josephine schreef:Of lekker een kap van aluminium maken. Zou dat veel schelen?
Ja. Maar wie gaat er een pers kopen of fabrieken?
josephine schreef:
En dat mechanisme om de kap naar voren te klappen, valt daar niet het één en ander op te besparen?
Een kilo of drie, vier misschien door
bonnet pins te gebruiken inplaats van het scharnier, maar dan moet je wel telkens een motorkap van 25 kg eraf tillen om bij de motor te komen...
josephine schreef: Misschien de eenvoudigste manier is om de accu naar de kofferbak te verplaatsen, dat zijn toch wat kilo's die voor de voortrein staan.
Is bij mij al gebeurd. Als gezegd: het is een combinatie van zaken die tot het gewenste resultaat leidt. Je begint bij de eenvoudige/goedkope dingen, maar wil je op een bepaald moment nog winst boeken zal je inderdaad je toevlucht moeten nemen tot composiet plaatwerkdelen e.d...
josephine schreef:
Ik zit wel eens te denken over een 99 Turbo in de toekomst en het lijkt me daar effectiever om het ophangingsmechanisme van de motorkap en bijvoorbeeld de bumpers lichter te maken dmv bijvoorbeeld gebruik van alu.
Het dragende U-profiel waarin de 'eierdozen' (plastic matrixen die als kreukelzone dienen) zitten en waar dan weer het rubber omheen zit, is al van aluminium. Heb het er wel eens met Ceemo Engineering over gehad om zoiets met een overtollig exemplaar als basis voor de mal in carbon te maken , maar dan praat je waarschijnlijk toch over een heel dik prijskaartje (in ieder geval iets met vier cijfers, vermoed ik). Er is daar aan de voorkant wél het meeste te halen ten aanzien van het weggedrag: je hebt het toch zomaar over tien, vijftien kilo op het verst mogelijke punt vóór de vooras...