Carbon Motorkap C900

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 11 jul, 2007 13:49

Er zijn ook mensen die regelmatig racen of trackdays bezoeken met hun C900 ;)

Op een wagen van 1200 kilo is 15 kilo een procent. Elke procent gewicht die je mee moet torsen doet PK-winst teniet als het gaat om prestatie. Dan heb ik het niet alleen over rechtuit-prestatie (de pure pk/kg verhouding) maar ook om weggedrag.

Een C900 is van nature onderstuurd: voorwiel aangedreven en 60% van het gewicht leunt op de voorwielen. 15 kilo van je voorwielen afhalen ga je best merken als je op het randje rijdt.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 11 jul, 2007 13:56

marq101 schreef:te beginnen bij het onafgeveerde gewicht
Tja... maar vind maar eens een betaalbaar setje écht lichte velgjes voor de C900.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 11 jul, 2007 13:57

waxle schreef:Er zijn ook mensen die regelmatig racen of trackdays bezoeken met hun C900 ;)
Als ik nou die kap betaal, mag ik dan met jou 900 een dagje op Assen gummen :wink:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 11 jul, 2007 14:04

Ik zei "met hun C900", niet "met andermans C900" ;)
Maar interessante gedachte, ik zal 't eens in overweging nemen ;)

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 11 jul, 2007 15:01

waxle schreef:
Tja... maar vind maar eens een betaalbaar setje écht lichte velgjes voor de C900.
Staal of afdraaien of magnesium (niet betaalbaar)
Aluminium/carbon/Kevlar/unobtanium draagarmen
Titanium veren
Schokbrekers Aluminium
Binnenbekleding
Stoel van carbon
Dashboard eruit
Deurpanelen
Glas vervangen door kunstof
Dempingsmateriaal eruit
Reservewiel eruit
Andere tank

Edit: Lithium Ion accu...nu nog onbetaalbaar

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 11 jul, 2007 15:02

marq101 schreef:
waxle schreef:
Staal of afdraaien of magnesium (niet betaalbaar)
Aluminium/carbon/Kevlar/unobtanium draagarmen
Titanium veren
Schokbrekers Aluminium
Binnenbekleding
Stoel van carbon
Dashboard eruit
Deurpanelen
Glas vervangen door kunstof
Dempingsmateriaal eruit
Reservewiel eruit
Andere tank
Wordt een leuk projectje :)

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 11 jul, 2007 15:08

josephine schreef:Of lekker een kap van aluminium maken. Zou dat veel schelen?
Ja. Maar wie gaat er een pers kopen of fabrieken? ;)
josephine schreef: En dat mechanisme om de kap naar voren te klappen, valt daar niet het één en ander op te besparen?
Een kilo of drie, vier misschien door bonnet pins te gebruiken inplaats van het scharnier, maar dan moet je wel telkens een motorkap van 25 kg eraf tillen om bij de motor te komen...
josephine schreef: Misschien de eenvoudigste manier is om de accu naar de kofferbak te verplaatsen, dat zijn toch wat kilo's die voor de voortrein staan.
Is bij mij al gebeurd. Als gezegd: het is een combinatie van zaken die tot het gewenste resultaat leidt. Je begint bij de eenvoudige/goedkope dingen, maar wil je op een bepaald moment nog winst boeken zal je inderdaad je toevlucht moeten nemen tot composiet plaatwerkdelen e.d...
josephine schreef:
Ik zit wel eens te denken over een 99 Turbo in de toekomst en het lijkt me daar effectiever om het ophangingsmechanisme van de motorkap en bijvoorbeeld de bumpers lichter te maken dmv bijvoorbeeld gebruik van alu.
Het dragende U-profiel waarin de 'eierdozen' (plastic matrixen die als kreukelzone dienen) zitten en waar dan weer het rubber omheen zit, is al van aluminium. Heb het er wel eens met Ceemo Engineering over gehad om zoiets met een overtollig exemplaar als basis voor de mal in carbon te maken , maar dan praat je waarschijnlijk toch over een heel dik prijskaartje (in ieder geval iets met vier cijfers, vermoed ik). Er is daar aan de voorkant wél het meeste te halen ten aanzien van het weggedrag: je hebt het toch zomaar over tien, vijftien kilo op het verst mogelijke punt vóór de vooras...

