan nog een handig zijn... :wink:

albsan
Geregistreerd lid

Bericht door albsan » di 21 aug, 2007 21:54

maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen xenon en bi-xenon
mvgr albert

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » di 21 aug, 2007 22:51

albsan schreef:maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen xenon en bi-xenon
mvgr albert
Bi-xenon is zowel groot- als dimlicht met xenon.
Niet met een aparte lamp (dan zou je 4 van die kostbare lampen moeten hebben) maar door verschuiven van klepje of van de lamp zelf.

http://www.xenon-shop.nl/H4%20Bi-xenon.htm
en
http://www.kfztech.de/kfztechnik/elo/licht/xenon.htm

Pas op met Xenon, sommige sets gebruiken bij starten van de lamp veel meer stroom dan een halogeen ! Kan schakelaars en bedrading vernielen.
Daarom moet je speciale starters hebben of een aangepaste bedrading:
http://faqlight.carpassion.info/headlamp-harness.html

Grootlicht seinen met Xenon is geen goed idee, voordat de lamp op volle sterkte brand kost minimaal 10 seconden en veel inschakelen verkort de levensduur enorm.
Vandaar dat je de telescopische lamp het meeste ziet of xenon dimlicht met Halogeen grootlicht.

Een xenon lamp heeft optimale licht opbrengst bij 4300 tot 5500K, alles daarboven is leuk maar geeft minder lichtopbrengst en deze kleuren veroorzaken "glare" bij de tegenligger (verblinding) en zijn vermoeiend voor de bestuurder, vooral bij mist. Daarom zijn deze afwijkende kleuren wettelijk verboden in de meeste landen !!!
http://www.intellexual.net/hid.html

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » di 21 aug, 2007 23:02

@Troll fan,
Dat zijn ook nuttige tips.... verschil tussen gewoon en bi wist ik.....Dat seinen met groot licht had ik nog niet bij stilgestaan..
Pas op met Xenon, sommige sets gebruiken bij starten van de lamp veel meer stroom dan een halogeen ! Kan schakelaars en bedrading vernielen.
Zou de piek bij aanzetten echt zo hoog zijn dat de standaart schakelaar en bedrading gevaar lopen? er zal toch eerst een zekering springen voor eea begint te smelten?
Dan is schakelen met een relais misschien een oplossing, maar hoe zit het dan met de ¨check headlights¨ melding van het sid..... ? Is de eerder genoemde oplossing voor die melding dan nog van toepassing?

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » di 21 aug, 2007 23:39

Daantje schreef:@Troll fan,
Dat zijn ook nuttige tips.... verschil tussen gewoon en bi wist ik.....Dat seinen met groot licht had ik nog niet bij stilgestaan..
Zou de piek bij aanzetten echt zo hoog zijn dat de standaart schakelaar en bedrading gevaar lopen? er zal toch eerst een zekering springen voor eea begint te smelten?
Dan is schakelen met een relais misschien een oplossing, maar hoe zit het dan met de ¨check headlights¨ melding van het sid..... ? Is de eerder genoemde oplossing voor die melding dan nog van toepassing?
Doordat de meeste HI/LO "aftermarket" bi-xenon sets met een aparte kabel harnas + relais geleverd worden (extra draden direct naar de akku + extra zekeringen) wordt dus de stroom die je op het H4 voetje zet alleen nog maar gebruikt voor het schakelen van relais.
En dit heeft tot gevolg dat de SID zegt dat beide koplampen defect zijn !

Door die eerder genoemde oplossing schakel je de stroommeting naar de koplampen geheel uit. Je krijgt dus nooit meer een melding , ook als er werkelijk een lamp kapot is of niet start.

De stroom piek is alleen de eerste paar seconden na inschakelen, de meeste zekering houden dit een paar maanden vol voordat ze eruit vliegen.
Bepaalde merken hebben een zogenaamde "soft-start", hierdoor blijft de startstroom beperkt maar heb je wel het probleem dat als de lamp eenmaal warm is het stroomverbruik daalt tot ca 3.5 Ampere. En dit is weer lager dan de gemiddeld 4.6 Ampere van een Halogeen H4. Dus ook weer SID melding :evil:

nh
Geregistreerd lid

Bericht door nh » wo 22 aug, 2007 7:22

Daantje,

Ik heb nu ruim een jaar xenon en zeker 4 balasten versleten omdat de beginspanning te hoog is en deze doorbranden. Oplossing is een piekspanningsregelaar die je direkt op de accu plaatst, hierna heb ik geen last meer gehad van de balasten. En niet te vergeten de lampen pas na het starten aan te zetten. De lampen zelf gaan niet stuk, bij de meeste sets zit een draadboom bijgeleverd.

