!!vrieskou!!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Manic
Lid van verdienste

Re: !!vrieskou!!

Bericht door Manic » wo 03 nov, 2004 23:13

Pff... ok, zo ver had ik het nog niet gezocht... goed, je hebt helemaal gelijk.... :lol:

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » wo 03 nov, 2004 23:15

erik schreef:wat ik altijd begrepen heb is dat het juist beter is om te starten en vrijwel meteen daarop weg te rijden.

Met name bij een laag stationair toerental is de oliedruk erg laag. In combinatie met de dikkere koude olie duurt het veel langer voordat de olie alle te smeren plekken heeft bereikt. Hierdoor krijg je slijtage.

Als je met koude motor meteen stevig wegrijdt, krijg je juist dat het binnenste van de motor veel sneller warm wordt dat het omliggende. Hierdoor krijg je dat bijv. de zuigers meer uitzetten dan de zuigerwand. Ook slijtage.

Het is beste is om gewoon meteen heel rustig weg te rijden maar het is natuurlijk wel zaak om dit heel rustig te doen zonder veel belasting. Dus niet bij te lage toerentallen doorschakelen (ook geen 5000) en het gaspedaal niet diep in trappen.

Erik

ps standkachel is inderdaad het beste. altijd warme motor en interieur
Ik heb het er vandaag nog met een scheikundige hoogleraar over gehad die oa bij Shell heeft gewerkt. Hij had het erover dat het inderdaad beter is om een standkachel te monteren of de motor starten en direct weg te rijden. Ik zou alleen de motor dan nog niet direct al te zwaar belasten totdat hij op bedrijfstemperatuur is.
De motor starten om een auto een paar meter te verzetten is moordend voor de motor. Bij het starten is er namelijk nog geen volledige verbranding en hierbij komen zure gassen vrij. Deze zure gassen krijgen normaal de kans om te verdwijnen. Als je de motor dus lang stationair laat lopen kunnen die gassen niet verdwijnen en tasten deze zure gassen het metaal aan of komen in je olie of iets dergelijks.
Het even starten om de auto te verzetten of het starten en eerst lang stationair draaien, om bijvoorbeeld te krabben, is heel slecht voor je motor vanwege die zure gassen die ontstaan en niet weg kunnen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 06 nov, 2004 0:46

[quote="erik"]wat ik altijd begrepen heb is dat het juist beter is om te starten en vrijwel meteen daarop weg te rijden.

Met name bij een laag stationair toerental is de oliedruk erg laag. In combinatie met de dikkere koude olie duurt het veel langer voordat de olie alle te smeren plekken heeft bereikt. Hierdoor krijg je slijtage.

Als je met koude motor meteen stevig wegrijdt, krijg je juist dat het binnenste van de motor veel sneller warm wordt dat het omliggende. Hierdoor krijg je dat bijv. de zuigers meer uitzetten dan de zuigerwand. Ook slijtage.

Het is beste is om gewoon meteen heel rustig weg te rijden maar het is natuurlijk wel zaak om dit heel rustig te doen zonder veel belasting. Dus niet bij te lage toerentallen doorschakelen (ook geen 5000) en het gaspedaal niet diep in trappen.

Erik

ps standkachel is inderdaad het beste. altijd warme motor en interieur[/quote]

Er zijn feiten en fabels. Erik kent de feiten. He must be the Messiah!!! He would deny this, ofcourse. Because only the REAL Messiah would deny he is the Messiah.

Dus als je ergens in wilt geloven:

Alleen sukkels krabben hun ramen met de motor aan. Gebruik dus gewoon zo'n spuitbus met ontdooier. Dat gaat lekker snel. Geloof maar dat dat beetje drijfgas veel minder schadelijk is dan met de Choke aan stationair draaien. Voor leden van de anti-spuitbusbeweging is er de voorruit isolatiedeken en de overdekte parkeerplaats.

Steve

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 07 nov, 2004 23:13

op schreef:.
wat kost een standkachel voor een 9-5? en als alternatief: kost het veel tijd en geld om stoelverwarming in te bouwen?
Wie weet dit? en wil het zeggen? :wink:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 07 nov, 2004 23:27

Plaats die vraag in het 9-5 forum en een antwoord zal volgen :wink:

Kwestie van niet off-topic te gaan.

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » ma 08 nov, 2004 1:10

kwil nie :offtopic: gaan hoor, maarre...op www.saab.nl kun je ergens de prijzen vinden van alle accesoires en dergelijke.

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » ma 08 nov, 2004 22:16

kap dr af muts op en veuren!
als ik elke keer moet denken wat er allemaal slijt bij
een koude start ... :(
(olietemperatuurmeter is wel handig, :wink: )

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 21 dec, 2004 23:32

Standkachels te kust en te keur op e-Bay.
Vooral te koop in Duitsland, betalen via PayPal en hoppa
"Duitsche" zoekterm: Standheizung

Nog even ten overvloede: Starten, gordel om, wegrijden, lage toerentallen
(want sneller warm)

Marc zegt:Brrrr, doei, ik wou dat ik een standkachel had

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 22 dec, 2004 9:17

je kunt ook electrische motorverwarming monteren (dat is een soort dompelaar die in de olie hangt) en die middels een 220 volt aanluiting gevoed wordt, deze kom je in Scandinavië veel tegen.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 22 dec, 2004 9:45

Weet jij mischien ook hoe die dingen heten en waar ze te koop zijn. Het interesseert mij niet zoveel of ik het zelf warm heb, maar het lijkt me wel fijn om de motor op temperatuur te hebben.

verde900 schreef:je kunt ook electrische motorverwarming monteren (dat is een soort dompelaar die in de olie hangt) en die middels een 220 volt aanluiting gevoed wordt, deze kom je in Scandinavië veel tegen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 22 dec, 2004 9:54

de SAAB dealer, ze staan in de accessoiresboekjes van o.a. de 900 en de 9000 genoemd, in Zweden heeft echt iedereen zo´n ding.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 22 dec, 2004 12:03

zoek eens op 'calix' in dit forum of kijk bij 9-5

robertw

Bericht door robertw » wo 22 dec, 2004 15:11

toevallig is er op de ANWB site, (forum) ook iets over dit onderwerp te vinden:

http://forum.anwb.nl/forumanwb/forum/vi ... r.offset=0

Robert

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » vr 24 dec, 2004 14:33

Ambulancediensten gebruiken ze ook, om de motor op temperatuur te houden zodat ze meteen volle por kunnen geven.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 25 dec, 2004 12:14

ik snap niet goed waarom een kachel voor de motor?in nederland heb je toch geen echte winters meer?-6 was hier het laagste in het oosten.en als je in je instruktie boekje kijkt staat er in met koude motor niet boven de 3000tmp komen.ik doe eerst de ramen ff ijsvrij maken en dan rijden maar,en niet boven de 3000tmp met koude motor en dat is voor mij alleen omdat de draaiende gedeelten nog koud en gekrompen zijn, lagers etc in combie met dikke olie dus ik denk niet tehoog toeren maken en meteen rijden zodat de klepen etc meteen olie krijgen :wink: maar dit is niet speciaal voor turbo!

Plaats reactie