motortuning 900 lpt classic cabrio?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
ja die bedoel ik en wel die met 175pk nog.
op de site staat dat een 900c lpt 140pk heeft, ik dacht dat het 149pk was.
op de site staat dat een 900c lpt 140pk heeft, ik dacht dat het 149pk was.
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid
-
Manic
- Lid van verdienste
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
147 volgens het boekjeverde900 schreef:volgens mij heeft een lpt 145pk
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814614
Hier staat dan weer 140pk
En hier 145pk...
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814643
En hier 185pk...
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814639
Maar ook 156pk
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814638
enz..
Hier staat dan weer 140pk
En hier 145pk...
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814643
En hier 185pk...
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814639
Maar ook 156pk
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814638
enz..
-
verde900
- Donateur

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
in de nederlandse brochures van 1992 en 1993 wordt gesproken over 145pk voor een lpt.
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
Appels en peren. Die 160 pk kat-versie waar de Amerikanen al in 1985 mee zaten opgezadeld, is toch even wat anders dan onze 175- en 185 pk T16S-en...erwin mertens schreef:Dank u Marky,
hier was ik naar aan 't zoeken,hopelijk denken de volgelingen van 't classic-syndroom nu niet dat de cijfers gemanupileert zijn![]()
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
die 2a4pk?wat maakt dat nu?kijk naart het gewicht dat doet denk ik meer dan die paar pk,s 
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
Dat klopt inderdaad. De allersnelste uitvoering van de classic 900 moet in staat zijn een NG900 turbo bij te houden. Door de kortere versnellingsbakverhoudingen is de classic bij tussensprintjes waarschijnlijk zelfs in het voordeel. Om dezelfde reden moeten ze op de Autobahn bij snelheden van ruim boven de 200km per uur de NG900 echter voorbij laten gaan. De laatste heeft een hogere topsnelheid.900T-R schreef:Die 160 pk kat-versie waar de Amerikanen al in 1985 mee zaten opgezadeld, is toch even wat anders dan onze 175- en 185 pk T16S-en...
Dat een standaard classic een betere wegligging heeft t.o.v. een standaard NG900 klopt ook. Op het circuit van Zolder heb ik na vele ronden in mijn eigen NG900 ook met Onno's classic 900 meegereden. Het verschil is bij zo'n extreem gebruik duidelijk: een classic ligt rustiger in de bochten en voelt gecontroleerder aan.900T-R schreef:Nee, en zeker niet wanneer het niet alleen maar rechtdoor gaatbennie schreef: is een ng900 (185 pk) zoveel sneller dan als een 900 classic t16s?
Maar.........................
We hebben het hier over tuning. Uit eigen ervaring en ervaring van vele anderen is het aan te raden om bij het tunen van een Saab niet alleen de motor te verbeteren maar ook de wegligging. Na het monteren van een verlagingsset en goede schokdempers liggen de verhoudingen toch anders. Aan de wegligging van een classic valt minder te verbeteren dan bij een NG900. De laatste verandert van karakter na het monteren van goede dempers en veren. De verbetering is enorm.
Ik heb geen wetenschappelijke verklaring die de verbetering in wegligging kan verklaren, alleen wat praktijkvoorbeelden:
Als ik samen met Mark A's 9-3TiD met Abbott onderstel op de Nürburgring reed, was ik hem na enkele bochten al uit het zicht verloren. Mark is gewoon een veel betere/snellere bestuurder. Op het circuit van Zolder had hij een classic 900T16, ook met Abbott onderstel, bij zich en kon hij pas een voorsprong opbouwen toen ik werd opgehouden door langzamere deelnemers.
Op het circuit van Anglesey zat ik in de 9-3 van John Winter, de zwarte auto op de openingspagina van de Elkparts website. We waren in achtervolging op (alweer) de rode 900T16 van Mark A. Na korte tijd viel bij de 9-3 echter de turbodruk weg door een vacuumlek, maximale boost was 0,2 Bar. In het filmpje dat we onderweg maakten is duidelijk te zien hoe de classic van ons wegreed op de rechte stukken. In de bochten zaten we zo weer op de bumper van Mark's auto. Hier was de 9-3 duidelijk in het voordeel.
Laatste voorbeeld, kijk eens naar het filmpje dat Tijn heeft gemaakt op Zandvoort. Waar komt een groene NG900 de opgevoerde zwarte classic passeren? Juist.....in de bocht.
Een classic ligt rustiger in de bocht en stuurt strakker, maar het wil niet zeggen dat je er harder mee door de bocht kan.
Beide 900's hebben hun sterke en zwakke kanten. Met allebei de auto's kan je veel plezier hebben en daar draait het uiteindelijk om: Freude am fahren
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
Ho ho, Maarten - je onderschat nu de progressie die je qua rijkunst in 2 jaar tijd hebt gemaakt... 
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
Impliceert dit dat ik niet kan rijden?
Hehehehe
Twas mijn eerste keer op een circuit, met mijn eigen ouwe (voor sommigen aftands) sedan. Dus ja, niet zo raar dat ik in de tarzanbocht aan de buitenkant(!) werd ingehaald.
Hehehehe
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
-
Injectie
- Moderator
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
Vergeleken met jouw aftandse sedan Tijn, rijd ik in een auto die ze bij elferink van het terrein hebben afgehaald. Oftewel een super aftandse sedan. (Is het je ooit opgevallen dat ik jouw sedan niet meer belachelijk maak sinds ik er zelf een heb?)
-
Manic
- Lid van verdienste
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
Ik moet zeggen dat sinds Desmond zijn T heeft, Tijn z'n auto toch wat in waardering gestegen is
Maar ik denk dat dat niet zo blijft.... want volgens mij wordt dat weer een prachtig mooie sedan!
Gr,
Dennis
Gr,
Dennis
-
MISTY
- Geregistreerd lid
Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?
deze onderlinge strijd is wel grappig,
conclusie;het ligt aan 1001 factoren mbt rijeigenschappen.
sinds een 4 tal weken sweedspeed verl veren 3.5cm.
ik neem nu bochten met zoveel meer fun en gevoel,....
en uh gevoel heb je of niet.
allemaal een keer in zelfde kar racen net als top gear.
geeft duidelijkheid wie kan sturen.
conclusie;het ligt aan 1001 factoren mbt rijeigenschappen.
sinds een 4 tal weken sweedspeed verl veren 3.5cm.
ik neem nu bochten met zoveel meer fun en gevoel,....
en uh gevoel heb je of niet.
allemaal een keer in zelfde kar racen net als top gear.
geeft duidelijkheid wie kan sturen.