900 classic FPT op LPG?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 18 mei, 2006 12:37

paul99gl83 schreef:Ik heb wel eens hier op het forum gelezen dat dat het vermogen voortvloeit uit de maximale opbrengst van een injector. Je motor zou 136 kW kunnen produceren, maar doet dat niet omdat er te weinig LPG ingespoten wordt. De injectoren kunnen het gewoon niet aan. Het gevaar daarvan lijkt me dat je op een te arm mengsel gaat rijden, dus nog hogere temperatuur van de uitlaatgassen, dus verhoogde kans op verbrande kleppen.
Ik las dat er een foutmelding is die verschijnt wanneer er te veel vermogen gevraagd wordt, dat dan het LGP systeem automatisch op benzine overschakelt. Dat zou dus goed uit komen, de kans op verbrande eklppen wordt dan wel gereduceerd.
Probleem: Het voertuig schakelt terug naar benzine bij hoge belasting.
Mogelijke oorzaak: De gasdruk is te laag bij hoge
belasting.
Oplossing: Het motorvermogen is te groot voor de verdamper.
Sander

GMe
Geregistreerd lid

Bericht door GMe » do 18 mei, 2006 12:46

Je moet erop letten dat het CO percentage binnen de gestelde norm blijft anders krijg je het niet eens door de APK. Dit was bij mij zeer moeizaam goed te krijgen. Verder was bij mij het verbruik veel te hoog 1:6 en liep de auto heel onregelmatig. Ik zou haast zeggen ga direkt na de installatie naar Vogels om de K factor nauwkeurig in te laten stellen. Ze hebben mijn instelgegevens op de laptop opgeslagen. Ik ben er januari van dit jaar geweest als ik het goed onthouden heb. Dus dat bestandje hebben ze nog. Het is jammer dat we er zelf geen laptop aan kunnen hangen :-(

Maar wat ben jij nu kwijt voor de complete installatie ?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 18 mei, 2006 12:49

ik zou eens informeren naar een installatie van Prins, die is 2000 euro en kan hogere vermogens aan, namelijk: 50pk per injector..... dus 200 pk in totaal wat meer is dan die 185pk (136kw) die jij wilt hebben

het lijkt me geen slim idee om over de limiet te gaan van zo'n installatie want inderdaad, je krijgt een te arm mengsel bij volgas, met inhouden enz. als gevolg....

davidjoost

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 18 mei, 2006 13:10

Kan iemand mij uitleggen hoe het vermogen van mijn Saab dan berekent is? Dus wanneer het maximale vermogen behaald wordt dat dus minder moet zijn dat het gestelde maximum voor de LPG installatie?

Mijn opvatting:
a) Maximaal vermogen haal je bij 5500 tpm en dat is nu 118kw / 160 pk
b) Als ik plankgas geef dan haal ik het maximale vermogen pas bij 5500 tpm, DUS bij lagere toerentallen is het geleverde vermogen ook lager (iedereen kent de grafiekjes wel waarschijnlijk).

Aangezien ik nooit 5500 tpm rijdt, haal ik ook nooit het vermogen dat de motor kan leveren. Dan is het toch zo dat er nooit een te arm mengsel kan onstaan (ook al geef ik plank gas) als ik maar tot bijv. 4500 tpm ga?

Klopt dit?

Sander

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 18 mei, 2006 13:13

davidjoost schreef:ik zou eens informeren naar een installatie van Prins, die is 2000 euro en kan hogere vermogens aan, namelijk: 50pk per injector..... dus 200 pk in totaal wat meer is dan die 185pk (136kw) die jij wilt hebben

het lijkt me geen slim idee om over de limiet te gaan van zo'n installatie want inderdaad, je krijgt een te arm mengsel bij volgas, met inhouden enz. als gevolg....

davidjoost
Tja, alle bedrijven waar ik contact mee gehad heb, weten niet over welke auto je het hebt als je zegt dat je een Saab 900 turbo hebt uit 1992... Dat begint dan al lekker... duimen dat het goed gaat (?), liever niet.

Overigens heb ik nu een afspraak tot inbouw staan...

Sander

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 18 mei, 2006 13:30

het is logisch dat er voor die injectoren een maximum waarde verteldt wordt....

maar stel jou auto levert bij 5500tpm 128kw en de installatie kan op dat moment maar voor 118kw aan gas leveren, dan is het misschien ook wel zo dat je bij 4000tpm 90kw hebt en de installatie bijv. maar 84kw kan leveren... dus dat het vermogen/gasaanvoertekort er sowieso is

ik zou het risico niet nemen..... informeer toch eens bij AGIT Autogasinbouw te Rijssen, die bouwen Prins in voor 2000 euro, bubbaman heeft recentelijk zijn 9-5 Aero (230pk) daar ook laten voorzien van een Prins-installatie.... en dat ze de auto niet kennen maakt niet zoveel uit, ze testen de installatie gewoon goed en maken hem op maat voor jouw auto.... wel zorgen dat je eerst de 'tuning' doet en hem dan pas op lpg laat zetten

davidjoost

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 18 mei, 2006 13:43

Sander schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe het vermogen van mijn Saab dan berekent is? Dus wanneer het maximale vermogen behaald wordt dat dus minder moet zijn dat het gestelde maximum voor de LPG installatie?