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 11 jul, 2007 15:10

waxle schreef:Ik zei "met hun C900", niet "met andermans C900" ;)
Maar interessante gedachte, ik zal 't eens in overweging nemen ;)
Jou auto is voor mij andermans 900

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 11 jul, 2007 15:22

[quote="waxle[/quote]

Wordt een leuk projectje :)[/quote]

Dan doen we het met een 99 en die motorkap van polyester die andersom opengaat zoals die witte in Th tan

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 11 jul, 2007 15:34

er is al iets van de carbon mallen teruggevonden bij Abbott Racing:

http://www.abbottracing.com/2003/carbon_products.htm

Afbeelding

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 11 jul, 2007 17:38

josephine schreef:
Dat zijn geen leuke prijzen meer. Dat frame waar de radiator in hangt, dat is toch van staal? Dat kan misschien nog wel redelijk gereproduceerd worden in alu met handmatig verstevigingsvlakken inpersen. Wat dat betreft is alu redelijk goed te verwerken.

De radiateursteun is één van die zaken die juist goed in staal te maken is voor wat betreft gewicht/sterkteverhouding. Om een significant gewichtvoordeel te krijgen met aluminium moet het óf om een plaatwerdeel gaan zonder dragende functie (de 'huid' van motorkap, deuren, dak etc.) óf om een volumineus deel. Als je belaste delen van de carrosseriestuctuur ontwerpt in aluminium, gaat het geheel er anders uit zien; in dit geval zou je de complete voorkop opnieuw moeten ontwerpen (en crashtesten!) om het voordeel eruit te halen wat er in zit.

In dit geval zou één van de nieuwe high strength staalsoorten beter geschikt zijn, dan zou je kunnen wegkomen met alleen een dunnere plaatdikte.[/i]

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 11 jul, 2007 18:07

900T-R schreef:...Polyester kappen op een straatauto vind ik eng...
Dan zullen we jou wel nooit in een Sonett zien...
de originele kap absorbeert een puist energie wanneer die verfrommelt en een polyester kap zal versplinteren bij een dergelijke impact.
Verfrommelen of versplinteren, dat komt op hetzelfde neer... polyester absorbeert dan toch net zo goed die energie...
Er zijn destijds crash tests gedaan met Sonetts, die kwamen er niet slechter af dan de 95/96 of andere auto's uit die tijd.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 11 jul, 2007 21:34

72sonett-III schreef:
900T-R schreef:...Polyester kappen op een straatauto vind ik eng...
Dan zullen we jou wel nooit in een Sonett zien...
Uhm, ik heb een TVR... ;)
72sonett-III schreef: Verfrommelen of versplinteren, dat komt op hetzelfde neer... polyester absorbeert dan toch net zo goed die energie...
Behalve bij een eventuel tweede impact dan... ;)
72sonett-III schreef: Er zijn destijds crash tests gedaan met Sonetts, die kwamen er niet slechter af dan de 95/96 of andere auto's uit die tijd.
Daar gaat het niet om - de 'clamshell' motorkap van de klassieke 900 is ontwikkeld en getest als onderdeel van de kreukelzone. Hij zit aan de achterkant vast en knikt ergens in het midden bij een forse impact. Een polyester motorkap in die configuratie versplintert bij een stevige klap en levert dan geen bijdrage meer aan de stijfheid van het geheel bij een frontale impact, bovendien kunnen de afgebroken stukken door de voorruit naar binnen komen, hetgeen met de stalenkap zo oged als onmogelijk is. Carbon versplintert uiteindelijk ook, maar is zóveel sterker dan staal dat je dat punt (bij een goed 'gelegd' weefsel) waarscijnlijk nooit bereikt (zie F1-monocoques) en bovendien kan het spul (alweer mits een goed 'gelegd' weeselpatroon) toch wat meer buigen. Kevlar is m.i. het beste want dat kan je wel zo'n beetje dubbelklappen en dan breekt/splintert het nog niet.

Het gaat erom, dat je niet zomaar delen van een constructie verandert zonder erover na te denken hoe dit de functie van het geheel beïnvloedt.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 11 jul, 2007 21:41

900T-R schreef:...ik heb een TVR...
Wa's da? Ik heb ook wel een TV. :)
Het gaat erom, dat je niet zomaar delen van een constructie verandert zonder erover na te denken hoe dit de functie van het geheel beïnvloedt.
OK, daar ben ik het mee eens.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 11 jul, 2007 21:55

72sonett-III schreef:
900T-R schreef:...ik heb een TVR...
Wa's da? Ik heb ook wel een TV. :)
Ja maar is die ook van polyester :P

Plaats reactie