Tuning van mijn saab 9-3 SS 1.9Tid 120Pk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
verde900
Donateur
Donateur

Re: Tuning

Bericht door verde900 » di 09 aug, 2005 7:51

rayman schreef:Er is zeker niets mis met 120 pk. Echter hebben nagenoeg alle motoren enige reserve ingebouwd omdat dezelfde wagens over de gehele wereld ingezet moeten kunnen worden, van noord europa (koud en vochtig) tot aan zuid europa (warm en droog). Het zou dus prettig zijn als je op deze marge die is ingebouwd aansprak zou kunnen maken door middel van tuning. Daar gaat mijns inziens zeker niet ten koste van de technische levensduur. Menig fabrikant voert deze tuning nota bene in eigen beheer uit (de VAG groep is daar een mooi voorbeeld van), en nog wel met behoud van alle garanties!
Je hebt het stukje van red76 zeker gemist?
Die zit in de autohandel en weet uit zijn ervaringen dat een VAG 1.9 TDi met 150pk's een erg kort leven heeft,
garanties of niet.
"Jouw inzicht" is volgens mij gebaseert op wat je graag zou willen en niet op wat de praktijk is of schijnt te zijn.
"menig fabrikant" is dus VAG die hier op teruggekomen lijkt (ze leveren de 150pk af fabriek tenslotte niet meer)
en ons aller SAAB met Hirsch, die maakt van een 1.9 Tid 175pk's, als je nu op zeker wilt gaan neem die dan,
je hebt dan tenslotte de SAAB garanties, maar levensduur? dat zal blijken......
Er zijn op dit forum mensen die (echt) iets van techniek begrijpen en die
tunen wetende dat er iets (kostbaars) fout kan gaan, die realiseren zich ook wat de konskwenties kunnen zijn als het fout gaat.
Ik geloof dat jij denkt dat als er op jouw verzoek getuned wordt en er gaat iets stuk dat het garantie is van SAAB, dat is niet zo.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 09 aug, 2005 7:57

MAg ik er even op wijzen dat de 120 Pk een 8 klepper is en de 150 PK een 16 klepper. Dit zijn dus verschillende motoren. Geen appels met peren vergelijken he.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 09 aug, 2005 18:41

Ondertussen blijft het nog wel onduidelijk of a. de machinerie van de 120pk een tuning aankan (qua levensduur enzo), b waar je dat betrouwbaar kunt doen en dus of het uberhaupt slim is om het te overwegen.
Ik vraag mij af of bij de 120 pk alleen de kop en het management anders is of dat ook het draaiende werk van een ander gehalte is. Mocht dat identiek zijn aan de 150 pk dan mag je veronderstellen dat daar de problemen bij een tuning naar 145 pk/324 nm niet direct te verwachten zijn. Gaat de kop dan eerder naar de fillistijnen?

Shearwater

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 09 aug, 2005 19:37

gewoon niet tunen.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 10 aug, 2005 8:20

B235R schreef:gewoon niet tunen.
?????

Shearwater

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 10 aug, 2005 20:31

shearwater schreef:
?????

Shearwater
mocht je het niet begrijpen, dan wil ik het wel vertalen naar een taal

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 10 aug, 2005 22:10

B235R schreef:
shearwater schreef:
?????

Shearwater
mocht je het niet begrijpen, dan wil ik het wel vertalen naar een taal
Dat zou wel handig zijn, want je antwoord is kort maar krachtig, maar laat te raden over.
Shearwater

Plaats reactie