Mijn opvatting:
a) Maximaal vermogen haal je bij 5500 tpm en dat is nu 118kw / 160 pk
b) Als ik plankgas geef dan haal ik het maximale vermogen pas bij 5500 tpm, DUS bij lagere toerentallen is het geleverde vermogen ook lager (iedereen kent de grafiekjes wel waarschijnlijk).

Aangezien ik nooit 5500 tpm rijdt, haal ik ook nooit het vermogen dat de motor kan leveren. Dan is het toch zo dat er nooit een te arm mengsel kan onstaan (ook al geef ik plank gas) als ik maar tot bijv. 4500 tpm ga?

Klopt dit?

Sander
Ja.

Maar je had het zonet over een upgrade naar 136kW, en dan volstaan de injectoren niet meer. Je zou met je huidige configuratie (118kW) volgas mogen stampen want je komt niet over de limiet (128kW) van de installatie heen.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 18 mei, 2006 13:48

Leuk :)

Dan toch weer gaan twijfelen....

Ik heb met Agit gebeld en zij zeggen dat zij Prins boven Landi prefereren. Prins is op dit moment volgens hen het beste systeem.
Het duurt wel even voordat je daar terrecht kan... 17 juli zou het pas kunnen.

Ook lastig dat Rijssen zo ver weg is... vanuit Wageningen echt een heel eind ivm heen en weer reizen als de auto weg gebracht/opgehaald moet worden.

Sander

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 18 mei, 2006 14:16

ja je moet er wat voor over hebben....! gelukkig kun je de terugreis op lpg doen :) :wink:

ik zou niet besparen op de kosten, je hebt een mooie auto met een bijzondere motor, verpest die nou niet met een verkeerde installatie....

voor zover ik weet zijn eigenlijk alleen Prins en Vialle goede merken LPG-installaties, en zoals je weet heb ik mij er behoorlijk in verdiept! :D

davidjoost

GMe
Geregistreerd lid

Bericht door GMe » do 18 mei, 2006 15:43

Nou ik heb ze daar bij Vogels Landi LSI systemen zien inbouwen in karren die de 250 PK ruim over gaan. Dus ik zou me er maar niet te bang voor maken. Ik denk dat je na het opfokken van o.a. je APC-tje meer risico loopt dat er andere zaken naar de kl..ten gaan en dat heeft weing met je LPG installatie van doen 8)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 18 mei, 2006 15:46

@ GMe: dat argument wordt heel vaak gebruikt door gas-inbouwers..... maar het gaat in dit geval niet om het totaal vermogen maar om het specifiek vermogen per cilinder (per injector dus)....

ik geloof best dat ze in auto's met 250pk of meer V6-en of V8's hebben ingebouwd ;)

davidjoost

GMe
Geregistreerd lid

Bericht door GMe » do 18 mei, 2006 16:23

Nou ik heb ze daar bij Vogels Landi LSI systemen zien inbouwen in karren die de 50 PK/cilinder ruim over gaan. Dus ik zou me er maar niet te bang voor maken. Ik denk dat je na het opfokken van o.a. je APC-tje meer risico loopt dat er andere zaken naar de kl..ten gaan en dat heeft weing met je LPG installatie van doen 8)

Zoek de 10 verschillen :wink:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 18 mei, 2006 16:24

wat voor auto's dan....?

en waarom zou de fabrikant dan die specificaties van zoveel pk per injector opgeven?

davidjoost

Caspar

Bericht door Caspar » vr 19 mei, 2006 13:58

weet dat automobili ook saab 900 t16 s en heeft staan met een gas systeem..welk systeem het is weet ik niet..

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » vr 19 mei, 2006 17:57

davidjoost schreef:en waarom zou de fabrikant dan die specificaties van zoveel pk per injector opgeven?
Geen idee, maar Prins heeft injectoren van 32 (groen) tot 73 (geel) CC per stuk; er wordt niet gesproken over aantallen PK's per injector (zie ook: http://www.prins-lpg.com/nl/producten/v ... rrail.html).... Zolang de laaddruk maar niet hoger is dan de LPG-inspuitdruk is er niets aan de hand. Ik merk in ieder geval helemaal niets; integendeel, hij lijkt op LPG zelfs beter te lopen. Ik heb voelbaar meer koppel over (automaat!); ik hoef nu niet meer zo vaak de "S" te gebruiken ;).

Plaats reactie