voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Bericht
door bennie » di 15 nov, 2005 14:24
bassie8 schreef:RoccoH schreef:blijft je driewegklep klikken?
JA die blijft klikken bij stationair
Maak de APC stekker los en kijk of de stoomtoevoerdraad gecorrodeerd is.
Stek de stekker uit de drieweg klep en druk heb er weer in als hij blijft klikken dan zou het kunnen dat de APC kapot is, maar hoeft niet!
Is ook een beetje lastig om via de computer te gissen waar het aan zou kunnen liggen

.
Gr, Bennie
-
John.K
- Geregistreerd lid
Bericht
door John.K » di 15 nov, 2005 14:25
John.K schreef:Zit er geen zekering voor de APC in de zekering kast en wat gebeurt er als die stuk is?
Was net een inval
Misschien iets om naar te kijken.
John
Zo en nu weer gaan slapen jongen.

Is voor een T8 zekering no.10, een 10 ampere zekering in de zekeringkast motorcompartiment.
Suc6
-
bassie8
- Donateur (3x)

Bericht
door bassie8 » di 15 nov, 2005 14:38
bennie schreef: Is ook een beetje lastig om via de computer te gissen waar het aan zou kunnen liggen

.
Gr, Bennie
Wanneer is de volgende sleuteldag

Of zal ik eens op zoek gaan naar een wintersleuteldagruimte
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » do 22 jun, 2006 22:22
Om maar geen nieuwe topic te hoeven (willen) openen: Ik zit met hetzelfde probleem. Turbodruk maar 1/3e in het geel en een klikkende (bijna ratelende) driewegklep bij stationair. Ik verdacht eerst mijn turbo van het euvel, omdat die ook een wat snerpend geluid geeft als de motor koud is, maar die klikkende driewegklep doet me iets meer electronisch vermoeden. Heb jij al een oplossing gevonden, Bassie8?
Voor de goede orde: ik heb net nieuwe Bougiekabels bij Elferink besteld en gemonteerd, het aardepunt op de voorste kokerbalk goed schoongemaakt, en alles gecontroleerd op lekjes. (vooralsnog niks gevonden)
-
bennie
- Geregistreerd lid
Bericht
door bennie » do 22 jun, 2006 23:03
waxle schreef:Om maar geen nieuwe topic te hoeven (willen) openen: Ik zit met hetzelfde probleem. Turbodruk maar 1/3e in het geel en een klikkende (bijna ratelende) driewegklep bij stationair. Ik verdacht eerst mijn turbo van het euvel, omdat die ook een wat snerpend geluid geeft als de motor koud is, maar die klikkende driewegklep doet me iets meer electronisch vermoeden.
Kan zijn dat de druksensor kapot is, of de bedrading hiervan niet goed is.
APC zou het ook kunnen zijn. (andere proberen)
Gr, Bennie
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » do 22 jun, 2006 23:28
Ah okee. Dat zijn dingen die iig na te lopen zijn en waarbij er onderdelen uit te sluiten zijn.
Hoe zit het met de wastegate? Ik meende me te herinneren dat iemand zei dat je die met de hand kon bewegen, maar dat is bij mij niet echt het geval.
Als ik het APC-systeem wil uitsluiten wbt. de problemen word hier geadviseerd om de W-slang van de solenoid los te koppelen. Kun je bij stationair al zien of dat effect heeft, of moet ik er (voorzichtig) mee gaan rijden?
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Bericht
door joachiem » vr 23 jun, 2006 10:47
Klikt je driewegklepje

sleutel dan je apc ff los en kijk naar
water bij de dikke stekker van de binen zijde.Dit komt nog
wel eens voor bij mensen die hun blok met de hogedruk schoonspuiten

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » vr 23 jun, 2006 11:19
Na een tijdje stationair lopen staat het ding te ratelen als een dolle. Leek me niet helemaal kloppen... maar dat van die APC zal ik es checken, wie weet is er wat geoxideerd.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Bericht
door joachiem » vr 23 jun, 2006 18:19
En als je dan het rempedaal intrapt is het weg?
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » vr 23 jun, 2006 18:22
Eh, Ja. Rem los: klepperen.
Wil dat iets speciaals zeggen?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Bericht
door bennie » vr 23 jun, 2006 20:34
waxle schreef:Na een tijdje stationair lopen staat het ding te ratelen als een dolle.
Druksensor!!
Gr, Bennie
PS: aan mechanische gedeelte rommelen heeft geen nut!
Op wastegatestang zit een borgmoertje (10), deze lossen in de koppelmoer waar het gat in zit indraaien voor meer druk.
Je moet dus wel de stang van de wastegateklep afhalen.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Bericht
door wbsmit » wo 28 jun, 2006 11:37
Zoek het in eerste instantie in de driewegklep boven de radiator. Deze gaan namelijk WEL vaak kapot. Ik heb hem op twee verschillende auto's al kapot gehad.
Je kunt de werking makkelijk testen door er doorheen te blazen als er wel spanning of juist geen spanning op staat. Zie de link naar townsend voor uitgebreide informatie en procedure.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Bericht
door joachiem » wo 28 jun, 2006 17:39
Als die klikert dan doet de driewegklep het toch want hij krijgt ergens
eens onstabiel signaal

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » wo 28 jun, 2006 17:54
joachiem schreef:Als die klikert dan doet de driewegklep het toch want hij krijgt ergens
eens onstabiel signaal

Dat was mijn eerste inschatting ook. Ik ga zo wel even in de solenoid blazen, kijken wat dat doet. Verder eigenlijk geen problemen met rook of overmatig olieverbruik; gewoon te weinig druk.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Bericht
door wbsmit » do 29 jun, 2006 9:57
joachiem schreef:een onstabiel signaal
Als ik het mij goed herinner moet hij tijdens starten klikken met 12Hz ofzo. Je kunt hem testen door de stekker en slangen eraf te halen en er door te blazen. Dan moet lucht van de ingang naar de ene uitgang gaan. Vervolgens 12V continu erop zetten en de lucht moet naar de andere uitgang gaan. Hoe precies kun je wel nalezen op Townsend of elders, ik weet dat ook niet uit mijn hoofd.