Gr.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 22 aug, 2007 8:36

nh schreef:Daantje,

Ik heb nu ruim een jaar xenon en zeker 4 balasten versleten omdat de beginspanning te hoog is en deze doorbranden. Oplossing is een piekspanningsregelaar die je direkt op de accu plaatst, hierna heb ik geen last meer gehad van de balasten. En niet te vergeten de lampen pas na het starten aan te zetten. De lampen zelf gaan niet stuk, bij de meeste sets zit een draadboom bijgeleverd.

Gr.
Kan ook aan de kwaliteit van de aftermarket xenonkit liggen. Er is ontzettend veel rommel op de markt.

nh
Geregistreerd lid

Bericht door nh » wo 22 aug, 2007 8:57

MXL

Dat kan natuurlijk ook maar na het monteren van de spanningsregelaar op de accu gaan dezelfde balasten wel langer mee. Misschien bestaan er wel balasten die het overleven zonder spanningsregelaar.

Gr.

De Zweed
Geregistreerd lid

Bericht door De Zweed » wo 22 aug, 2007 10:53

Daantje schreef:10000 is net wit genoeg? dat zou mooi zijn 8)
1200 is toch niet te blauw ?, volgens mijn kleurenstaatje is dat blauw ver voorbij en is dat meer paars/rose....dat zou ik niet willen....of zou dit toch per merk verschillen....

Kleurenstaal van Remco.nl
Afbeelding

Ik heb deze set in gebruik. Gunstige prijs, goede kwaliteit volgens andere gebruikers.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » do 23 aug, 2007 22:19

Er is zoveel te koop dat het idd moeilijk kiezen is....
Zelf lees ik op een ander forum goeie berichten over Pilot sets, en denk dus dat ik daarvoor ga...

Het moet dus een bi-kit worden met halogeen grootlicht (volgens mij heeft mijn 900NG dat idd in een een lamp zitten maar dit moet ik nog ff dubbel checken), liefst met relais om problemen met de piekspanning te voorkomen.....of ik maak er zelf een relais tussen, voor mij geen probleem.... Problemen met het sid weet ik nu ook op te lossen...Allen dank voor de informatie :wink:

Ondanks de waarschuwingen van misschien verboden/afkeur ga ik toch voor 10000K, ik heb gewoon wat met de kleur blauw :D Ook de hoofdreden dat ik z´on set wil :oops:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 24 aug, 2007 0:07

Daantje schreef:Er is zoveel te koop dat het idd moeilijk kiezen is....
Zelf lees ik op een ander forum goeie berichten over Pilot sets, en denk dus dat ik daarvoor ga...

Het moet dus een bi-kit worden met halogeen grootlicht (volgens mij heeft mijn 900NG dat idd in een een lamp zitten maar dit moet ik nog ff dubbel checken), liefst met relais om problemen met de piekspanning te voorkomen.....of ik maak er zelf een relais tussen, voor mij geen probleem.... Problemen met het sid weet ik nu ook op te lossen...Allen dank voor de informatie :wink:

Ondanks de waarschuwingen van misschien verboden/afkeur ga ik toch voor 10000K, ik heb gewoon wat met de kleur blauw :D Ook de hoofdreden dat ik z´on set wil :oops:
Euh de Bi xenon met halogeen grootlicht? Dat is echt zonde. Die halogeenlamp zit namelijk naast het voetje en moet dus scheef in de fitting gestoken worden. Bij grootlicht klopt er geen jota van het lichtbeeld, omdat die dus uit het midden zit. Ik heb Bi-Xenon waarbij de lamp achter een reflector wordt weggetrokken zodat de xenonbuis op dezelfde plek zit als de 2e gloeidraad in een H4 lamp. Dus ook Xenon grootlicht en dat bevalt super. Bij grootlicht heb ik ruim een aantal kilometers zicht (zo lijken de reflectorpaaltjes op de snelweg net een landingsbaan).

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » vr 24 aug, 2007 19:34

@jwaterink.....Groot licht gebruik ik toch niet zo vaak, dus dat mag best halogeen zijn dacht ik.....maar als ik het toch eens nodig heb, is het wel fijn als het goed werkt,een verstrooit lichtbeeld is ook geen goed idee......toch maar telescopische lampen dan 8) ......Dank voor de tip :wink:

Plaats reactie