motortuning 900 lpt classic cabrio?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
bennie
Geregistreerd lid

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door bennie » ma 27 sep, 2004 19:42

ja die bedoel ik en wel die met 175pk nog.

op de site staat dat een 900c lpt 140pk heeft, ik dacht dat het 149pk was.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door verde900 » ma 27 sep, 2004 19:45

volgens mij heeft een lpt 145pk

Gebruikersavatar
erwin mertens
Geregistreerd lid

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door erwin mertens » ma 27 sep, 2004 20:13


Gebruikersavatar
Manic
Lid van verdienste

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door Manic » ma 27 sep, 2004 20:26

verde900 schreef:volgens mij heeft een lpt 145pk
147 volgens het boekje :wink:


Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door verde900 » ma 27 sep, 2004 20:41

in de nederlandse brochures van 1992 en 1993 wordt gesproken over 145pk voor een lpt.

900T-R
Geregistreerd lid

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door 900T-R » ma 27 sep, 2004 21:09

erwin mertens schreef:Dank u Marky,
hier was ik naar aan 't zoeken,hopelijk denken de volgelingen van 't classic-syndroom nu niet dat de cijfers gemanupileert zijn :lol:
Appels en peren. Die 160 pk kat-versie waar de Amerikanen al in 1985 mee zaten opgezadeld, is toch even wat anders dan onze 175- en 185 pk T16S-en...

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door joachiem » ma 27 sep, 2004 21:27

die 2a4pk?wat maakt dat nu?kijk naart het gewicht dat doet denk ik meer dan die paar pk,s :roll:

Gebruikersavatar
Maarten
Lid van verdienste

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door Maarten » ma 27 sep, 2004 21:54

900T-R schreef:Die 160 pk kat-versie waar de Amerikanen al in 1985 mee zaten opgezadeld, is toch even wat anders dan onze 175- en 185 pk T16S-en...
Dat klopt inderdaad. De allersnelste uitvoering van de classic 900 moet in staat zijn een NG900 turbo bij te houden. Door de kortere versnellingsbakverhoudingen is de classic bij tussensprintjes waarschijnlijk zelfs in het voordeel. Om dezelfde reden moeten ze op de Autobahn bij snelheden van ruim boven de 200km per uur de NG900 echter voorbij laten gaan. De laatste heeft een hogere topsnelheid.
900T-R schreef:
bennie schreef: is een ng900 (185 pk) zoveel sneller dan als een 900 classic t16s?
Nee, en zeker niet wanneer het niet alleen maar rechtdoor gaat :P
Dat een standaard classic een betere wegligging heeft t.o.v. een standaard NG900 klopt ook. Op het circuit van Zolder heb ik na vele ronden in mijn eigen NG900 ook met Onno's classic 900 meegereden. Het verschil is bij zo'n extreem gebruik duidelijk: een classic ligt rustiger in de bochten en voelt gecontroleerder aan.

Maar.........................

We hebben het hier over tuning. Uit eigen ervaring en ervaring van vele anderen is het aan te raden om bij het tunen van een Saab niet alleen de motor te verbeteren maar ook de wegligging. Na het monteren van een verlagingsset en goede schokdempers liggen de verhoudingen toch anders. Aan de wegligging van een classic valt minder te verbeteren dan bij een NG900. De laatste verandert van karakter na het monteren van goede dempers en veren. De verbetering is enorm.
Ik heb geen wetenschappelijke verklaring die de verbetering in wegligging kan verklaren, alleen wat praktijkvoorbeelden:

Als ik samen met Mark A's 9-3TiD met Abbott onderstel op de Nürburgring reed, was ik hem na enkele bochten al uit het zicht verloren. Mark is gewoon een veel betere/snellere bestuurder. Op het circuit van Zolder had hij een classic 900T16, ook met Abbott onderstel, bij zich en kon hij pas een voorsprong opbouwen toen ik werd opgehouden door langzamere deelnemers.
Op het circuit van Anglesey zat ik in de 9-3 van John Winter, de zwarte auto op de openingspagina van de Elkparts website. We waren in achtervolging op (alweer) de rode 900T16 van Mark A. Na korte tijd viel bij de 9-3 echter de turbodruk weg door een vacuumlek, maximale boost was 0,2 Bar. In het filmpje dat we onderweg maakten is duidelijk te zien hoe de classic van ons wegreed op de rechte stukken. In de bochten zaten we zo weer op de bumper van Mark's auto. Hier was de 9-3 duidelijk in het voordeel.
Laatste voorbeeld, kijk eens naar het filmpje dat Tijn heeft gemaakt op Zandvoort. Waar komt een groene NG900 de opgevoerde zwarte classic passeren? Juist.....in de bocht.

Een classic ligt rustiger in de bocht en stuurt strakker, maar het wil niet zeggen dat je er harder mee door de bocht kan.

Beide 900's hebben hun sterke en zwakke kanten. Met allebei de auto's kan je veel plezier hebben en daar draait het uiteindelijk om: Freude am fahren :wink: .

900T-R
Geregistreerd lid

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door 900T-R » di 28 sep, 2004 10:23

Ho ho, Maarten - je onderschat nu de progressie die je qua rijkunst in 2 jaar tijd hebt gemaakt... :)

Gebruikersavatar
doktorevil
Geregistreerd lid

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door doktorevil » di 28 sep, 2004 11:18

Impliceert dit dat ik niet kan rijden? :cry:

Hehehehe :D Twas mijn eerste keer op een circuit, met mijn eigen ouwe (voor sommigen aftands) sedan. Dus ja, niet zo raar dat ik in de tarzanbocht aan de buitenkant(!) werd ingehaald.

Gebruikersavatar
Maarten
Lid van verdienste

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door Maarten » di 28 sep, 2004 12:56

:offtopic: Een oude aftandse sedan en een vaag sturende, opgewaardeerde Vectra :evil: . SCN had natuurlijk op representatievere auto's gerekend :wink: :offtopic:

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door Injectie » di 28 sep, 2004 18:44

Vergeleken met jouw aftandse sedan Tijn, rijd ik in een auto die ze bij elferink van het terrein hebben afgehaald. Oftewel een super aftandse sedan. (Is het je ooit opgevallen dat ik jouw sedan niet meer belachelijk maak sinds ik er zelf een heb?)

Gebruikersavatar
Manic
Lid van verdienste

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door Manic » di 28 sep, 2004 18:58

Ik moet zeggen dat sinds Desmond zijn T heeft, Tijn z'n auto toch wat in waardering gestegen is :wink: Maar ik denk dat dat niet zo blijft.... want volgens mij wordt dat weer een prachtig mooie sedan!

Gr,

Dennis

Gebruikersavatar
MISTY
Geregistreerd lid

Re: motortuning 900 lpt classic cabrio?

Bericht door MISTY » di 28 sep, 2004 19:20

deze onderlinge strijd is wel grappig, :lol:
conclusie;het ligt aan 1001 factoren mbt rijeigenschappen.
sinds een 4 tal weken sweedspeed verl veren 3.5cm.
ik neem nu bochten met zoveel meer fun en gevoel,....
en uh gevoel heb je of niet.
allemaal een keer in zelfde kar racen net als top gear.
geeft duidelijkheid wie kan sturen.

Plaats reactie